Frekvens för olika högtalare

Jonnte123
15 september 2021 · 57 Inlägg

Tja koppla nyss in middarna å märkte att även de spelar de frekvenserna som diskanterna ska spela, har redan satt highpass på typ 100-150. Måste man ha delningsfilter för å få det att bli bra eller kommer diskanten överrösta sen när jag kopplar in den?
Kommer bli fel med ohmen om jag måste köra det på filter, har 3st middar på 8 Ohm i serie eller vafan de blir nu, ligger på 2,66 Ohm i varje fall, kommer 8 ohms diskant till veckan också, någon som har någon idé på hor man skulle kunna kolla osv
3 middar och en diskat per dörr också för att förtydliga

Lucif3r
16 september 2021 · 2 182 Inlägg

Du behöver ett delningsfilter, eller något annat sätt att sätta lowpass samtidigt som highpass.

Jonnte123
16 september 2021 · 57 Inlägg

Lucif3r skrev:
Du behöver ett delningsfilter, eller något annat sätt att sätta lowpass samtidigt som highpass.

Får köra på 4 st filter å två element på varje filter då, mid mid å mid diskant å köra på 4 Ohm, blir för klent egentligen men får brygga å köra mini istället för stereo som jag egentligen vill åtsmile

Lucif3r
16 september 2021 · 2 182 Inlägg

Fast ett delningsfilter ändrar inte motståndet, då bara en av högtalarna är aktiv åt gången. Så 1 midbas och 1 diskant på 8ohm kommer fortfarande vara 8ohm, och inte 4ohm som paralellkopplade högtalare.

Jonnte123
16 september 2021 · 57 Inlägg

Lucif3r skrev:
Fast ett delningsfilter ändrar inte motståndet, då bara en av högtalarna är aktiv åt gången. Så 1 midbas och 1 diskant på 8ohm kommer fortfarande vara 8ohm, och inte 4ohm som paralellkopplade högtalare.

Nej precis, menade att man för köra 2 filter per dörr och seriekoppla ihop dem till 4

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang