Diffad bakaxel med bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift.

Eleeb90
26 september 2021 · 345 Inlägg

Hej! Jag undrar hur långt man kommer med en diffad bakaxel på tex Volvo 240/740/940?
Olika långt kommer man ju beroende på typ av fyrhjulsdrift men tänker om man ens kan jämföra diffad bakhjulsdriven bil med typ en bil med konstant fyrhjulsdrift?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 september 2021 · 14 007 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Hej! Jag undrar hur långt man kommer med en diffad bakaxel på tex Volvo 240/740/940?
Olika långt kommer man ju beroende på typ av fyrhjulsdrift men tänker om man ens kan jämföra diffad bakhjulsdriven bil med typ en bil med konstant fyrhjulsdrift?

Vad menar du med "hur långt man kommer"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
simlar
26 september 2021 · 5 516 Inlägg

En bil med permanent fyrhjulsdrift tar sig bättre än en bakhjulsdriven bil med svetsdiff av mina erfarenheter.

En bil med Haldex-fyrhjulsdrift tar sig fram bättre än en bil med Torsen av mina erfarenheter.
Detta eftersom Haldex kan låsa "mittendiffen" till 100% medan Torsen-mittendiffen aldrig/sällan låser helt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Eleeb90
26 september 2021 · 345 Inlägg

Vettemannen skrev:

Eleeb90 skrev:
Hej! Jag undrar hur långt man kommer med en diffad bakaxel på tex Volvo 240/740/940?
Olika långt kommer man ju beroende på typ av fyrhjulsdrift men tänker om man ens kan jämföra diffad bakhjulsdriven bil med typ en bil med konstant fyrhjulsdrift?

Vad menar du med "hur långt man kommer"?

/Benny

En bra fråga. Men jag antar att man kommer längre än en framhjulsdriven bil om man har släp eller annat som tynger ner bakaxeln.

torsen
26 september 2021 · 7 198 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Hej! Jag undrar hur långt man kommer med en diffad bakaxel på tex Volvo 240/740/940?
Olika långt kommer man ju beroende på typ av fyrhjulsdrift men tänker om man ens kan jämföra diffad bakhjulsdriven bil med typ en bil med konstant fyrhjulsdrift?

Alla Volvo är "diffade" - d v s har differential mellan drivande hjul!
Menar du möjligen differentialspärrade/-bromsade?
Skriv det i så fall!

Konstant fyrhjulsdrift kan vara av så många olika typer att din fråga är svår att besvara.
Bästa typen av konstant fyrhjulsdrift har Lada Niva, Toyota LandCuiser, Mercedes G-klass, Land Rover Defender samt vissa Nissan Patrol och Mitsubishi Pajero m fl.
Sämsta konstanta fyrhjulsdriften har Land Rover Freelander, vissa Jeep Grand Cherokee m fl.
BMW, AUDI, VOLVO m fl har ingen konstant fyrhjulsdrift. De har endast tillsats på normalt icke drivande hjul - som t ex att segelbåtar kan ha en utombordsmotor som extra hjälp under vissa förhållanden.
En särställning intar Subaru och vissa AUDI m fl som har torsen mellan mellan axlarna och i vissa fall även mellan drivhjulen.
Men en torsen är inte konstant - den kopplar in nästan omärkligt - och ger i de flesta fall inte de resonanssvängningar/interferens som annan typ av konstant fyrhjulsdrift KAN medföra.
Torsen "slits" heller inte som t ex viscokopplingen hos Land Rover Freelander och vissa JEEPar där fyrhjulsdriften med åren kan "knyta sig".

Bästa fyrhjulsdriften finns hos Lada Niva, Land Rover Defender och Toyota Landcruiser m fl där man kan spärra/låsa mellan de drivande axlarna vid behov - annars "kör man öppet"!

Som ett delvis svar på din fråga kan jag berätta att man vid terrängkörning kommer betydligt längre upp för en grus-/sandbacke, kanske rent av hela vägen, med någon form av differentialspärr-/broms på någon eller båda drivande axlarna.

Jag har erfarenhet av Mercedes G-klass(som har fabriksmonterade in-/urkopplingsbara differentialspärrar på båda axlarna), Jeep Wrangler med eftermonterade ARB differentialspärrar fram och bak, Suzuki Samurai med LockRight i bakaxeln samt LADA NIVA med eftermonterad ställbar Val Racing torsen "i baken".

Googla på torsen så får du klart för dig hur oerhört smart en torsen är.
Behövs inga vajrar, pneumatiska eller hydrauliska ledningar = ingen komplicerad(dyr) installation.

Hoppas jag rätat ut några av dina frågetecken i ämnet.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 september 2021 · 14 007 Inlägg

Eleeb90 skrev:

Vettemannen skrev:

Eleeb90 skrev:
Hej! Jag undrar hur långt man kommer med en diffad bakaxel på tex Volvo 240/740/940?
Olika långt kommer man ju beroende på typ av fyrhjulsdrift men tänker om man ens kan jämföra diffad bakhjulsdriven bil med typ en bil med konstant fyrhjulsdrift?

Vad menar du med "hur långt man kommer"?

/Benny

En bra fråga. Men jag antar att man kommer längre än en framhjulsdriven bil om man har släp eller annat som tynger ner bakaxeln.

Om du drar ett släp så kommer du lika lång vare sig bilen driver på 1,2,3 eller 4 hjul. Du kommer så långt som bränslet räcker.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mossan1
26 september 2021 · 2 752 Inlägg

Även den sämsta formen av fyrhjulsdrift (viscokoppling) spöar en bakhjulsdriven med spärrad differensial i framkommlighet.

("Sämsta" här definierat som svagaste kraften till bakhjulen)

Vilket AWD system som är "bäst" finns lika många svar som det finns olika behov hos resp användningsområde och fordon.

torsen
26 september 2021 · 7 198 Inlägg

simlar skrev:
En bil med permanent fyrhjulsdrift tar sig bättre än en bakhjulsdriven bil med svetsdiff av mina erfarenheter.

En bil med Haldex-fyrhjulsdrift tar sig fram bättre än en bil med Torsen av mina erfarenheter.
Detta eftersom Haldex kan låsa "mittendiffen" till 100% medan Torsen-mittendiffen aldrig/sällan låser helt.

Hur menar du nu?
Vilka erfarenheter har du?
Från offroad-/terrängkörning eller från vad?
Har du provat båda under krävande förhållanden?
Du skriver att torsen aldrig/sällan låser helt.
Vet du hur en torsen fungerar?
Den kan inte "skruva upp sig delvis" - den skruvar upp tills rullarna låser!

Men jag tillstår att mekaniska(vajer), hydrauliska(G-Klass) och pneumatiska(t ex ARB) är den bästa lösningen för maximalt grepp och framkomlighet.
Man stannar innan hindret/passagen och "lägger i spärrarna" - man kan INTE lägga i dem "i farten".

Där är torsen och typ LockRight bättre = man måste inte stanna och lägga i.

Typ Haldex är inget för "riktiga" bilar!
Men duger åt BMW och Volvo m fl som sällan BEHÖVER fyrhjulsdrift.

Nämn en enda riktig/offroad/terrängbil som har typ Haldex.

Googla på torsen så får du klart för dig hur den fungerar.

simlar
26 september 2021 · 5 516 Inlägg

torsen skrev:

simlar skrev:
En bil med permanent fyrhjulsdrift tar sig bättre än en bakhjulsdriven bil med svetsdiff av mina erfarenheter.

En bil med Haldex-fyrhjulsdrift tar sig fram bättre än en bil med Torsen av mina erfarenheter.
Detta eftersom Haldex kan låsa "mittendiffen" till 100% medan Torsen-mittendiffen aldrig/sällan låser helt.

Hur menar du nu?
Vilka erfarenheter har du?
Från offroad-/terrängkörning eller från vad?
Har du provat båda under krävande förhållanden?
Du skriver att torsen aldrig/sällan låser helt.
Vet du hur en torsen fungerar?
Den kan inte "skruva upp sig delvis" - den skruvar upp tills rullarna låser!

Men jag tillstår att mekaniska(vajer), hydrauliska(G-Klass) och pneumatiska(t ex ARB) är den bästa lösningen för maximalt grepp och framkomlighet.
Man stannar innan hindret/passagen och "lägger i spärrarna" - man kan INTE lägga i dem "i farten".

Där är torsen och typ LockRight bättre = man måste inte stanna och lägga i.

Typ Haldex är inget för "riktiga" bilar!
Men duger åt BMW och Volvo m fl som sällan BEHÖVER fyrhjulsdrift.

Nämn en enda riktig/offroad/terrängbil som har typ Haldex.

Googla på torsen så får du klart för dig hur den fungerar.

Jag vet hur en Torsen fungerar men varit med om flera gånger då en Torsen-bil blivit enhjulsdriven.

Offroad-körning är inget jag håller på med och inte heller majoriteten av den svenska befolkningen.

På en bil med Torsen i mitten och öppna diffar fram och bak (Audi A4 Quattro -97 och A6 Quattro -96, Passat B5 -98 och VW Amarok -14) så är det inte ovanligt att dom driver på bara ett hjul om det är riktigt jävla halt.
En bil med Haldex driver alltid som minst på ett hjul bak och ett hjul fram då Haldex-kopplingen kan låsa till 100%.

Mina erfarenheter är vid normal bruksbilskörning, dvs några enstaka gånger per år ploga igenom upp till 30cm snö på vintern på väg till jobbet när plogbilen inte hunnit ploga.
Bogsera loss några fastkörda och ibland fastfrusna bilar.
Även varit med om drivknutsras.

Bästa jämförelsen är när brorsans Passat -98 med Torsen rasade en drivknut höger bak så slutade bilen helt att driva, all kraft skickades till höger bak där motståndet var som lägst.
Min Passat -09 med Haldex var jag med om drivknutsras Vä fram, bilen drev då fortfarande på bakhjulen.

Som ett extremt exempel så har jag kört en Skoda Octavia där båda drivaxlarna fram var bortplockade, bilen gick ändå att köra med bakhjulsdrivningen.



Aldrig ägt en bil med inkopplingsbar fyrhjulsdrift eftersom man då blir tvungen att köra tvåhjulsdrivet vid vanlig körning för att inte riskera skador på transfer-lådan.
Kör som sagt inte offroad med mina bilar och är inte heller intresserad av det.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Eleeb90
27 september 2021 · 345 Inlägg

torsen skrev:

Eleeb90 skrev:
Hej! Jag undrar hur långt man kommer med en diffad bakaxel på tex Volvo 240/740/940?
Olika långt kommer man ju beroende på typ av fyrhjulsdrift men tänker om man ens kan jämföra diffad bakhjulsdriven bil med typ en bil med konstant fyrhjulsdrift?

Alla Volvo är "diffade" - d v s har differential mellan drivande hjul!
Menar du möjligen differentialspärrade/-bromsade?
Skriv det i så fall!

Konstant fyrhjulsdrift kan vara av så många olika typer att din fråga är svår att besvara.
Bästa typen av konstant fyrhjulsdrift har Lada Niva, Toyota LandCuiser, Mercedes G-klass, Land Rover Defender samt vissa Nissan Patrol och Mitsubishi Pajero m fl.
Sämsta konstanta fyrhjulsdriften har Land Rover Freelander, vissa Jeep Grand Cherokee m fl.
BMW, AUDI, VOLVO m fl har ingen konstant fyrhjulsdrift. De har endast tillsats på normalt icke drivande hjul - som t ex att segelbåtar kan ha en utombordsmotor som extra hjälp under vissa förhållanden.
En särställning intar Subaru och vissa AUDI m fl som har torsen mellan mellan axlarna och i vissa fall även mellan drivhjulen.
Men en torsen är inte konstant - den kopplar in nästan omärkligt - och ger i de flesta fall inte de resonanssvängningar/interferens som annan typ av konstant fyrhjulsdrift KAN medföra.
Torsen "slits" heller inte som t ex viscokopplingen hos Land Rover Freelander och vissa JEEPar där fyrhjulsdriften med åren kan "knyta sig".

Bästa fyrhjulsdriften finns hos Lada Niva, Land Rover Defender och Toyota Landcruiser m fl där man kan spärra/låsa mellan de drivande axlarna vid behov - annars "kör man öppet"!

Som ett delvis svar på din fråga kan jag berätta att man vid terrängkörning kommer betydligt längre upp för en grus-/sandbacke, kanske rent av hela vägen, med någon form av differentialspärr-/broms på någon eller båda drivande axlarna.

Jag har erfarenhet av Mercedes G-klass(som har fabriksmonterade in-/urkopplingsbara differentialspärrar på båda axlarna), Jeep Wrangler med eftermonterade ARB differentialspärrar fram och bak, Suzuki Samurai med LockRight i bakaxeln samt LADA NIVA med eftermonterad ställbar Val Racing torsen "i baken".

Googla på torsen så får du klart för dig hur oerhört smart en torsen är.
Behövs inga vajrar, pneumatiska eller hydrauliska ledningar = ingen komplicerad(dyr) installation.

Hoppas jag rätat ut några av dina frågetecken i ämnet.

Väldigt bra förklarat! Tack.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang