Olja i kylarvätskan

VictorNavara
27 september 2021 · 152 Inlägg

Hej äger en nissan navara 08a a traktor som har ett problem eller troligen flera sad jag har nu kollat min olja och kylarvätska och säg att oljan var svart å lite överfylld. Vi snackar en cm frö mycket och att kylarvätskan är massor av olja i

Jag vet ej vad som orsakar detta men för ungefär ett år sedan så gick en kylar slang sönder och bytes av en verkstad. Kan det blivit något fel då? Eller har helt enkelt topplocket gått

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 september 2021 · 14 007 Inlägg

VictorNavara skrev:
Hej äger en nissan navara 08a a traktor som har ett problem eller troligen flera sad jag har nu kollat min olja och kylarvätska och säg att oljan var svart å lite överfylld. Vi snackar en cm frö mycket och att kylarvätskan är massor av olja i

Jag vet ej vad som orsakar detta men för ungefär ett år sedan så gick en kylar slang sönder och bytes av en verkstad. Kan det blivit något fel då? Eller har helt enkelt topplocket gått

Eller topplockspackningen kanske.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
VictorNavara
27 september 2021 · 152 Inlägg

Vettemannen skrev:

VictorNavara skrev:
Hej äger en nissan navara 08a a traktor som har ett problem eller troligen flera sad jag har nu kollat min olja och kylarvätska och säg att oljan var svart å lite överfylld. Vi snackar en cm frö mycket och att kylarvätskan är massor av olja i

Jag vet ej vad som orsakar detta men för ungefär ett år sedan så gick en kylar slang sönder och bytes av en verkstad. Kan det blivit något fel då? Eller har helt enkelt topplocket gått

Eller topplockspackningen kanske.

/Benny

Du tror det. Dem på verkstaden trodde det men vad kan det annars vara sad orkar inte veta av om de är motorbyte å annat skit asså

dkws2
27 september 2021 · 176 Inlägg

tippar på topplockspackningen

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
VictorNavara
27 september 2021 · 152 Inlägg

dkws2 skrev:
tippar på topplockspackningen

Okej men en fråga smile har inte dem bästa kunskaperna kring motorer meeen är det bara att byta och man får tillbaka bilne inom en rimlig tid? Samt vad torr du det kostar?

Mossan1
27 september 2021 · 2 751 Inlägg

Gissar det är en diesel.

Det sitter ingen oljekylare där kylvätskan kyler oljan?
Det brukar vara ett ställe man glömmer om man får olja i kylvätskan.

Överhettade motorn när kylarslangen gick?  Överhettning ger ofta följdfelet dålig toppackning.
Hur mycket den överhettade är intressant, för gick den väldigt varm kan toppen/blocket slå sig också.
Även spricka.

Kostnaden kommer bero på vad man hittar.
Toppackning endast, eller en oljekylare är väl några tusen. Mellan 5 och 10 gissar jag utan att veta.

Ovan inkl planing av topp = några tusen till. Beror också på om spridarna kan sitta kvar.

Är toppen spräkt = dyrt. 

Är blocket spräkt eller slagit sig eller repat cyl blir det annan motor.

VictorNavara
28 september 2021 · 152 Inlägg

Mossan1 skrev:
Gissar det är en diesel.

Det sitter ingen oljekylare där kylvätskan kyler oljan?
Det brukar vara ett ställe man glömmer om man får olja i kylvätskan.

Överhettade motorn när kylarslangen gick?  Överhettning ger ofta följdfelet dålig toppackning.
Hur mycket den överhettade är intressant, för gick den väldigt varm kan toppen/blocket slå sig också.
Även spricka.

Kostnaden kommer bero på vad man hittar.
Toppackning endast, eller en oljekylare är väl några tusen. Mellan 5 och 10 gissar jag utan att veta.

Ovan inkl planing av topp = några tusen till. Beror också på om spridarna kan sitta kvar.

Är toppen spräkt = dyrt. 

Är blocket spräkt eller slagit sig eller repat cyl blir det annan motor.

Okej, ja det stämmer det är en diesel. En dvi 2.5 rak 4a men tanken slog mig om de är oljekylaren eller toppen? Troligen toppen. Men när slangen gick så rann det ganska mycket vatten men ingen överhettning alls vad jag mins. Men du tror inte att det ska överstiga 12 tusen då för nytt topplock och olaing on sånt behövs? Vad tar detta i tid på verkstad?

Mossan1
28 september 2021 · 2 751 Inlägg

Kostnaden är oerhört svårgissad.
Ta inte  ens min extremt grova gissning
på så stort allvar.

Det finns så många motoralternativ osv, så jag har svårt att bedömma arbetstiden. Törs inte gissa ens.
Trots att vi har en 2005 Navarra på familegården.
Men utöver uppenbara packning (ar) topplockskruvar, glykol och arbete brukar det ändå bli "ringar på vattnet" i form av andra detaljer.
Ev Kamrem/kedja +detaljer, multirem, vattenpump.  Med lite otur kan glödstift, spridare, osv ställa till det också. Speciellt om det ska planas.

Men med endast olja i kylvätskan skulle jag försöka utesluta ev oljekylare med kylvätska först.  Jag vet inte om det sitter en sådan eller ej. I så fall på motorn någonstans. Ofta invid oljefilter, men ibland också vid oljetråget.
Den kan du leta efter själv, och ev koppla ifrån kylvätskan i den tillfälligt. Så här års går det ändå, särskilt om du inte drar tungt.

Oljekylare som sitter där fram och kyls av fartvinden har ingen kontakt med kylvätskan.

Eftersom att motoroljan var svart, har du INTE kylvätska i oljan. Då blir den gråaktig.
Men för mycket olja kan betyda att den spätts ut med diesel, och det kan indikera andra problem.
Går för rikt. Kan ha problem med regenereringen tex.  Borde då ha felkoder.

Allt för mycket diesel i oljan kan skapa fenomenet "Diesel runnaway".
Googla.

Nu kanske jag skräms helt i onödan om din A-traktor. Men jag har bara faktan du skriver att gå på. Den som ser i verkligheten får en helt annan bild.

Senast redigerat av Mossan1 (28 september 2021)

xXSammy
28 september 2021 · 6 566 Inlägg

Generelt är det runt 8-10 timmars jobb att byta topplockspackning på en modernare bil
Sen tillkommer delar som packningar, lim till frontkåpan om kedja, spännare, skruvar etc.

Men om motorn aldrig gått varm så bör oljekylaren bytas först

De/Dem
VictorNavara
28 september 2021 · 152 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kostnaden är oerhört svårgissad.
Ta inte  ens min extremt grova gissning
på så stort allvar.

Det finns så många motoralternativ osv, så jag har svårt att bedömma arbetstiden. Törs inte gissa ens.
Trots att vi har en 2005 Navarra på familegården.
Men utöver uppenbara packning (ar) topplockskruvar, glykol och arbete brukar det ändå bli "ringar på vattnet" i form av andra detaljer.
Ev Kamrem/kedja +detaljer, multirem, vattenpump.  Med lite otur kan glödstift, spridare, osv ställa till det också. Speciellt om det ska planas.

Men med endast olja i kylvätskan skulle jag försöka utesluta ev oljekylare med kylvätska först.  Jag vet inte om det sitter en sådan eller ej. I så fall på motorn någonstans. Ofta invid oljefilter, men ibland också vid oljetråget.
Den kan du leta efter själv, och ev koppla ifrån kylvätskan i den tillfälligt. Så här års går det ändå, särskilt om du inte drar tungt.

Oljekylare som sitter där fram och kyls av fartvinden har ingen kontakt med kylvätskan.

Eftersom att motoroljan var svart, har du INTE kylvätska i oljan. Då blir den gråaktig.
Men för mycket olja kan betyda att den spätts ut med diesel, och det kan indikera andra problem.
Går för rikt. Kan ha problem med regenereringen tex.  Borde då ha felkoder.

Allt för mycket diesel i oljan kan skapa fenomenet "Diesel runnaway".
Googla.

Nu kanske jag skräms helt i onödan om din A-traktor. Men jag har bara faktan du skriver att gå på. Den som ser i verkligheten får en helt annan bild.

Okej men jag vet inte hur grå oljan behöver vara men han ser svart ut. Sedan vet jag ej men kan velrstaden bara ha fyllt för mycket olja i motorn annars? Den verkstaden som gjorde det hade lite dålig kunskap visade det sig. Men vad tror du det kan vara för problem?

Det sitter en oljekylare på motorn vad jag vet. Kan det ge dessa symptomer? Ja jo jag vet vad diesel run away är. Det är när de skenar på oljan och går som den vill. Min polare fick det på sin suzuki grand vitara. Är det börja leta ny motor som gäller? Kan det vara så illa att det det är automatlådans olja som går över till kylarvätskan för tyckte den lukta likt atf olja eller vad den heter. För blandas den med vatten så blir den ju grå aktig? Skumt iallafall. För jag fyllde på växellådasoljan för ett par veckor sedan för han vara låg

VictorNavara
28 september 2021 · 152 Inlägg

xXSammy skrev:
Generelt är det runt 8-10 timmars jobb att byta topplockspackning på en modernare bil
Sen tillkommer delar som packningar, lim till frontkåpan om kedja, spännare, skruvar etc.

Men om motorn aldrig gått varm så bör oljekylaren bytas först

Okej tack 👍

VictorNavara
28 september 2021 · 152 Inlägg

Okej uppdatering nu. Oljan är svart som natten och luktar inte diesel. Han ser bra ut på nivån. Troligen så missvisar nivån hemma för det är en svag lutning där sad sorry my bad. Men oljan finns det i kylarvätskan. Om något. Men tycker fan han luktar växellådasolja. Skumt är det om nått. Kan det vara det? Har ju en auto navara

Mossan1
28 september 2021 · 2 751 Inlägg

Nu ska vi inte döma ut motorn.
Oljan blir grå nästan genast.

Visst kan det vara automatlådans olja, om den kyls av kylvätskan. Då via en oljekylare, givetvis. Annars får aldrig växellådans olja kontakt med kylvätskan alls. = omöjligt.


Motorolja blir svart. Ofrånkommligt.
Det är normalt.

Byt motorolja och filter när kylvätskeproblemet är åtgärdat.
Det kan du göra själv. 
Insatsfilter (i plastkopp)  kan behöva särskilt verktyg för att lossas visserligen. Vet ej vad din motor har.

Köp olja med den ACEA klassning och viscositet som rekomenderas föe din motor.
Firmanamnet på oljedunken är oviktigt.

Edit: missade att oljenivån var ok, och inte luktade diesel.

Senast redigerat av Mossan1 (28 september 2021)

Mossan1
28 september 2021 · 2 751 Inlägg

Och oljan kan gå ut i kylsystemet, utan att kylvätska hamnar i oljan.
Oljan har i regel högre tryck än kylvätskan.  Även växellådsolja som flödar genom en oljekylare.

Men komihåg att olja flyter i vatten.
Vatten lägger sig i botten, men när allt pumpas runt blandas det och blir sörja.

VictorNavara
28 september 2021 · 152 Inlägg

Mossan1 skrev:
Och oljan kan gå ut i kylsystemet, utan att kylvätska hamnar i oljan.
Oljan har i regel högre tryck än kylvätskan.  Även växellådsolja som flödar genom en oljekylare.

Men komihåg att olja flyter i vatten.
Vatten lägger sig i botten, men när allt pumpas runt blandas det och blir sörja.

Japp det vet jag. Men troligen något som du beskriver hänt. Oljan har börjat blanda sig lite i kylrabehållaren. Men vad tror du. En kylare eller är det topp?

Mossan1
28 september 2021 · 2 751 Inlägg

VictorNavara skrev:
[Men vad tror du. En kylare eller är det topp?

Omöjligt att säga.

Men helt klart ska kylaren uteslutas innan man öppnar motorn.

VictorNavara
28 september 2021 · 152 Inlägg

Mossan1 skrev:

VictorNavara skrev:
[Men vad tror du. En kylare eller är det topp?

Omöjligt att säga.

Men helt klart ska kylaren uteslutas innan man öppnar motorn.

Japp Men tack som sjutton för hjälpen. Men motorn går att rädda om toppen har gått eller topplocket? Eller någon kylare? Tack för din hjälp

Mossan1
28 september 2021 · 2 751 Inlägg

Är det kylaren är det inga fel på motorn alls. Kylaren är en separat detalj som i så fall fått internt läckage mellan vätskorna.

Inget säger fel på växellådan heller, även om ett oljebyte med sköljning kan vara bra OM det kommit in kylvätska via en ev läckande kylare.

Inget tyder på kylvätska i motoroljan, och ett byte där är bara service.
Inte ens oljenivån var ju fel trots allt, därmed är det inga fel med bränsleblandning eller regenerering heller.

Worst case med block som vridit sig känns inte rimligt alls med den info som finns just nu.
Även spräkt topplock känns avlägset.

VictorNavara
28 september 2021 · 152 Inlägg

Mossan1 skrev:
Är det kylaren är det inga fel på motorn alls. Kylaren är en separat detalj som i så fall fått internt läckage mellan vätskorna.

Inget säger fel på växellådan heller, även om ett oljebyte med sköljning kan vara bra OM det kommit in kylvätska via en ev läckande kylare.

Inget tyder på kylvätska i motoroljan, och ett byte där är bara service.
Inte ens oljenivån var ju fel trots allt, därmed är det inga fel med bränsleblandning eller regenerering heller.

Worst case med block som vridit sig känns inte rimligt alls med den info som finns just nu.
Även spräkt topplock känns avlägset.

Tack din kunskap är väldigt bra smile tack tack. En auktoriserade nissan verkstad trodde faktiskt det var oljan i lådan! Eller rätt eller sagt kylaren till plan i lådan är läckage i eller likande. Å tyvär är min auto låda rätt sliten då olja är fel färg etc hmm inte kul alls men klart bättre än motorras hmm men stort tack för din hjälp. Nu är verkstadstid inbokad och vi ska försöka lösa detta. Dem ska kolla på det i nästa vecka och sedan fixa det om 3 veckor!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 september 2021 · 13 669 Inlägg

det är ofta folk tror att packningen är gången.  men väldigt vanligt att oljekylaren släpper igenom olja till vattnet och tvärt om.     det är första jag skulle kolla..    vet inte hur många gånger folk tror att packningen gått men så vanligt är det inte...  framför allt om temp och allt är normalt.  så börja med kylaren..  varit med om volvosar där både vatten runnet ner i tråget  och olja trycks upp i expansions kärlet och även tryckt ner vatten i automatlådan.     många som river bilar i onödan för dom alltid ritar fan på väggen så fort nått händer smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang