Tips på bruksbil runt 20K

DirCon
17 september 2021 · 9 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Svära i kyrkan är inte okej men jag gör det ändå: Peugeot 206. Klart undervärderad bil vars främsta fel är att det är en Fransk bil. En GTi på 136hk är klart underhållande. Tyvärr ofta buskörda. Mellanmotorn på 109Hk räcker den med. 206 CC är en plåtcab. Trevlig men 2-sitsig och trång. Fullt dugligt fordon på vintern dock. Bra pris nu.

Många fina tips. Bara att ösa allt eftersom något kommer upp. 206 cc, brukar inte elektroniken för taket strula? Eller bara en myt man hört av folk omkring sig?

husseman
17 september 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm- såg jag en annons på en Clio- 01,a som gått 19k för 11k??  Fan ja har en 04,a som gått 17k som e´precis lika ful o förmodligen lika kass.. min kan du få för 10k. Men detta är ingen sälj marknad ..Sorry. Franska bilar har ett andrahandsvärde som avspeglar vilken skit det e´ .
Ska man köpa Franskt- bör man kunna meka elfel o byta hjullager..till o börja med.
Fast sitta med en sur V70 som kostar fan i skatt o driftkostnad o problem där oxå, e´inte bättre.
Hitta en Jappsare, den dagen ja får tid o sitta på Blocket o nypa en snaskig Toyota före nån Muhuhammed . kommer väl inte komma..men Om. - då lär det aldrig bli nån Clio mer för mig.
Hehe Mvh/husse

husseman
17 september 2021 · 1 577 Inlägg

DirCon skrev:

Hybrid_ skrev:
Svära i kyrkan är inte okej men jag gör det ändå: Peugeot 206. Klart undervärderad bil vars främsta fel är att det är en Fransk bil. En GTi på 136hk är klart underhållande. Tyvärr ofta buskörda. Mellanmotorn på 109Hk räcker den med. 206 CC är en plåtcab. Trevlig men 2-sitsig och trång. Fullt dugligt fordon på vintern dock. Bra pris nu.

Många fina tips. Bara att ösa allt eftersom något kommer upp. 206 cc, brukar inte elektroniken för taket strula? Eller bara en myt man hört av folk omkring sig?

Hehe , många bilar har problem med denna taklösning..o detta kan nog vara ett känt fel . Min tanke går till bakaxelupphängning på dessa.. eller snarare bakaxeln isig.  Minns att ja bytt lager i bakaxlarna på dessa, idiotkonstruktion som vanligt från Fransmän. Numer tror ja man byter hela axeln, då denna terapi med att knyppla med nållager inte gör nån glad.

mvh/Husse

DirCon
17 september 2021 · 9 Inlägg

husseman skrev:
Hmm- såg jag en annons på en Clio- 01,a som gått 19k för 11k??  Fan ja har en 04,a som gått 17k som e´precis lika ful o förmodligen lika kass.. min kan du få för 10k. Men detta är ingen sälj marknad ..Sorry. Franska bilar har ett andrahandsvärde som avspeglar vilken skit det e´ .
Ska man köpa Franskt- bör man kunna meka elfel o byta hjullager..till o börja med.
Fast sitta med en sur V70 som kostar fan i skatt o driftkostnad o problem där oxå, e´inte bättre.
Hitta en Jappsare, den dagen ja får tid o sitta på Blocket o nypa en snaskig Toyota före nån Muhuhammed . kommer väl inte komma..men Om. - då lär det aldrig bli nån Clio mer för mig.
Hehe Mvh/husse

Franskt har väl alltid gått bort för mig när man letar primär bil i alla fall. Åtminstone Renault och Citroën.

Byta hjullager etc löser jag. Elfel förmodligen inte men där är svärfar elektriker och ville väl egentligen hålla på med bilar i begynnelsen. Men tror inte ens han är glad i att lägga för många timmar på klantiga elfel i en bil. Han är dock förvarnad 😁

Clio verkar vara ett litet undantag där många jag känner som varit toknöjda. Men då tror jag Peugeot ligger högre upp i min värld. Men det grundas enbart på vänner och bekanta. Men kan väl inte påstå att jag hört att Peugeot gör superbilar.

Värdet om x antal år skiter jag nog i när det gäller denna prisklassen. Då är det väl i princip BMW som gäller. De går väl alltid att kränga till någon som vill renovera. Lite sugen på BMW är man men jag vet inte om det är bortkastade pengar i sammanhanget när man pratar den här priskategorin.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang