Teoriböcker + Frågor för C & CE-kort

BjornCarlsson
24 september 2021 · 182 Inlägg

Hej,

Kanske fel forum att vända sig till men jag tänkte höra om det är någon som har tagit C eller CE kort nyligen och kan tips om vilka böcker man ska köpa och även en bra frågebank som man kan använda sig av innan teoriprovet? smile

Tack på förhand

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 september 2021 · 17 380 Inlägg

Har för mig att det finns några här som har detta så du får säkert svar så småningom. Lycka till med kortet!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
trubbelturbo
24 september 2021 · 1 442 Inlägg

Ska du ta privat eller på körskola?

Jag tog C+E på körskola 2017 och då använde vi STRs Trafikens grunder och köra lastbil, även teorifrågor var STRs.

Tar du på trafikskola brukar nog dessa ingå hos dom flesta.

Senast redigerat av trubbelturbo (24 september 2021)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
BjornCarlsson
24 september 2021 · 182 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har för mig att det finns några här som har detta så du får säkert svar så småningom. Lycka till med kortet!

Tack så mycket! smile

BjornCarlsson
24 september 2021 · 182 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Ska du ta privat eller på körskola?

Jag tog C+E på körskola 2017 och då använde vi STRs Trafikens grunder och köra lastbil, även teorifrågor var STRs.

Tar du på trafikskola brukar nog dessa ingå hos dom flesta.

Det blir privat då pappa kör lastbil! Så tanken är att ta någon enstaka lektion för att få ett hum om vad man får göra på uppkörningen så småningom.

Okej tack! För det är typ den enda teoriboken jag har hittat hittils, "Köra Lastbil".

https://butik.str.se/Meny/Produkter/Tun … il?id=1660

Nu är det ett par år sedan du tog kortet men minns du något speciellt du fick göra på C+E-uppkörningen? smile

Senast redigerat av BjornCarlsson (24 september 2021)

Brådhis * Voff voff *
24 september 2021 · 10 244 Inlägg

BjornCarlsson skrev:
Nu är det ett par år sedan du tog kortet men minns du något speciellt du fick göra på C+E-uppkörningen? smile

Funktionsbeskrivning och rejäl säkerhetskontroll är det jag minns från uppkörningarna (D 2007 och C 2015).

Det går dock tydligen utmärkt att glömma att testa tutan kan jag intyga, för det lyckades jag glömma på båda uppkörningarna... big_smile

Senast redigerat av Brådhis (24 september 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
trubbelturbo
24 september 2021 · 1 442 Inlägg

BjornCarlsson skrev:

trubbelturbo skrev:
Ska du ta privat eller på körskola?

Jag tog C+E på körskola 2017 och då använde vi STRs Trafikens grunder och köra lastbil, även teorifrågor var STRs.

Tar du på trafikskola brukar nog dessa ingå hos dom flesta.

Det blir privat då pappa kör lastbil! Så tanken är att ta någon enstaka lektion för att få ett hum om vad man får göra på uppkörningen så småningom.

Okej tack! För det är typ den enda teoriboken jag har hittat hittils, "Köra Lastbil".

https://butik.str.se/Meny/Produkter/Tun … il?id=1660

Nu är det ett par år sedan du tog kortet men minns du något speciellt du fick göra på C+E-uppkörningen? smile

Trafikens grunder är egentligen en repetition på den vanliga teorin kan man säga, alltså sånt som du redan bör kunna när du har b-körkort. Medan köra lastbil är all teori specifikt för C/CE.

Först en säkerhetskontroll, sedan en utökad säkerhetskontroll och därefter körprovet. Tänk även på att du måste ha ett system när du gör säkerhetskontrollen, den ska göras efter en tydlig ordning och naturliggtvis inte ta hur lång tid som helst. Exempelvis bör du inte kolla mönsterdjupet på vänster drivaxel för att sedan kolla att vändskivan är låst innan du sätter dig för att tuta osv. wink

På lastbil måste du gå igenom alla moment, alltså inte som på b-körkortsprov där inspektören ber dig exempelvis "kolla bromsarna".

Utökad säkerhetskontroll vill jag minnas att jag fick förklara bromsystemet när jag tog C och vid CE fick jag redovisa att min lastsäkring var godkänd.

Själva körningen var inte krånglig alls. Först ett backprov som bestod i att backa rakt bakåt och sedan en 30graders vänstersväng och parkera mellan några koner. Jag körde dragbil+trailer på min uppkörning, alltså ganska lätt att backa med. Inspektören hann knappt ställa ut alla koner innan jag var klar. tongue

Sedan en bit ut på landsväg, svänga in på en tom parkeringsficka för att visa att jag kunde parkera (cool) och sedan en tur genom stan och sen var det klart.

Brådhis skrev:

BjornCarlsson skrev:
Nu är det ett par år sedan du tog kortet men minns du något speciellt du fick göra på C+E-uppkörningen? smile

Funktionsbeskrivning och rejäl säkerhetskontroll är det jag minns från uppkörningarna (D 2007 och C 2015).

Det går dock tydligen utmärkt att glömma att testa tutan kan jag intyga, för det lyckades jag glömma på båda uppkörningarna... big_smile

Vad man däremot inte bör göra är, att när du närmar dig ett trafikljus som precis slår om till gult, börja fundera på om du bör stanna eller om du hinner innan... Det gjorde jag, inspektören ställde sig på bromsen. Inte godkänt sad

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Brådhis * Voff voff *
24 september 2021 · 10 244 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Utökad säkerhetskontroll vill jag minnas att jag fick förklara bromsystemet när jag tog C och vid CE fick jag redovisa att min lastsäkring var godkänd.

Jag fick följande:

D = Bromssystemets uppbyggnad inklusive att mäta slaglängden på tryckstängerna. tongue

BE = Påskjutsbromsens uppbyggnad.

C = Bromssystemets uppbyggnad.

Så dom verkar gillar bromsar... wink

Senast redigerat av Brådhis (24 september 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang