Köpråd småbil, driftsäker, så låg bullernivå som möjligt, c1-107-aygo-yaris?

panda666
23 september 2021 · 4 228 Inlägg

xXSammy skrev:
I en Ford Mondeo kan du både åka billigt och bra

Men för den prisklassen kan det vara mer värt att kolla på bilmärken med sämre rykten, typ Opel och Renault (finns en del här på garaget som har en Clio, även om de är illa omtyckt så verkar de ju fungera)

Billiga asiatiska alternativ är ju Mazda, Mitsubishi eller Suzuki

Har snöat in mig på yaris, kollar även på opel corsa och honda jazz lite grann. Kollar lite grann på polo också, som sagt driftsäkert och tyst ska det va så gott som möjligt:)

amazinjoey
23 september 2021 · 1 138 Inlägg

candyweiss skrev:

amazinjoey skrev:
Audi A1, Den bilen är lätt , billig i drift och en marvel of engineering

Har du en länk till den för ca 20K?

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … 4/95644432

Menade A2, glömde att A1 kom mycket senare.

A2 är sjuk mycket ingenjörskap, kostade mer att tillverka än va de sålde den för


https://www.youtube.com/watch?v=9uu4UmrIKnc

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 september 2021 · 17 380 Inlägg

xXSammy skrev:
I en Ford Mondeo kan du både åka billigt och bra

Men för den prisklassen kan det vara mer värt att kolla på bilmärken med sämre rykten, typ Opel och Renault (finns en del här på garaget som har en Clio, även om de är illa omtyckt så verkar de ju fungera)

Billiga asiatiska alternativ är ju Mazda, Mitsubishi eller Suzuki

Pandan var väl inte så sugen på en Clio men visst: De har ju rykte om sig att faktiskt fungera rätt bra och vara snåla med soppan. Frun körde en sådan från 2005-2013 med exakt noll fel. Någon styrled var det enda. Sen bytte hon till en Polo Automat och då började problemen på allvar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
23 september 2021 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:

xXSammy skrev:
I en Ford Mondeo kan du både åka billigt och bra

Men för den prisklassen kan det vara mer värt att kolla på bilmärken med sämre rykten, typ Opel och Renault (finns en del här på garaget som har en Clio, även om de är illa omtyckt så verkar de ju fungera)

Billiga asiatiska alternativ är ju Mazda, Mitsubishi eller Suzuki

Pandan var väl inte så sugen på en Clio men visst: De har ju rykte om sig att faktiskt fungera rätt bra och vara snåla med soppan. Frun körde en sådan från 2005-2013 med exakt noll fel. Någon styrled var det enda. Sen bytte hon till en Polo Automat och då började problemen på allvar...

Nä tyvärr clio var inget för mig, iaf inte med min budget, har fastnat nu för corsa, yaris, jazz. kollar även på corolla. Har ja missat nått? vilken av dessa är bäst, hållbarast samt tyst? Hybrid: Hur jäkla bullrig är yarisen? är den nyare faceliften från 2006 tystare än den äldre modellen? annars har sambon lovat att hon köper hörselkåpor till mig och då är problemet löst.

Vansterfilen
23 september 2021 · 94 Inlägg

Slår ett slag för trilligbilen, även om du verkar blivit övertygad om annat.

Jag personligen stör mig inte på bullret i min trillingbil, men då är jag iofs inte särskilt kräsen. Jag har kört bilen i strax över 6000 mil utan att något gått sönder på den. Då vill jag poängtera att jag kör som en idiot, höga varvtal, svängar så däcken skriker och 140 km/h på motorvägen är vardagsmat. Bilen är odödlig, i alla fall min. Samtidigt som den dricker lite. 0.5-0.6 dricker min, och då kör jag som tidigare nämnt som en idiot. Gasen i botten nästintill konstant.

Fick upp den i 170 km/h på "autobahn" senast, lite nedförsbacke men ändå. Den tog det som en champ! Den är starkare än vad man tror!

panda666
23 september 2021 · 4 228 Inlägg

Vansterfilen skrev:
Slår ett slag för trilligbilen, även om du verkar blivit övertygad om annat.

Jag personligen stör mig inte på bullret i min trillingbil, men då är jag iofs inte särskilt kräsen. Jag har kört bilen i strax över 6000 mil utan att något gått sönder på den. Då vill jag poängtera att jag kör som en idiot, höga varvtal, svängar så däcken skriker och 140 km/h på motorvägen är vardagsmat. Bilen är odödlig, i alla fall min. Samtidigt som den dricker lite. 0.5-0.6 dricker min, och då kör jag som tidigare nämnt som en idiot. Gasen i botten nästintill konstant.

Fick upp den i 170 km/h på "autobahn" senast, lite nedförsbacke men ändå. Den tog det som en champ! Den är starkare än vad man tror!

låter bra fam, jag kör också som en idiot. Inte hela tiden men ibland, så du bryr dig inte om bullret? men det verkar som att alla säger att yarisen låter mindre än trillingarna stämmer det? borde åka och provköra båda då och bilda nån uppfattning. Tack för info iaf:)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 september 2021 · 17 380 Inlägg

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:

xXSammy skrev:
I en Ford Mondeo kan du både åka billigt och bra

Men för den prisklassen kan det vara mer värt att kolla på bilmärken med sämre rykten, typ Opel och Renault (finns en del här på garaget som har en Clio, även om de är illa omtyckt så verkar de ju fungera)

Billiga asiatiska alternativ är ju Mazda, Mitsubishi eller Suzuki

Pandan var väl inte så sugen på en Clio men visst: De har ju rykte om sig att faktiskt fungera rätt bra och vara snåla med soppan. Frun körde en sådan från 2005-2013 med exakt noll fel. Någon styrled var det enda. Sen bytte hon till en Polo Automat och då började problemen på allvar...

Nä tyvärr clio var inget för mig, iaf inte med min budget, har fastnat nu för corsa, yaris, jazz. kollar även på corolla. Har ja missat nått? vilken av dessa är bäst, hållbarast samt tyst? Hybrid: Hur jäkla bullrig är yarisen? är den nyare faceliften från 2006 tystare än den äldre modellen? annars har sambon lovat att hon köper hörselkåpor till mig och då är problemet löst.

Jag tyckte inte Yarisen var speciellt bullrig. Gick utmärkt att köra på motorväg i 120 km/h med den. Ska jag prova det med Aygon så är det Peltorlurar på. Och lyssna på en ljudbok... Aygon går dock att hålla i 130 km/h om så önskas. Fördel på kurvig väg: En jävla go-cart.

Fast ett par Peltor WS XPi med medhörning rockar loss på 5000:-...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
23 september 2021 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:

Pandan var väl inte så sugen på en Clio men visst: De har ju rykte om sig att faktiskt fungera rätt bra och vara snåla med soppan. Frun körde en sådan från 2005-2013 med exakt noll fel. Någon styrled var det enda. Sen bytte hon till en Polo Automat och då började problemen på allvar...

Nä tyvärr clio var inget för mig, iaf inte med min budget, har fastnat nu för corsa, yaris, jazz. kollar även på corolla. Har ja missat nått? vilken av dessa är bäst, hållbarast samt tyst? Hybrid: Hur jäkla bullrig är yarisen? är den nyare faceliften från 2006 tystare än den äldre modellen? annars har sambon lovat att hon köper hörselkåpor till mig och då är problemet löst.

Jag tyckte inte Yarisen var speciellt bullrig. Gick utmärkt att köra på motorväg i 120 km/h med den. Ska jag prova det med Aygon så är det Peltorlurar på. Och lyssna på en ljudbok... Aygon går dock att hålla i 130 km/h om så önskas. Fördel på kurvig väg: En jävla go-cart.

wow sån himla skillnad när bilarna ser ganska likadana ut i storlek, wtf. Ska dra sambon imorn och kolla på bilar så får vi se. Försöka att sitta i en så ny yaris som möjligt och testa ljudnivån. Ska se om ja hittar nån trilling i närheten också. Vill helst slippa köpa hörselkåpor men men

Fredrik_M Freude am fahren
23 september 2021 · 428 Inlägg

Kan kallt konstatera att det där med buller är väldigt individuellt, jag pendlar 13 mil om dagen, blandat motorväg och landsväg med en Peugeot 107, alltså en av trillingarna, som jag har smackat på en mc dämpare på istället för originalet. Vilket då givetvis innebär att den låter betydligt mer än med originaldämparen. Precis som för Vansterfilen så gasas det rätt friskt mellanåt och jag ligger ändå på  0.56 liter/mil med bredare däck än original.

Peugeot 107 "Pendlarbilen" (2008)
Vansterfilen
23 september 2021 · 94 Inlägg

panda666 skrev:

Vansterfilen skrev:
Slår ett slag för trilligbilen, även om du verkar blivit övertygad om annat.

Jag personligen stör mig inte på bullret i min trillingbil, men då är jag iofs inte särskilt kräsen. Jag har kört bilen i strax över 6000 mil utan att något gått sönder på den. Då vill jag poängtera att jag kör som en idiot, höga varvtal, svängar så däcken skriker och 140 km/h på motorvägen är vardagsmat. Bilen är odödlig, i alla fall min. Samtidigt som den dricker lite. 0.5-0.6 dricker min, och då kör jag som tidigare nämnt som en idiot. Gasen i botten nästintill konstant.

Fick upp den i 170 km/h på "autobahn" senast, lite nedförsbacke men ändå. Den tog det som en champ! Den är starkare än vad man tror!

låter bra fam, jag kör också som en idiot. Inte hela tiden men ibland, så du bryr dig inte om bullret? men det verkar som att alla säger att yarisen låter mindre än trillingarna stämmer det? borde åka och provköra båda då och bilda nån uppfattning. Tack för info iaf:)

Jag har provkört Yaris också och hade valt trillingbilen alla dagar i veckan. Yaris är lite mindre bullrig, men den är ack så tråkig. Fördelen med trillingbilen är att den med sin löjliga storlek blir rolig att köra trots sin lilla motorstyrka. Vill du köra riktigt ekonomiskt men kul tycker jag inte att det finns något bättre val än trillingbilen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 september 2021 · 17 380 Inlägg

Vansterfilen skrev:

panda666 skrev:

Vansterfilen skrev:
Slår ett slag för trilligbilen, även om du verkar blivit övertygad om annat.

Jag personligen stör mig inte på bullret i min trillingbil, men då är jag iofs inte särskilt kräsen. Jag har kört bilen i strax över 6000 mil utan att något gått sönder på den. Då vill jag poängtera att jag kör som en idiot, höga varvtal, svängar så däcken skriker och 140 km/h på motorvägen är vardagsmat. Bilen är odödlig, i alla fall min. Samtidigt som den dricker lite. 0.5-0.6 dricker min, och då kör jag som tidigare nämnt som en idiot. Gasen i botten nästintill konstant.

Fick upp den i 170 km/h på "autobahn" senast, lite nedförsbacke men ändå. Den tog det som en champ! Den är starkare än vad man tror!

låter bra fam, jag kör också som en idiot. Inte hela tiden men ibland, så du bryr dig inte om bullret? men det verkar som att alla säger att yarisen låter mindre än trillingarna stämmer det? borde åka och provköra båda då och bilda nån uppfattning. Tack för info iaf:)

Jag har provkört Yaris också och hade valt trillingbilen alla dagar i veckan. Yaris är lite mindre bullrig, men den är ack så tråkig. Fördelen med trillingbilen är att den med sin löjliga storlek blir rolig att köra trots sin lilla motorstyrka. Vill du köra riktigt ekonomiskt men kul tycker jag inte att det finns något bättre val än trillingbilen.

Jag har funderat på att byta ut vår Aygo till en Yaris diesel automat MEN: då drar det iväg i pengar. För en bil som knappt brukas vissa veckor. Aygon stannar. En mycket pålitlig trotjänare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
24 september 2021 · 4 228 Inlägg

Vansterfilen skrev:

panda666 skrev:

Vansterfilen skrev:
Slår ett slag för trilligbilen, även om du verkar blivit övertygad om annat.

Jag personligen stör mig inte på bullret i min trillingbil, men då är jag iofs inte särskilt kräsen. Jag har kört bilen i strax över 6000 mil utan att något gått sönder på den. Då vill jag poängtera att jag kör som en idiot, höga varvtal, svängar så däcken skriker och 140 km/h på motorvägen är vardagsmat. Bilen är odödlig, i alla fall min. Samtidigt som den dricker lite. 0.5-0.6 dricker min, och då kör jag som tidigare nämnt som en idiot. Gasen i botten nästintill konstant.

Fick upp den i 170 km/h på "autobahn" senast, lite nedförsbacke men ändå. Den tog det som en champ! Den är starkare än vad man tror!

låter bra fam, jag kör också som en idiot. Inte hela tiden men ibland, så du bryr dig inte om bullret? men det verkar som att alla säger att yarisen låter mindre än trillingarna stämmer det? borde åka och provköra båda då och bilda nån uppfattning. Tack för info iaf:)

Jag har provkört Yaris också och hade valt trillingbilen alla dagar i veckan. Yaris är lite mindre bullrig, men den är ack så tråkig. Fördelen med trillingbilen är att den med sin löjliga storlek blir rolig att köra trots sin lilla motorstyrka. Vill du köra riktigt ekonomiskt men kul tycker jag inte att det finns något bättre val än trillingbilen.

Fan ja måste ut och provköra båda och bestämma, måste bara hitta tid och ork. Blir att pröva båda iaf. Har fått bra med info iaf:)

Brådhis * Voff voff *
24 september 2021 · 10 244 Inlägg

Min styvmor har i princip bara kört Yaris sedan 1999. Hon är inne på sin tredje nu och vill inte ha något annat. Det har varit en 99, en 02 och nu en 05. Matta strålkastare, lite bromsbelägg och en tank är väl det som fått åtgärdas under åren. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 september 2021 · 17 380 Inlägg

Åkte förbi en större lokal handlare idag och fick se en röd fin Yaris på deras "begtorg". En diesel med automat för löjliga 34900:- och bara 17600 mil. Den ska jag ha! Tydligen inte. Stod och pratade med säljaren och vi kom överens om 34500:- Samtidigt stod det ett par ute vid bilen med en annan säljare och denna sträckte in handen och vände på skylten till den och... bara stod "KÖPT"

Men vad faaaan!!! Blev ingen Yaris idag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
24 september 2021 · 4 228 Inlägg

Har inte så mycket tid tyvärr att åka runt och kolla på bilar så åkte idag me sambon och köpte en yaris från 2005 med 19xxxmil för 25.000. Fullservad och bess till 22-07. Bra sommarhjul och dubbdäcken såg nya ut. Kanske lite dyr men ville få det gjort iaf. Gick väldigt bra hela vägen hem och bullret tyckte vi var godkänt för storleken på bilen, trodde det skulle vara värre faktiskt. Synd att ja hann inte kolla på nån trilling, kanske nästa gång. Enda grejen var att glykolbehållaren var typ tom, bilen hade stått några månader hos dom, tror att dom fyllde på med bara vatten,,,kanske måste byta vätskan i veckan då jag är lite orolig. Man ska inte ha bara vatten i glykolbehållaren..

https://i.ibb.co/jhJQzQq/yaris.png

Brådhis * Voff voff *
24 september 2021 · 10 244 Inlägg

Sannolikt ett väldigt bra köp. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
25 september 2021 · 4 228 Inlägg

Brådhis skrev:
Sannolikt ett väldigt bra köp. smile

Tackar^ det hoppas ja verkligen, tänkte åka lite lugnt ett tag framöver:)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 september 2021 · 17 380 Inlägg

När jag sålde vår hade den rullat 36000 mil och gick hur bra som helst. Vad jag kommer ihåg så var det väldigt bra värme i den bilen jämfört med Aygon som får pinas på lite högre varv innan den riktiga värmen kommer i bilen.

Grattis till ett troligen mycket bra köp!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
25 september 2021 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:
När jag sålde vår hade den rullat 36000 mil och gick hur bra som helst. Vad jag kommer ihåg så var det väldigt bra värme i den bilen jämfört med Aygon som får pinas på lite högre varv innan den riktiga värmen kommer i bilen.

Grattis till ett troligen mycket bra köp!

Tack så mycket, tack för hjälpen. Vill tacka alla som har hjälpt mig.
Tror också att det var ett bra köp, många som gillar yaris, man behöver ibland en bil som tål extra mycket stryk.

panda666
3 oktober 2021 · 4 228 Inlägg

Märkte tyvärr här om dan ett skramlande oljud när jag hade kört till jobbet som är typ 3 mil, bara vid tomgång och trampar man ner kopplingspedalen så försvinner oljudet, är lite rädd att det är urtrampningslagret som är dålig. Såklart när ja lämna in den hos handlaren så hör dom inget;) ingen av mekanikerna hör nånting alls;) Fixar det iaf så vill bara veta vilken kopplingssats jag ska ha?? varifrån ska ja köpa? finns typ på skruvat för 1000kr.
Vet inte om ja ska köra på tills den rasar eller bara byta skiten och köra vidare med livet;)

Toyota Yaris 5-dörrar 1.0 VVT-i Manuell, 65hk, 2005

XCO337

Aldrig bytt koppling på en yaris därför ja undrar vilken kopplingssats som passar. Tack för hjälpen! Annars fett nöjd med bilen hittils.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang