Motorn är Stum Audi RS5 4,2 V8

A-Persson
24 september 2021 · 5 Inlägg

Hej!
Motorn sitter fast på en Audi 4,2 liters V8
Är det bara motorbyte som gäller eller kan man få den o starta igen ?
Den gick som en klocka men helt plötsligt detta hände

chybber
24 september 2021 · 61 Inlägg

Hur långt är ett snöre?

Mer info behövs, missljud? dog den bara?

Utmarks-Loke
24 september 2021 · 5 833 Inlägg

Börja med att ta reda på vad det är som sitter fast. Plocka ur tändstiften och kolla så inte ett eller flera ser konstiga ut. Lossa generatorremmen och eventuella andra aggregatremmar och se om motorn går runt då. Tappa ur oljan och se om den är full av metallpartiklar. Om motorn har kamrem, kolla så den ser bra ut.

Nybergrobin
25 september 2021 · 2 378 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Börja med att ta reda på vad det är som sitter fast. Plocka ur tändstiften och kolla så inte ett eller flera ser konstiga ut. Lossa generatorremmen och eventuella andra aggregatremmar och se om motorn går runt då. Tappa ur oljan och se om den är full av metallpartiklar. Om motorn har kamrem, kolla så den ser bra ut.

Den har mest troligt en kedja.  4,2 hade problem med kedjan redan för 7-8 år sedan när jag kollade på dessa.

Utmarks-Loke
25 september 2021 · 5 833 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Börja med att ta reda på vad det är som sitter fast. Plocka ur tändstiften och kolla så inte ett eller flera ser konstiga ut. Lossa generatorremmen och eventuella andra aggregatremmar och se om motorn går runt då. Tappa ur oljan och se om den är full av metallpartiklar. Om motorn har kamrem, kolla så den ser bra ut.

Den har mest troligt en kedja.  4,2 hade problem med kedjan redan för 7-8 år sedan när jag kollade på dessa.

En brusten kamkedja skulle helt klart kunna låsa upp motorn. Gissar att det inte blir billigt med en ny V8 från Audi.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 september 2021 · 13 736 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Nybergrobin skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Börja med att ta reda på vad det är som sitter fast. Plocka ur tändstiften och kolla så inte ett eller flera ser konstiga ut. Lossa generatorremmen och eventuella andra aggregatremmar och se om motorn går runt då. Tappa ur oljan och se om den är full av metallpartiklar. Om motorn har kamrem, kolla så den ser bra ut.

Den har mest troligt en kedja.  4,2 hade problem med kedjan redan för 7-8 år sedan när jag kollade på dessa.

En brusten kamkedja skulle helt klart kunna låsa upp motorn. Gissar att det inte blir billigt med en ny V8 från Audi.

man behöver ju inte köpa en ny ;-)  inte för att jag tror det hjälper dom är nog dyra endå smile     billigast är nog att riva isär och renovera befintliga motorn.  smile
och då räkna högt på att alla 32ventiler är skrot och att man får byta alla dom och styrningar.  men ibästa fall är det någon eller kanske ingen som gått sönder..  men utan att veta felet spelar det ju ingen roll det är bara att börja skruva isär tills man hittar felet. smile   jag hade börjat med stift ur och sen känna lite på veven och försöka bilda mig en uppfattning var felet ligger.   sen är det bara börja gräva tills man hittar exakta problemet.. har det hänt när motorn var avstängd så är ju utsikten betydligt större än om man låg på 6-7k och det slog tvärstopp smile



men det är ju front rivning på dom där för att ens se motorn nästan ser nog värre ut än det är när man börjar riva i en sån där motor som är nertvingad  i ett motorutrymme smile

man tycker ju att dom borde lära sig att kamkedja är skräp någon gång på vag.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
A-Persson
25 september 2021 · 5 Inlägg

chybber skrev:
Hur långt är ett snöre?

Mer info behövs, missljud? dog den bara?

Utmarks-Loke skrev:
Börja med att ta reda på vad det är som sitter fast. Plocka ur tändstiften och kolla så inte ett eller flera ser konstiga ut. Lossa generatorremmen och eventuella andra aggregatremmar och se om motorn går runt då. Tappa ur oljan och se om den är full av metallpartiklar. Om motorn har kamrem, kolla så den ser bra ut.

Nybergrobin skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Börja med att ta reda på vad det är som sitter fast. Plocka ur tändstiften och kolla så inte ett eller flera ser konstiga ut. Lossa generatorremmen och eventuella andra aggregatremmar och se om motorn går runt då. Tappa ur oljan och se om den är full av metallpartiklar. Om motorn har kamrem, kolla så den ser bra ut.

Den har mest troligt en kedja.  4,2 hade problem med kedjan redan för 7-8 år sedan när jag kollade på dessa.

Utmarks-Loke skrev:

Nybergrobin skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Börja med att ta reda på vad det är som sitter fast. Plocka ur tändstiften och kolla så inte ett eller flera ser konstiga ut. Lossa generatorremmen och eventuella andra aggregatremmar och se om motorn går runt då. Tappa ur oljan och se om den är full av metallpartiklar. Om motorn har kamrem, kolla så den ser bra ut.

Den har mest troligt en kedja.  4,2 hade problem med kedjan redan för 7-8 år sedan när jag kollade på dessa.

En brusten kamkedja skulle helt klart kunna låsa upp motorn. Gissar att det inte blir billigt med en ny V8 från Audi.

Growe skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Nybergrobin skrev:

Den har mest troligt en kedja.  4,2 hade problem med kedjan redan för 7-8 år sedan när jag kollade på dessa.

En brusten kamkedja skulle helt klart kunna låsa upp motorn. Gissar att det inte blir billigt med en ny V8 från Audi.

man behöver ju inte köpa en ny ;-)  inte för att jag tror det hjälper dom är nog dyra endå smile     billigast är nog att riva isär och renovera befintliga motorn.  smile
och då räkna högt på att alla 32ventiler är skrot och att man får byta alla dom och styrningar.  men ibästa fall är det någon eller kanske ingen som gått sönder..  men utan att veta felet spelar det ju ingen roll det är bara att börja skruva isär tills man hittar felet. smile   jag hade börjat med stift ur och sen känna lite på veven och försöka bilda mig en uppfattning var felet ligger.   sen är det bara börja gräva tills man hittar exakta problemet.. har det hänt när motorn var avstängd så är ju utsikten betydligt större än om man låg på 6-7k och det slog tvärstopp smile



men det är ju front rivning på dom där för att ens se motorn nästan ser nog värre ut än det är när man börjar riva i en sån där motor som är nertvingad  i ett motorutrymme smile

man tycker ju att dom borde lära sig att kamkedja är skräp någon gång på vag.. smile

Jag körde ungefär 120 kilometer i timmen , kände på gaspedalen att bilen tappar kraft och då såg jag att EPC lampan lyser och bilen skakar , stannade men motorn gick fortfarande men den skakade , stängde av bilen, gjorde 2 försök för o starta den men motorn gick runt bara och den startades inte , sen kom ljudet klick klick, verkstan har öppnat fronten o försökte snurra på motorn men dem lyckades inte 😖

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 september 2021 · 14 042 Inlägg

Har du inte märkt om det fattas för mycket olja i motorn så kan den ha skurit eller om det fattas mycket kylvätska så den skurit på grund av kokning?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Utmarks-Loke
25 september 2021 · 5 833 Inlägg

Låter nog mer som kamkedjehaveri än att den skurit. Man får skruva lite för att kolla exakt vad som hänt. Men oavsett vilket så är ju motorn kaputt och måste bytas.

A-Persson
26 september 2021 · 5 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Låter nog mer som kamkedjehaveri än att den skurit. Man får skruva lite för att kolla exakt vad som hänt. Men oavsett vilket så är ju motorn kaputt och måste bytas.

Kamkedja sitter kvar, jag vet att motorn är trasig men vet inte vad som har hänt exakt, därför jag skriver här så jag kan kolla upp det

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 september 2021 · 14 042 Inlägg

A-Persson skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Låter nog mer som kamkedjehaveri än att den skurit. Man får skruva lite för att kolla exakt vad som hänt. Men oavsett vilket så är ju motorn kaputt och måste bytas.

Kamkedja sitter kvar, jag vet att motorn är trasig men vet inte vad som har hänt exakt, därför jag skriver här så jag kan kolla upp det

Motorn behöver säkert skruvas isär helt eller delvis för att se vad som hänt. Frågor på ett forum ger dig säkert inte nåt svar på vad som hänt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang