Trög ratt

Joakimsvederborn
13 september 2021 · 2 Inlägg

Hej!

Jag har en volvo v70 d5 awd, 2011.
Har ett problem med ratten som är trög att svänga. Den är både trög och den går inte riktigt tillbaks till ursprungsläget när man gjort en snabb liten manövrering på t.ex motorvägen. Problemet märks som mest när man ska göra små justeringar vid t.ex en omkörning.
Jag kör rakt och ska t.ex vrida ratten 3 cm åt ett håll, då är den trög att få ur det läge där ratten står helt rak. Det känns som det är värst i just det läge när man ska ur rattens normalläge (rak)

Jag hade precis innan denna en annan volvo v70 2011 där ratten är myxket mjukare och lättstyrd.


Det finns servoolja i tanken.
Hjulinställning nyligen bytt
Däcken har rätt tryck (3.0) 225/50-r17)
Bilen går rakt och fint annars

Tacksam för svar!

Senast redigerat av Joakimsvederborn (13 september 2021)

zzr94092
13 september 2021 · 4 385 Inlägg

Säkert den nedre rattknuten som rostat ihop, bara att byta,diverse rostspray funkar inte.. dom ser ut minikardanknutar..

Lucif3r
14 september 2021 · 2 208 Inlägg

Smörjning kan mycket väl fungera. Min V70 gick knappt att styra alls vid köp. Efter några dränk med 5-56 och massa rattande så blev den som ny, och håller än idag 9 år senare smile

Joakimsvederborn
14 september 2021 · 2 Inlägg

Lucif3r skrev:
Smörjning kan mycket väl fungera. Min V70 gick knappt att styra alls vid köp. Efter några dränk med 5-56 och massa rattande så blev den som ny, och håller än idag 9 år senare smile

Det är skönt när det löser sig så lätt. Nu på nyare v70 så har de knuten inne i kupen vid pedalerna, då det var vanligt förr att den rostade ihop. Så jag tror inte det är så i detta fallet. Eller du kanske tänker på en knut under bilen? smile

Cuefa Ain't no place like home...
14 september 2021 · 4 628 Inlägg

Joakimsvederborn skrev:
Hej!

Jag har en volvo v70 d5 awd, 2011.
Har ett problem med ratten som är trög att svänga. Den är både trög och den går inte riktigt tillbaks till ursprungsläget när man gjort en snabb liten manövrering på t.ex motorvägen. Problemet märks som mest när man ska göra små justeringar vid t.ex en omkörning.
Jag kör rakt och ska t.ex vrida ratten 3 cm åt ett håll, då är den trög att få ur det läge där ratten står helt rak. Det känns som det är värst i just det läge när man ska ur rattens normalläge (rak)

Jag hade precis innan denna en annan volvo v70 2011 där ratten är myxket mjukare och lättstyrd.


Det finns servoolja i tanken.
Hjulinställning nyligen bytt
Däcken har rätt tryck (3.0) 225/50-r17)
Bilen går rakt och fint annars

Tacksam för svar!

Är bilen lättstyrd när du står still eller är det trögt då med?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Lucif3r
14 september 2021 · 2 208 Inlägg

Joakimsvederborn skrev:
Det är skönt när det löser sig så lätt. Nu på nyare v70 så har de knuten inne i kupen vid pedalerna, då det var vanligt förr att den rostade ihop. Så jag tror inte det är så i detta fallet. Eller du kanske tänker på en knut under bilen? smile

Nä, jag menar rattaxelknuten som sitter mellan rattstång och styrväxeln smile
Även om den är inne i bilen så kan den ju rosta eller gå trögt för det, det är ju inte direkt fuktfritt i kupén, speciellt inte på vintern.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang