BMW e61 520d ryker ur oljelock

Jakkeboii
13 september 2021 · 22 Inlägg

Tjena, va ute och körde igår med min BMW 520d -09 när jag skulle göra en omkörning på 4an och den hackade till lite. Sen slutade den och då började ett ylande ljud komma från motorn som sen försvann. Efter några mil när jag skulle köra igen så började ljudet och bilen blev orkeslös och slö, som om det inte fanns något laddtryck. Körde hemöver och skulle växla ner för att ta mig upp för en backe och då började den hacka igen och gasresponsen försvann och det började pysa från motorutrymmet, så jag stannade efter vägen och ringde en kompis. När kompisen kom så kolla vi lite på motorn och märkte att det rykte ur oljelocket och luktade avgaser och kom även olja/diesel droppar flygandes ur. Bogserade hem bilen och en annan kompis som är mer kunnig på diesel släppte lite på downpipen och då rykte det inte lika mycket ur oljelocket. Bilen vill heller inte varva mer än 2500rpm ibland och ibland kan den varva fullt ut. Kan tillägga att den går jämt på tomgång och det regnade när det hände. Vad kan vara felet?

Audi A4 (2006)
Skitungen
13 september 2021 · 199 Inlägg

Ingen motorlampa eller felkod?

Jakkeboii
13 september 2021 · 22 Inlägg

Skitungen skrev:
Ingen motorlampa eller felkod?

Nej, inte en enda lampa lyser i mätarhuset och enda felkoden är luftmassemätare men har inte kollat mer.

Audi A4 (2006)
Jakkeboii
13 september 2021 · 22 Inlägg

Skitungen skrev:
Ingen motorlampa eller felkod?

Kollade nu och får felkod P0471 ”exhaust pressure sensor a circuit range/performance” men tror det är för att vi lossade på en bult till downpipen

Audi A4 (2006)
Brådhis * Voff voff *
13 september 2021 · 10 244 Inlägg

Öppnade ni oljelocket med motorn igång...?

Hursom så låter det som avgassystemet på ett eller annat sätt blivit igensatt. Tex genom en kollapsad ljuddämpare eller helt igensatt partikelfilter...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jakkeboii
14 september 2021 · 22 Inlägg

Brådhis skrev:
Öppnade ni oljelocket med motorn igång...?

Hursom så låter det som avgassystemet på ett eller annat sätt blivit igensatt. Tex genom en kollapsad ljuddämpare eller helt igensatt partikelfilter...

Ja, det gjorde vi. Hur vet jag med säkerhet att det kan va partikelfilter? För bilen har varnat för partikelfilter men förra ägaren sa att det va bort programmerat, men vet inte om jag är så säker på de

Audi A4 (2006)
Brådhis * Voff voff *
14 september 2021 · 10 244 Inlägg

Jakkeboii skrev:

Brådhis skrev:
Öppnade ni oljelocket med motorn igång...?

Hursom så låter det som avgassystemet på ett eller annat sätt blivit igensatt. Tex genom en kollapsad ljuddämpare eller helt igensatt partikelfilter...

Ja, det gjorde vi. Hur vet jag med säkerhet att det kan va partikelfilter? För bilen har varnat för partikelfilter men förra ägaren sa att det va bort programmerat, men vet inte om jag är så säker på de

Då är det nog rätt normalt med lite ångor och lite stänk...

Enklaste är att koppla bort del för del och se när den kan andas ordentligt. Tex starta den utan partikelfiltret och se om den går bättre.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jakkeboii
15 september 2021 · 22 Inlägg

Brådhis skrev:

Jakkeboii skrev:

Brådhis skrev:
Öppnade ni oljelocket med motorn igång...?

Hursom så låter det som avgassystemet på ett eller annat sätt blivit igensatt. Tex genom en kollapsad ljuddämpare eller helt igensatt partikelfilter...

Ja, det gjorde vi. Hur vet jag med säkerhet att det kan va partikelfilter? För bilen har varnat för partikelfilter men förra ägaren sa att det va bort programmerat, men vet inte om jag är så säker på de

Då är det nog rätt normalt med lite ångor och lite stänk...

Enklaste är att koppla bort del för del och se när den kan andas ordentligt. Tex starta den utan partikelfiltret och se om den går bättre.

Problemet är bara att det inte är lite ångor, utan det är rätt mycket, ser nästan ut som om det brinner från motorutrymmet när man står en bit bort från bilen. Men får testa ta bort partikelfilter imorgon och hoppas på att det är problemet

Audi A4 (2006)
xXSammy
15 september 2021 · 6 566 Inlägg

Om DPF är bortprogrammered men sitter kvar i bilen så är det ju defekt från början

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang