Ojämn tomgång, låga varv, skakar vid körning, s80 2002

tjoho123
27 september 2021 · 11 Inlägg

Har en s80 från 2002, automat som inte riktigt vill som jag vill.
Den gick utan problem, tills att jag åkte på husvagnssemester, tydligen var det en kortis i husvagnen som slog ut två säkringar i bilen. Men även larmsyrenerna la av, och lysena har slutat blinka när jag låser bilen, men de blinkar när jag låser upp. För ett tag sedan satte jag på defrostern till bakrutan och det började lukta bränt i bilen på en gång.
Men den har även börjat jävlas med en massa annat.
För några månader sedan fick den ojämn tomgång och gick ner på märkvärdigt låga varv, då släckte vi felkoder samt rengjorde spjällhuset och sedan gick den som en klocka igen.
Men nu är den ojämn på tomgången igen, samt skakar när jag kör, vilket blir mer skakning när jag saktar in, även pedalerna vibrerar. Varvmätaren har även börjat gå upp mot 2000 varv när jag startar bilen, och går inte ner om jag släpper gasen i över 80km/h. Gjorde rent luftmassemätaren som i princip var hel grå, bilen gick bra en dag sedan började det igen. Testade och se om det fanns några felkoder, men inget som kunde ha med det att göra. Dock när vi läste av felkoder samt varvade bilen började bilen ”rycka”, som att den drev framåt fast parken var i. Efter ett tag började ett knackande ljud höras bak ifrån bilen.
Sedan jag gjorde rent luftmassemätaren har den börjat växla mjukare stundtals(innan kändes det markant mycket när den växlade). Men om jag är i över 70 och släpper gasen hoppar/rycker bilen till.
Den har även börjat motorbromsa mycket mer, backar som den ökade hastigheten i förut kan den sakta ner i nu.
Kollade vevhusventilationen med hjälp av en handske och det verkar inte som att det är där det är något fel.

Är det någon som har någon aning vad det kan vara eller tips på vad jag kan kolla?

Brådhis * Voff voff *
27 september 2021 · 10 277 Inlägg

* Ej kvittens vid pålarmning är sannolikt huvlåset. Smäll igen huven ordentligt med kraft och se om det löser det. Iaf vanligaste felet...

* Om bilen växlar konstigt, ni fick den att hugga även vid ej ilagd växel och den känns allmänt märklig vid körning så är det nog växellådan och dess elektronik det första som bör kollas... Du skriver inget om vilken motor det är så det är svårt att svara på något om lådan då det finns olika beroende på motorval.

Eller så är det helt haveri i tex CEM:en, men då brukar det komma en del andra mystiska fel...

Vilken felkodsläsare används? Volvospecifik eller "allmän"?

Senast redigerat av Brådhis (27 september 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 september 2021 · 17 466 Inlägg

Ingen varning i display om att växellådan gått i felsäkert läge?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
tjoho123
27 september 2021 · 11 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ingen varning i display om att växellådan gått i felsäkert läge?

Inget alls på displayen hmm

tjoho123
27 september 2021 · 11 Inlägg

Brådhis skrev:
* Ej kvittens vid pålarmning är sannolikt huvlåset. Smäll igen huven ordentligt med kraft och se om det löser det. Iaf vanligaste felet...

* Om bilen växlar konstigt, ni fick den att hugga även vid ej ilagd växel och den känns allmänt märklig vid körning så är det nog växellådan och dess elektronik det första som bör kollas... Du skriver inget om vilken motor det är så det är svårt att svara på något om lådan då det finns olika beroende på motorval.

Eller så är det helt haveri i tex CEM:en, men då brukar det komma en del andra mystiska fel...

Vilken felkodsläsare används? Volvospecifik eller "allmän"?

Hej, Tack för svar!
Det är en 2,4. Slarvigt av mig att glömma skriva 😅
Det var en från icarsoft eller vad de heter, antar den är inriktad mot Volvo men kanske inte kan läsa av för växellådan.
Testat smälla igen huven, och även bakluckan då jag läst något om det men ingen skillnad hmm

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 september 2021 · 17 466 Inlägg

Hade felet med en kass tändspole. Lådan växlade som en mupp och den satte felkod för något i stil med att den fick fel info från motorn. Med en riktig felkodsläsare då.

För om motorn inte går rent så kommer den inte av växla ok. Det hänger ihop. Men om det är massa andra fel så kan mycket väl CEM fått ett frispel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
tjoho123
27 september 2021 · 11 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hade felet med en kass tändspole. Lådan växlade som en mupp och den satte felkod för något i stil med att den fick fel info från motorn. Med en riktig felkodsläsare då.

För om motorn inte går rent så kommer den inte av växla ok. Det hänger ihop. Men om det är massa andra fel så kan mycket väl CEM fått ett frispel.

Inte så kunnig på bilar (första bilen). Men vad jag lärt mig så tar man ur tändstiften för att kolla hur tändspolen är? Finns det något annat sätt? Då klanten som hade min bil innan dragit åt tändstiften så pass så ingen vågar försöka att få ut dom. (Skulle kolla tändspolarna förut)

ottorb
27 september 2021 · 320 Inlägg

jag håller med att nån av tändspolarna lagt av
larm delen  du kan prova med öppet motorhuv att trycka ner kontakten med skruvmejsel och låsa bilen,funkar den så det ska är huvlåset kass

Brådhis * Voff voff *
28 september 2021 · 10 277 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hade felet med en kass tändspole. Lådan växlade som en mupp och den satte felkod för något i stil med att den fick fel info från motorn. Med en riktig felkodsläsare då.

För om motorn inte går rent så kommer den inte av växla ok. Det hänger ihop. Men om det är massa andra fel så kan mycket väl CEM fått ett frispel.

Håller med dig. Men...

Defekt tändspole borde sätta felkod, iaf normalt sett... Och han skriver att det inte finns några felkoder "som kan ha med detta att göra" (vad nu det egentligen innebär?). smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang