BMW 118i 2009

mackqvist
26 september 2021 · 2 Inlägg

Hej,

Har nyligen köpt en BMW 118i -09 som rullat cirka 10k mil.

Denna har jag ägt i 2 veckor och jag har kört den till och från jobbet varje dag i stadstrafik cirka 10-15 minuter. Vid två tillfällen har jag kört lite längre sträckor på motorväg/motorled och bägge tillfällena så har varningslampan för oljetrycksnivån tänts efter cirka 30-40 minuters körning. Lampan har dock aldrig tänts när jag kört på motorvägen utan det har varit i lägre hastigheter. Stänger jag då av bilen och låter den vila i en 15 minuter så är lampan alltid släckt när jag startar bilen igen och jag kan då ta mig hem utan att den tänds igen. Värt att påpeka är att jag (inte bilkunnig visserligen) inte tycker att motorn låtit vare sig dålig eller konstig.

Kan även vara värt att tillägga att bilen ibland har haft svårt att mäta oljenivån vilket har lett till att den digitala oljenivåmätaren bara snurrat och "letat". För det mesta är dock inte detta något problem utan den brukar hitta oljenivån som förövrigt är bra, alltså ska det finnas nog med olja i bilen.

Är väldigt tacksam för hjälp och förslag på vad som kan vara fel. Kan det vara någon sladd som spökar eller är det något mer allvarligt?

Mossan1
26 september 2021 · 2 793 Inlägg

Bara så vi vet:
Barnar den för lågt oljeryck eller låg oljenivå?

mackqvist
26 september 2021 · 2 Inlägg

Mossan1 skrev:
Bara så vi vet:
Barnar den för lågt oljeryck eller låg oljenivå?

Ursäkta om jag var otydligt. Lågt oljetryck.

Mossan1
26 september 2021 · 2 793 Inlägg

När sådan varning kommer i högre hastigheter är det ofta kopplat till motorvarvet.
Generellt så är då silen till oljepumpen full av sludge så den sätter igen efter en stund och framförallt med högre flöde (motorvarv)
Då kaveterar oljepumpen för den får inte nog med olja och trycket sjunker.
Motorn stängs av, en del sludge släpps tillbaka så silen öppnar sig och det fungerar en stund igen.

Kan det vara annat fel?
Ja. Absolut.
Men en så gammal bil med endast 10.000mil så är risken stor att den är småkörd väldigt mycket. Det kräver mycket täta oljebyten. Så blir det sällan.
= sludge trots Servad enl bok.

Köpte du bilen på firma ska du åka tillbaka. Köpte du bilen privat får du fixa själv. Säljaren KAN ha vetat om detta. Men inte nödvändigtvis. Kommer aldrig gå att bevisa.

Räcket det att demontera tråget och rengöra silen är det väl ingen ohemul kostnad. Beroende på hur tråget osv sitter.

Och, naturligtvis, det kan vara annat fel. Givaren tex.  Men anta att den fungerar till bevisat trasig.

Senast redigerat av Mossan1 (26 september 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang