Pegueot 307 fick dålig tomgång - Startade om bilen och allt är bra - Varför hände detta?

Volvo740-88 Volvo850-92
26 september 2021 · 1 676 Inlägg

Jag har en Peugeot 307CC (Cab) från 2006 och jag startade bilen och körde iväg den. Bilen hackade lite och varvmätaren svajade på tomgången.
Jag körde hem och parkerade bilen. Jag stängde av bilen. Sedan så startade jag bilen och allt var bra.

Notera att bilen var kall när det skedde. Men ändå, det var 8 grader ute enligt temperaturmätaren. Och min mobiltelefon säger samma sak.
Alltså betyder det att något var skumt?

Kan det vara så att bilen fick en dålig start så systemet inte hängde med? Så allt som behövdes var att starta om bilen och då var allt bra?

Detta har aldrig hänt mig förut. Det har dock hänt att bilen tog lite tid att starta än normalt vid 0 grader förut, men det var inga problem. Vad tror ni?
Jag sköter bilen jätte bra och byter olja varje 6:e månad.

Bilen är enbart en sommarbil, men jag kör den även på hösten.

Eller kan det vara fukt som orsakar problemet? Eller kyla?

Senast redigerat av Volvo740-88 (26 september 2021)

uhlin
27 september 2021 · 2 834 Inlägg

Skulle kunna va svänghjulsgivaren som börjar spöka. Läst ut felkoder om det ligger kvar några? Men utan och läsa felkoder är det omöjligt och säga. Kan va precis vad som helst.

Men går bilen som den ska och inga varningslampor lyser är det bara att köra och hoppas på den sköter sig.

Senast redigerat av uhlin (27 september 2021)

Volvo740-88 Volvo850-92
27 september 2021 · 1 676 Inlägg

uhlin skrev:
Skulle kunna va svänghjulsgivaren som börjar spöka. Läst ut felkoder om det ligger kvar några? Men utan och läsa felkoder är det omöjligt och säga. Kan va precis vad som helst.

Men går bilen som den ska och inga varningslampor lyser är det bara att köra och hoppas på den sköter sig.

Ja. Bilen går bra. Men jag tycker att den var lite trött idag.

Hur som helst så inträffade detta problem igen. Känns som den misständer på någon cylinder. Jag startade om bilen idag och då försvann problemet.

Men helt klart så tror jag att någon bildel behöver bytas.

uhlin
27 september 2021 · 2 834 Inlägg

Som sagt... Läs felkoder, kan va tändspole med, men man kan gissa hur mycket som helst.

Volvo740-88 Volvo850-92
27 september 2021 · 1 676 Inlägg

uhlin skrev:
Som sagt... Läs felkoder, kan va tändspole med, men man kan gissa hur mycket som helst.

Ja herrn.

Det ska jag göra. Återkommer.

Volvo740-88 Volvo850-92
27 september 2021 · 1 676 Inlägg

Nu har jag hittat en felkod som låter rimlig.

Fault Code: P0012
"A" Camshaft Position Timing Over-Retarded (Bank 1)

Alltså betyder detta två saker:
1. Kamaxelgivaren måste bytas
2. Dålig kontakt med kamaxelgivaren
3. Hydrauliska lyftarna ej fungerar som de ska (fick höra någon histora från någon som hävdade sig kunna)

uhlin
28 september 2021 · 2 834 Inlägg

Skulle börja med det mest sannolika och byta kamgivaren. Sen måste felkoden nollas efter byte.

Men det gör verkstaden om du lämnar in den, eller byter du givaren själv? Isåfall, köp original, lite dyrare men det tjänar du på i längden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang