Montera extraljus hjälp!

sollu
15 september 2021 · 413 Inlägg

Hej
Skulle montera extraljus ledramp till min Hyundai Tucson-21, men jag vet inte om det behövs canbus eller räcker normal reläsats? Enligt ÅF det behöver inte men en del säger den behöver. Nån som montera till den nya Tucson eller var har ni för erfarenhet? OBS men bil har led halv/helljus.
Tack

Nevadacontra
15 september 2021 · 234 Inlägg

sollu skrev:
Hej
Skulle montera extraljus ledramp till min Hyundai Tucson-21, men jag vet inte om det behövs canbus eller räcker normal reläsats? Enligt ÅF det behöver inte men en del säger den behöver. Nån som montera till den nya Tucson eller var har ni för erfarenhet? OBS men bil har led halv/helljus.
Tack

Det bästa är väl att köpa en sats som är kompatibel med canbus ifall du är osäker. Har du inte canbus så fungerar det ändå.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 september 2021 · 17 376 Inlägg

CANBUS ska inte behövas på denna modell. En rälesats duger utmärkt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sollu
15 september 2021 · 413 Inlägg

Hybrid_ skrev:
CANBUS ska inte behövas på denna modell. En rälesats duger utmärkt!

Tackar@ Hybrid.
Enligt ÅF det behöver inte, det som göra mig orolig är att min bil har led autoblädning helljus. Jag ringde andra verkstad också den ska ha sa han. Man blir galen

Senast redigerat av sollu (15 september 2021)

husseman
16 september 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, låter som det skulle behövas ett canbus interface på denna bil.  Men återförsäljaren borde ju veta.  Ja tror det behövs. Finns på nätet, o inte nån raketforskning att koppla in om man har lite elkoll. Lycka till..

mvh/husse

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 september 2021 · 17 376 Inlägg

Det händer att jag monterar extraljus på nya Kia/Hyundai ibland. Aldrig haft några problem utan skarvar bara in mig på helljuskontakten på passagerarsidan med en vanlig reläsats. Vi pratar helt nya bilar. Men eftersom du har LED så skadar det inte att ta bort en av ljuskontakterna och mäta  så du får fram 12v på helljuset. Det bör vara 7-8 kablar i kontakten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sollu
16 september 2021 · 413 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det händer att jag monterar extraljus på nya Kia/Hyundai ibland. Aldrig haft några problem utan skarvar bara in mig på helljuskontakten på passagerarsidan med en vanlig reläsats. Vi pratar helt nya bilar. Men eftersom du har LED så skadar det inte att ta bort en av ljuskontakterna och mäta  så du får fram 12v på helljuset. Det bör vara 7-8 kablar i kontakten.

Jag har tar bort kontakten på föraresidan och mäta sig med en multimeter, och dom är 10 kablar 3 av dom med 12.16 volt vilken av dom är till helljuset vet jag inte.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 september 2021 · 17 376 Inlägg

sollu skrev:

Hybrid_ skrev:
Det händer att jag monterar extraljus på nya Kia/Hyundai ibland. Aldrig haft några problem utan skarvar bara in mig på helljuskontakten på passagerarsidan med en vanlig reläsats. Vi pratar helt nya bilar. Men eftersom du har LED så skadar det inte att ta bort en av ljuskontakterna och mäta  så du får fram 12v på helljuset. Det bör vara 7-8 kablar i kontakten.

Jag har tar bort kontakten på föraresidan och mäta sig med en multimeter, och dom är 10 kablar 3 av dom med 12.16 volt vilken av dom är till helljuset vet jag inte.

Du får givetvis mäta med helljus på och heljus av...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sollu
16 september 2021 · 413 Inlägg

Hybrid_ skrev:

sollu skrev:

Hybrid_ skrev:
Det händer att jag monterar extraljus på nya Kia/Hyundai ibland. Aldrig haft några problem utan skarvar bara in mig på helljuskontakten på passagerarsidan med en vanlig reläsats. Vi pratar helt nya bilar. Men eftersom du har LED så skadar det inte att ta bort en av ljuskontakterna och mäta  så du får fram 12v på helljuset. Det bör vara 7-8 kablar i kontakten.

Jag har tar bort kontakten på föraresidan och mäta sig med en multimeter, och dom är 10 kablar 3 av dom med 12.16 volt vilken av dom är till helljuset vet jag inte.

Du får givetvis mäta med helljus på och heljus av...

Jag har gjort  nu. Alltså en av dom tre kablarna som var 12.16 volt är för halvljus tror jag eftersom om jag stänger halvljus spänningen gå ner. Dom två kablarna samma sak slå av jag helljuset spänningen går ner slå på helljuset hamna dom på 12.16 volt. OBS helljuset har två led. Om du ser nya Tucson?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang