BMW 520D 2011 (F11) Knackar och vibrerar kraftigt

TheGreyRaven
26 september 2021 · 3 Inlägg

Jag har en BMW 520D (F11) från 2011 och när jag var på väg hem så körde jag normalt och låg i 100 med farthållare på motorväg och när jag började närma mig en rondell och började sakta in så började bilen skaka kraftigt. Jag kunde känna hur hela bilen vibrerade när jag stod still utan växel i och även hörde att det knackade ifrån motorn.

När jag kom hem så ställde jag av bilen och har låtit den stå i 2 veckor då jag har haft fullt upp och har inte kunnat kolla på den, bilen är steg 1 optimerad och olja samt filter har bytts regelbundet, motorlampan lyser inte och det finns inga felkoder när jag kollar med ISTA+.

När jag startar bilen så knackar det i ett par sekunder precis i början och sedan går det över till ett lågt knackande och det låter som att det kommer ifrån passagerarsidan utav bilen, jag har tagit den till en mekaniker som trodde det kanske var spridarna som knackade men det var det inte och han kunde inte felsöka vidare då han saknade utrustning för diesel bilar.

Här är en video som visar hur det låter: https://youtu.be/WUzeqJoqRDQ (batteriet var dåligt när jag filmade så den drar runt lite slött)

Har någon ett hum om vad som kan vara fel eller är det bäst att bita i det sura äpplet och lämna in bilen hos BMW?

Presidento Of World
26 september 2021 · 3 324 Inlägg

En trött kedjespännare? Påminner lite om det.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Rappen88
12 september 2022 · 1 Inlägg

Jag har samma problem med min 520. Var de kamkedjespännaren?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang