Byta drivaxeldamasker fram Volvo V70N

Mack855
25 september 2021 · 1 354 Inlägg

Hej!

Behöver byta bägge yttre drivaxeldamaskerna på min V70, de är ”bara” torrspruckna än sålänge.

Har googlat febrilt men hittar inte på om tillvägagångssättet jag vill använda är genomförbart. Så min fråga är om jag kan lossa hjulspindeln och drivaxeln ifrån navet genom att skruva lös spindeln ifrån stötdämparen via de två skruvarna i stötdämparen och bara vika ner och undan navet och sen byta damaskerna med hjälp av en sån där monteringskon som finns att köpa lite varstans.
Vet att ett sätt är att lossa styrstagen och länkarmarna ifrån spindeln men jag minns hur drygt det var att hålla på med att få tillbaka länkarmarna i spindeln (spindelleden) så jag ville gärna slippa det.

Hoppas att någon förstår formuleringen..

Mossan1
25 september 2021 · 2 752 Inlägg

Ja, du får ut drivaxeln genom att tippa fram navet. Bronsoket måste lossas.
Försiktig med ABSkabeln.

Du kan också använda en gängstång att skruva in där centrumskruven sitter, och så pressa isär knut och axel. Spänn åt, och bestämd knack så brukar C-ringen släppa.

Viktigt!
Det finns INGET som hindrar INRE knuten att dras isär för långt.
Gör du det, ramlar kulorna ut och hela axeln måste upp på bänken och kladdigt pussel följer.  INTE kul.
Automater har inre knut av tripodtyp, men även den ramlar ur. Dock, är chansen större att bara kuna få i den igen än manuella med kulor.

Återmontera endast med NY centrumskruv. Den är en sträckskruv och är en-gångs.

Mack855
25 september 2021 · 1 354 Inlägg

Tack för info!

Antar att du menar att gängstången är ifall jag har svårt att få ur knuten ur spindeln? För tänkte som skriver skära loss gamla axeln, göra rent i knuten, trä över den nya damasken, i med nytt fett och sen på med klämmor och återmontera.

Har förstått hur det ser ut om man drar isär axeln och att jag ska ta det piano men tack för heads-upen!

Och JA absolut ny centrumskruv ska skruvas dit!

Tack för info och beskrivning big_smile

Mossan1
25 september 2021 · 2 752 Inlägg

Mack855 skrev:
Tack för info!

Antar att du menar att gängstången är ifall jag har svårt att få ur knuten ur spindeln?

Nej, jag menar för när yttre knuten ska delas från själva axeln. Det är gansla lätt.
Gänghålet i knuten är genomgående, så håller man knuten rakt kan man nyttja den gängan som press.


Men visst kan man jäklas med kon....

Svårt att få rent, och lika svårt att smörja knuten med den på plats.
Smeta lite fett på kulorna och lägga en klump fett i damasken så blir inte knuten långlivad
Fettet måste masseras in riktigt ordentligt. Tar säkert 15min att göra riktigt med knuten på bordet

Men, nu kansle inte damasken är brusten utan bara svettats lite fett i nån spricka.
Då är inte rengöringen och följande  omsmörjningen lika omfattande.

Ang att få loss den ur centrum kan det vara lätt som en plätt och extremt besvärligt.
Ofta släpper dom så man kan trycka in den med tummen. 
Ibland efter en beständ knack (med skyddande material)
Ibland har det rostat fast rejält, och
Ibland har nån stålle limmat splinesen.
Då, kan du skruva ihop igen och lämna till verkstad.  Massivt värmande och kraftig press krävs. Limmet smälter/mjuknar vid 80' men innan allt det stålet nått 80' har man värmt en bra stund med gassvets.

Mack855
25 september 2021 · 1 354 Inlägg

Jaha då är jag med. Nej i och med att damasken inte börjat svetta ut fett ännu tänkte jag använda mig av kona.

Men det är inte så farligt att dela knuten från axeln säger du? Har inte forskat i det så hårt ännu. Pratade med meken jag hade på Volvo för några månader sen som sa att jag behöver inte ens plocka ur drivaxeln ur lådan och då trodde jag att han syftade på att använda kona.

Var förbi igår för att prata med meken men till min fasa hade han slutat så därför vände jag mig till er på garaget..
Men då är det inte så svårt att dela knut från axel som du skrev så kanske det är det bästa?

Mossan1
26 september 2021 · 2 752 Inlägg

Det brukar gå smärtfritt.
Men, Cringen (om den skadas) går INTE att köpa löst någonstans. Volvo säljer bara den till INRE knuten i själva växellådan. Dom är INTE lika.
C-ringen medföljer nya drivknutar och dyrare damasksatser. Får du en sådan över, = spara den!

Ska du använda kona så finns särskilda damasker för det som är mer töjbara.

Och behöver du inte rengöra grundligt behöver du inte dela knuten av den anledningen.

Då är kona inte fel. Kör på det.

Skulle du ändå dela knuten kan du vid återmontaget sätta ett kraftigare buntband som håller samman C-ringen. Sedan när knuten träs på knuffar du buntbandet uppåt och C-ringen går lätt som en plätt in i knuten och snäpper fast.  Då slipper man klämma med fingrarna och krångla.
Buntbandet skär man lätt av sedan.

Senast redigerat av Mossan1 (26 september 2021)

Mack855
26 september 2021 · 1 354 Inlägg

Jag var in på Volvo som skrivet och beställde damasksatser så tänkte se om klämmorna ingår i den, såg på deras sprängskiss att det skulle ingå någon sådan klämma men vet ej vilken det var..

Vet du ifall volvos original damasker är så töjbara så en kona fungerar?
Tänkte annars köpa nya damasker i silikon från Drivknuten.se som ska vara tillräckligt elastiska. Men ingick skruv och allting ifrån Volvo så tänkte att de kanske är värt det även om det blir ca 200kr dyrare.

zzr94092
26 september 2021 · 4 378 Inlägg

Det är speciella damasker för konmontering...Finns även ett luftdrivet verktyg ....

Mack855
26 september 2021 · 1 354 Inlägg

zzr94092 skrev:
Det är speciella damasker för konmontering...Finns även ett luftdrivet verktyg ....

Men precis sett det! Men tänker nästan att det smidigaste är att plocka av knuten och göra det ordentligt iallafall.
Har inte heller tillgång till kompressor längre tyvärr..

Mack855
2 oktober 2021 · 1 354 Inlägg

Bytt på ena sidan nu, det var inte så hemskt egentligen men att sätta tillbaka drivknut osv var det värsta. En tredjedel av c-ringen gick av men kunde omöjligt dra av drivknuten från axeln och har provkört utan några konstigheter så jag tänkte köra på det. Ska väl en hel del till för att drivknuten  separerar från axeln tänker jag.

Men lärt mig vad jag gjorde fel på denna sida haha.

Senast redigerat av Mack855 (2 oktober 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang