Skrikande/visslande ljud området kring höger framhjul Fiat punto 1.2 före 2003

Hamster
26 september 2021 · 46 Inlägg

Hej!
Jag har haft ett problem som kommit och gått sedan jag bytte till sommardäck.
Jag har inte använt bilen så mycket eller kört långa sträckor sedan dess så har ignorerat problemet då den kommit och gått men funderar nu på om jag ändå inte måste till verkstad för att det inte ska bli värre.

Det som händer är att oftast efter att jag kört bilen minst en halvtimme så hörs det ett skrikande ljud från området kring höger framhjul. Oljudet slutar direkt när jag bromsar, även lätt samt (oftast) rattar lätt till vänster.
Det hände igår efter en timmes körning och höll i sig i några minuter. Jag stannade för att tanka och fälgen var varm på den sidan men inte andra.

Jag fortsatte att köra utan ljud och stannade ca 1.5 timme senare och då var fälgen kall igen samt hade inte hört ljudet igen.

Det kommer alltså och går och anledningen till att jag ignorerat det är för att jag kört vid väldigt få tillfällen längre än en halvtimme/timme då ljuder ibland uppstått.

På besiktningen i april gick bilen igenom utan anmärkning men fick höra att det fanns lite rost.

Kan det vara lite rost som liksom faller av där vid bromsarna när bilen fått arbeta lite och gnisslar/gör missljud? Tittar jag ser det lite rostigt ut men inte så illa.

Tack för er tid

Hamster
26 september 2021 · 46 Inlägg

Ska stå Fire efter 1.2 , autocorrect 😅

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 september 2021 · 17 454 Inlägg

Anliggande bromsbelägg. Det blir varmt och börjar skrika. Oket får motioneras (Tas ner och smörjas upp) eller bytas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hamster
26 september 2021 · 46 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Anliggande bromsbelägg. Det blir varmt och börjar skrika. Oket får motioneras (Tas ner och smörjas upp) eller bytas.

Okej tack! En följdfråga brukar det vara en dyr åtgärd eller en ok kostnad man får räkna med 😅 på verkstad alltså

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 september 2021 · 17 454 Inlägg

Hamster skrev:

Hybrid_ skrev:
Anliggande bromsbelägg. Det blir varmt och börjar skrika. Oket får motioneras (Tas ner och smörjas upp) eller bytas.

Okej tack! En följdfråga brukar det vara en dyr åtgärd eller en ok kostnad man får räkna med 😅 på verkstad alltså

Det beror helt på. Att bara montera ner det och "fixa till" kan gå på en dryg tusenlapp på en liten verkstad som känns ok. Måste oket bytas beror det helt på vad det nya/bättre begagnade kostar i inköp. Kanske bromsbelägget är så slitet att detta måste bytas kostar det mer igen... Då kanske det bör bytas på andra sidan med för dessa köps i par.

Det kan mycket väl dra iväg i pengar! Jag ska göra samma sak på en gammal Toyota vi har och räknar med cirka 3000:-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 september 2021 · 17 454 Inlägg

Du kan ut och köra och bromsa mycket kraftigt några gånger. Ställ dig i en lätt ned eller uppförslutning och se om bilen rullar lätt när du frikopplar. Det är ett gott tecken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang