Stillastående bil i 2dagar, startar inte. Dåligt batteri?

Gazerr
17 september 2021 · 1 Inlägg

Hej!
Har en Opel Astra 1999 årsmodell

Tänkte be om hjälp ang min bil.
Den står stilla ca 2 dagar i veckan och nu när det har blivit lite kallare så startar den inte. Med startkablar så fungerar det.

I somras startade den utan problem efter ca 1v av stilla stående.

Kan det vara batteriet som är dåligt eller är det något annat?

Tacksam för hjälp
Mvh

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 september 2021 · 17 378 Inlägg

Starta bilen och kör oavbrutet minst 1 timma. Då borde batteriet vara hyfsat laddat om detta är ok. Då borde den kunna stå en vecka. Men som Johnnyj nämner så använd en multimeter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
17 september 2021 · 7 268 Inlägg

kan även vara taskig kontakt,, jag hade samma problem då min bil stått i ca 2 månader UTAN batteri,, men såg sen att en pluskabel ej hade bra kontakt åå vips så startar den igen som den ska,, kolla jordkabel,, både mellan kaross å motor å batteri,, samt pluskablar,, är ej SÄKERT det är det men börja där

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
husseman
17 september 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm.  mjo  givetvis bör man utesluta saker.-  Men att jobba skiten ur sig för att konstatera o övertyga sig själv o andra att det som händer är att batterier tar slut. 60% av bilbärgares tid- beror på att folk inte byter sina batterier i tid. Bilbatterier är ingen sak man fuskar med... man ser till att man har ett bra batteri. Åk o mät upp batteriet på närmsta verkstad- med en riktig batteritestare..
Sen köp ett bra Batteri. Rek. Yuasa, banner osv. Inte Hamron, Feltema, Kayosa .
mvh/Husse

granadadr
18 september 2021 · 7 268 Inlägg

feltema är inte så dåliga,, hade ett i en bil i MÅNGA år,, så sluta tjata om det, varför jag säger att man bör kolla kablaget är för att det är GRATIS,, å sånna fel är trevliga,, värre är ju om man köper ett batteri för 1500-2000 och sedan visar det sig att det var totalt onödigt,,

till ts,, prova å koppla lös batteriet, ladda det å se hur mkt ström det har kvar, koppla lös laddaren å låt batteriet stå i ca ett dygn å sen mät,, ska vara minst 12,4 volt för att det ska duga

Senast redigerat av granadadr (18 september 2021)

husseman
18 september 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe, njä- men ja utgår från att batteriet kommer visa kass. Man behöver inte vara raketforskare för att räkna ut att detta är den mest troliga felorsaken. 
mvh/husse

granadadr
19 september 2021 · 7 268 Inlägg

FÖRMODLIGEN är det batteriet,, men man bör ju kolla upp både batteriet och kablar INNAN man handlar på sig saker,,

Marcus_89 Biltokig elektriker
19 september 2021 · 3 352 Inlägg

Batteriet är nog dåligt, kan ha blivit det av åldern eller andra orsaker. Har batteriet laddat ur sig några gånger har det ändå förlorat sin kapacitet och måste bytas. Så köp ett nytt batteri och kolla även över kablage, batterikabelskor m.m som granadadr tipsade om. Inte fel att kolla efter läckström heller. Så att det nya batteriet inte laddas ur och förstörs. Biltemas batterier är det inget fel på, har ett i mustangen som har suttit där i 3 år nu utan problem, är 5 års garanti på det. Har även det i min båt.

Mossan1
19 september 2021 · 2 751 Inlägg

Hur har bilen körts då?
Bara korta sträckor så det inte laddar i lika mycket som det laddar ur?

Kanske kördes längre sträckor i sommras, om än mer sällan?

Batteriet är som bankkontot.
Mer ur än in så tar det slut.
Nytt batteri laddar i lättare men ekvatationen måste gå ihop ändå i långa loppet.

I övrigt håller jag med dom flesta här.
En billig multimeter och utföra några enklare mätningar är mycket klokt innan man bara rusar och köper ett batteri för nästan 2000kr. Multimetern behöver man ju inte kasta sen, utan kan vara bra i framtiden också.

Men visst har man väl relativt goda odds om man utan felsökning byter batteri i sådana här fall.

Senast redigerat av Mossan1 (19 september 2021)

jaka54
19 september 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det första man gör när bilen inte startar med befintligt batteri men med annat batteri  och startkablar är att ladda sitt eget batteri!!!!

Senast redigerat av jaka54 (19 september 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang