Rostig ljuddämpare V70, 2009

Snulfert
15 september 2021 · 20 Inlägg

Hej,

Volvon har börjat låta lite tråkigt sista veckan upplever vi och efter service senast var det en punkt som de informerade om började bli lite dålig.
Jag försöker söka på nätet efter videos eller guider men hittar inget som beskriver arbetssättet. Måste den sågas bort eller är den skarvad så det går att dra av den osv. Handlar om bakre ljuddämparen.
Tacksam för tips och trix. Har ingen lyft utan hoppas att man kan komma åt detta med hjälp av domkraft och pallbockar.

Skulle nedan kunna passa? Den är ju av modell att trä på iaf som det ser ut på bilden.

https://www.fixabildelar.se/se/catalog/ … lmo-08-14/

Senast redigerat av Snulfert (15 september 2021)

Mossan1
16 september 2021 · 2 752 Inlägg

Nu har du en V70II, men jag vet säkert att på föregångaren V70N fick man såga av orginalröret på rätt ställe och nya röret hade en muff som gick utanpå orginalröret. Medföljande var en instruktion/mått VAR man skulle kapa. Enl bilden ser det ut att vara samma typ av lösning på V70II. Sannolikt är det rakt rör där muffen sitter på nya.

Snulfert
16 september 2021 · 20 Inlägg

Tack för svar! Vågar man gå på med vinkelslip eller är tigersåg att föredra? Måste man ha nån pasta/kladd i skarven för att det ska täta efter bytet eller räcker det med klammer?

Är det vanligt att man få byta mer grejer när man håller på? Gummit som håller uppe sakerna tex osv?

Mossan1
16 september 2021 · 2 752 Inlägg

Snulfert skrev:
Vågar man gå på med vinkelslip eller är tigersåg att föredra?

Personligen kör jag alltid tigersåg.
Mer kontroll och inga gnistor.

Snulfert skrev:
Måste man ha nån pasta/kladd i skarven för att det ska täta efter bytet eller räcker det med klammer?

Rekomenderar att lägga ett lager pasta.

Snulfert skrev:
Är det vanligt att man få byta mer grejer när man håller på? Gummit som håller uppe sakerna tex osv?

Ja, och det är inga dyra delar direkt.
Byt i förebyggande även om dom är hela NU.  Böj lite på dom så ser du nog torrsprickor.

Snulfert
16 september 2021 · 20 Inlägg

Tack för utförligt svar!

Brådhis * Voff voff *
16 september 2021 · 10 245 Inlägg

Mossan1 skrev:
Byt i förebyggande även om dom är hela NU.  Böj lite på dom så ser du nog torrsprickor.

Dessutom brukar det vara bra mycket lättare att få dit sakerna med nya gummin än med dom gamla som blivit stenhårda. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang