Suzuki Swift 2015. Extraljuskoppling?

gnidde66
14 september 2021 · 46 Inlägg

Hej!
Försöker förstå mig på detta med extraljuskoppling på japanska bilar.
Kollar jag så har jag + på alla tre stiften som går till H4 lampan. Även när bilen inte är igång.
Hur ska jag bete mig för att koppla in en led ramp på rätt sätt?
Finns det någon vänlig själ här som kan förklara hur jag gör så det funkar.
Gärna med en ritning om det är möjligt.
Mvh Thomas

MammDiin
14 september 2021 · 2 019 Inlägg

Om det är minusstyrt så har du plus hela tiden på ena stiftet men mäter du med kontakten på lampan utan att den lyser så har du plus på alla stift för det leder igenom båda glödtrådarna i lampan. Så lägg på helljuset och mät med ena på plus på batteriet och andra på kontakten tills du får 12 volt på mätaren och så lägger du av helljuset och kollar så det visar 0 volt för att vara säker på att du har rätt stift.

Kollar du baktill på lampan så ska vänster vara ''plus'' och upptill minus till halvljuset och höger minus till helljuset om det är minusstyrt.

Sen när du kopplar till reläet så behöver du som sagt plus hela tiden till 86 exempelvis direkt från H4 lampan eller från 30 på reläet. Sen så minus från helljuset till 85 på reläet. 30 går som sagt till batteriets plus via säkring. 87 till extraljusets plus och så jordar du extraljusen i karossen eller direkt på batteriet.

gnidde66
15 september 2021 · 46 Inlägg

Tackar. Ska försöka i morgon.
Toppen sida där det finns så många kloka och hjälpsamma personer.

gnidde66
15 september 2021 · 46 Inlägg

Hej!
Gjorde som det beskrevs ovan idag.
Var så lättad att extraljusrampen fungerade på dagen när jag provade den.
Vart lagom överraskad när jag skulle åka till jobbet i kväll.
Inget halvljus! Totalt svart. Endast parkering och helljus och extraljusrampen lös när jag slog på helljuset.
Vad kan vara fel??
Mvh Thomas

Brådhis * Voff voff *
15 september 2021 · 10 277 Inlägg

gnidde66 skrev:
Hej!
Gjorde som det beskrevs ovan idag.
Var så lättad att extraljusrampen fungerade på dagen när jag provade den.
Vart lagom överraskad när jag skulle åka till jobbet i kväll.
Inget halvljus! Totalt svart. Endast parkering och helljus och extraljusrampen lös när jag slog på helljuset.
Vad kan vara fel??
Mvh Thomas

Sannolikt säkringen till halvljusen som gått. Kan det vara någon kabel som hamnat lite tokigt?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
gnidde66
15 september 2021 · 46 Inlägg

Vet ej. Borde inte vara så. Men jag får grotta in i det igen i morgon när jag vaknar.
Snopen vart man iaf...

husseman
15 september 2021 · 1 588 Inlägg

Trams raderat..

Mvh mod

gnidde66
20 september 2021 · 46 Inlägg

Rätt roligt inlägg ändå med tandläkaren.
men ganska märklig snubbe...
Ville bara säga att jag hade kopplat rätt.
Det var en H4 lampa som hade gått sönder på halvljuset och den andra H4 lampan var det glappkontakt.
Allt funkar perfekt nu iaf.

Johanska
17 november 2022 · 2 Inlägg

Kan du möjligtvis rita ett kopplingsschema för hur du gjorde? Vilken kabel till helljuset var det du kopplade in dig på fattade inte riktigt.

torsen
18 november 2022 · 7 234 Inlägg

Om du köper en glödlampsanslutning/kopplingsstycke( förslagsvis Biltema 35-5250 á 29:90) och monterar mellan H4-lampan och befintligt kopplingsstycke så får du en lös ledning(från helljuset) som du förlänger och drar till "86" på relä("85" på vissa japanska bilar - t ex Suzuki).

Brådhis * Voff voff *
18 november 2022 · 10 277 Inlägg

torsen skrev:
Om du köper en glödlampsanslutning/kopplingsstycke( förslagsvis Biltema 35-5250 á 29:90) och monterar mellan H4-lampan och befintligt kopplingsstycke så får du en lös ledning(från helljuset) som du förlänger och drar till "86" på relä("85" på vissa japanska bilar - t ex Suzuki).

35-5250 är väl bara en vanlig H4-anslutning? Hur menar du att man ska använda den till detta?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Johanska
18 november 2022 · 2 Inlägg

https://www.valostore.se/sv/produkt/ada … 2mEALw_wcB

har köpt följande. Så ingen annan inkoppling än den lösa till 86?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang