Nån som har förslag eller tips på baselement.

Melvin07
26 september 2021 · 11 Inlägg

Jag har en kapad 740 tycker det är dålig bas i den så vill köpa lite bättre och för att mina basar har typ gått sönder fast jag inte plåga dom tyckte jag (tror clipping) Men i alla fall det finns inte mycket utrymme i bilen (traktor) Jag vela ha 2 stycken 12er för att jag tycker inte jag har plats och Vad jag har förstått från andra (Rätta om jag har fel) så borde man helst inte ha stora basar i små utrymmen. Sen såg jag en 10a som var väldigt intressant enligt mig             
(DB Machete M10 V2 D4)
https://cdbilradio.se/baselement/10/dea … -m10-v2-d4
Läste manualen 80L portad låda om man ska ha 2 stycken med 37Hz tycker jag låter perfekt. Jag lyssnar på norsk dunk såklart men jag gillar också djup bas
lite lågare frekvenser runt 32hz. jag vill inte den ska spela jättebra på djup bas och sen spela skit på snärtande jag vill lixom ha balanserat med högt djup bas och högt på snärtande. någon som har tips eller förslag?
Slutsteg: https://cdbilradio.se/slutsteg/1-kanals … atu-15001d

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 september 2021 · 13 669 Inlägg

Börjar det äta basar så är något galet..   då distar det och eldar upp basarna.

hur har du det med ström igentligen?          jag skulle leta efter basar som inte är så långslagiga dom låter trevligare enligt mig

jag kör med 2st Pioneer TS-W308D4 i en sluten låda med ett dls ra10 steg och dessa trycker helt okej med luft och spelar väldigt tight men sjukt djupt om man vill oxå.   
Det är ju inte för någon db tävling utan bara för mina egna öron i en liten Audi a2 sen har ju alla egna ideer vad man gillar. 
Men a-o är att inse när slutsteget inte längre får ström nog.  för då eldar man basar oavsätt hur fina och dyra basar man har..       
Men lutsteget är allt i en anläggning vad man har för basar spelar mindre roll.. 
Har spelat sjukt bra med 299kr basar som slagit betydligt bättre basar bara på att man har slusteg till det

Senast redigerat av Growe (26 september 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Melvin07
26 september 2021 · 11 Inlägg

Jag har en generator på 100A ska skaffa en till senare men jag provade att minska gain på steget nån vecka innan det gick sönder men ingen skillnad. Jag fattade inte vad clipping var tills typ nån vecka innan dom gick sönder

Senast redigerat av Melvin07 (26 september 2021)

Melvin07
27 september 2021 · 11 Inlägg

Growe skrev:
Börjar det äta basar så är något galet..   då distar det och eldar upp basarna.

hur har du det med ström igentligen?          jag skulle leta efter basar som inte är så långslagiga dom låter trevligare enligt mig

jag kör med 2st Pioneer TS-W308D4 i en sluten låda med ett dls ra10 steg och dessa trycker helt okej med luft och spelar väldigt tight men sjukt djupt om man vill oxå.   
Det är ju inte för någon db tävling utan bara för mina egna öron i en liten Audi a2 sen har ju alla egna ideer vad man gillar. 
Men a-o är att inse när slutsteget inte längre får ström nog.  för då eldar man basar oavsätt hur fina och dyra basar man har..       
Men lutsteget är allt i en anläggning vad man har för basar spelar mindre roll.. 
Har spelat sjukt bra med 299kr basar som slagit betydligt bättre basar bara på att man har slusteg till det

det var förra ägaren som byggde det så jag har något att skylla på smile

Bassiehof
29 september 2021 · 1 777 Inlägg

Deafbonce tian har relativt hög BL factor så den borde dunka på rätt bra. Sen är det lite si och så med materialval i upphängningen så den kanske inte  håller tills du fyllt moppe. I 15 år alltså.

Senast redigerat av Bassiehof (29 september 2021)

Melvin07
30 september 2021 · 11 Inlägg

Bassiehof skrev:
Deafbonce tian har relativt hög BL factor så den borde dunka på rätt bra. Sen är det lite si och så med materialval i upphängningen så den kanske inte  håller tills du fyllt moppe. I 15 år alltså.

okej då vet jag BTW borde jag skaffa en till generator på 150A ska också skaffa ett nytt batteri?
Kompisar tipsar mig att bara köpa en färdig byggd låda men vill inte för att jag vill lära mig mer om ljud och jag lär ju mig ingenting om jag inte bygger själv.

Senast redigerat av Melvin07 (30 september 2021)

Melvin07
2 oktober 2021 · 11 Inlägg

Bassiehof skrev:
Deafbonce tian har relativt hög BL factor så den borde dunka på rätt bra. Sen är det lite si och så med materialval i upphängningen så den kanske inte  håller tills du fyllt moppe. I 15 år alltså.

tror du 200A generator räcker till mitt system totalt 1480w med bas och högtalare inklusive lyse och mer

Bassiehof
3 oktober 2021 · 1 777 Inlägg

1480 W är 123 A vid 12 V.

Melvin07
3 oktober 2021 · 11 Inlägg

Bassiehof skrev:
1480 W är 123 A vid 12 V.

okej för tänkte mest för jag kommer fömodligen använda lysen och annat som drar ström

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang