Kan inte lokalisera bil efter dödsbo

Lillepreben
3 oktober 2021 · 16 Inlägg

Hej! Min frånvarande pappa dog för ett par veckor sedan i Finland. Han var finsk medborgare och jag är svensk och bor i Sverige. Jag var och städade ut hans lägenhet förra veckan i Finland och hittade bilnycklar samt regpapper om att han ska ha en bil. Men jag kan inte hitta den! Ingen av hans vänner eller bekanta vet var den är, inte heller hyresvärden. Kan man anmäla den som borttappad till finska polisen eller nåt? Tror knappt den är värd nåt då det är en merca från -86 men surt om den står i nån stackares garage och tar plats. Har även kollat kontoutdrag och verkar inte som han betalt ngt för nån parkeringsplats.

Tacksam för tips!

Brådhis * Voff voff *
3 oktober 2021 · 10 245 Inlägg

Det bästa du kan göra är nog att just prata med finska polisen och helt enkelt förklara ärendet.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mew
3 oktober 2021 · 2 152 Inlägg

Och är den i fint skick kan en 80-tals Merca absolut vara värd en del. Veteranbilar nu, med allt vad det innebär. smile

Lillepreben
3 oktober 2021 · 16 Inlägg

Brådhis skrev:
Det bästa du kan göra är nog att just prata med finska polisen och helt enkelt förklara ärendet.

Ja, får nog göra det. Det finns ju inget brott att anmäla men de kanske vet var jag ska leta iaf.

uhlin
4 oktober 2021 · 2 831 Inlägg

Hur länge har han ägt den? Kontakta förre ägaren och hör om han vet nåt.

Skulle börja där.

Lillepreben
4 oktober 2021 · 16 Inlägg

uhlin skrev:
Hur länge har han ägt den? Kontakta förre ägaren och hör om han vet nåt.

Skulle börja där.

Sedan åtminstone 2002 så tror inte det ger något där hmm förra ägaren var svensk och verkade bo i Sverige.

Brådhis * Voff voff *
4 oktober 2021 · 10 245 Inlägg

Lillepreben skrev:

Brådhis skrev:
Det bästa du kan göra är nog att just prata med finska polisen och helt enkelt förklara ärendet.

Ja, får nog göra det. Det finns ju inget brott att anmäla men de kanske vet var jag ska leta iaf.

Någonstans måste den ju stå och polisen är nog bästa vägen att gå då. Om inte annat kanske dom kan leda dig vidare på rätt spår.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Skitungen
4 oktober 2021 · 199 Inlägg

Lillepreben skrev:
Hej! Min frånvarande pappa dog för ett par veckor sedan i Finland. Han var finsk medborgare och jag är svensk och bor i Sverige. Jag var och städade ut hans lägenhet förra veckan i Finland och hittade bilnycklar samt regpapper om att han ska ha en bil. Men jag kan inte hitta den! Ingen av hans vänner eller bekanta vet var den är, inte heller hyresvärden. Kan man anmäla den som borttappad till finska polisen eller nåt? Tror knappt den är värd nåt då det är en merca från -86 men surt om den står i nån stackares garage och tar plats. Har även kollat kontoutdrag och verkar inte som han betalt ngt för nån parkeringsplats.

Tacksam för tips!

Vad är det för någon merca? 190? I fint skick och beroende på modell så kan den (som Mew sa) vara värd väldigt mycket!

Lillepreben
6 oktober 2021 · 16 Inlägg

Har ännu inte lyckats komma fram till finska polisen då väntetiden var mer än 1 timme 😱

Skitungen skrev:

Lillepreben skrev:
Hej! Min frånvarande pappa dog för ett par veckor sedan i Finland. Han var finsk medborgare och jag är svensk och bor i Sverige. Jag var och städade ut hans lägenhet förra veckan i Finland och hittade bilnycklar samt regpapper om att han ska ha en bil. Men jag kan inte hitta den! Ingen av hans vänner eller bekanta vet var den är, inte heller hyresvärden. Kan man anmäla den som borttappad till finska polisen eller nåt? Tror knappt den är värd nåt då det är en merca från -86 men surt om den står i nån stackares garage och tar plats. Har även kollat kontoutdrag och verkar inte som han betalt ngt för nån parkeringsplats.

Tacksam för tips!

Vad är det för någon merca? 190? I fint skick och beroende på modell så kan den (som Mew sa) vara värd väldigt mycket!

Det en Mercedes Benz 420 Sel automatic 126035/3080 från 1986. Gått cirka 26 000 mil. Vet inte skick på den som sagt dock. Den har varit avställd sedan 2015. Nån som kanske har en aning om den är värd nåt?

uhlin
6 oktober 2021 · 2 831 Inlägg

Borde va värd en slant, beroende på skick då.

spillolja
6 oktober 2021 · 4 014 Inlägg

Den är möjligen inte såld ?
vad säger bilregistret ?
den kanske är inhyst i någon hyrd lokal/garage ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lillepreben
6 oktober 2021 · 16 Inlägg

spillolja skrev:
Den är möjligen inte såld ?
vad säger bilregistret ?
den kanske är inhyst i någon hyrd lokal/garage ?

Jag har fått papper från finska transportverket och där står det bara att den är avställd och inget om ägande. Har hittat 3 nycklar som verkar gå till samma bil då de hänger i samma knippa. Har del 1 och 2 av regbeviset dock är del 1 från 2014 (då bilen ställdes av) och del 2 från 2012. Tänker att del 2 från 2014 skickades in för att ställa av bilen. Vet inte om ägandeuppgifter är offentliga i Finland men man kan ju ringa transportverket och kolla.

Utmarks-Loke
6 oktober 2021 · 5 814 Inlägg

Jag vet inte hur det funkar med bilförsäljning i Finland men hade det varit i Sverige kunde han ha tappat bort de där papprena, beställt nya och sålt med dom, och sedan har de gamla papprena kommit fram igen. Börja med att kolla med finska vägverket vem som egentligen äger bilen just nu.

Brådhis * Voff voff *
6 oktober 2021 · 10 245 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag vet inte hur det funkar med bilförsäljning i Finland men hade det varit i Sverige kunde han ha tappat bort de där papprena, beställt nya och sålt med dom, och sedan har de gamla papprena kommit fram igen. Börja med att kolla med finska vägverket vem som egentligen äger bilen just nu.

Han har ju nycklarna till bilen... Känns rätt osannolikt att dels ägarpapper och dels nycklar dykt upp på en såld bil... smile

Kolla lite med lokala verkstäder (Mercedes?) om den kanske blivit kvar där efter nå´n service? Lokala Mercedesfantaster brukar ha koll på varandra, kanske också kan vara en öppning?

Bodde han i en storstad eller på en mindre ort?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Skitungen
6 oktober 2021 · 199 Inlägg

Lillepreben skrev:
Det en Mercedes Benz 420 Sel automatic 126035/3080 från 1986. Gått cirka 26 000 mil. Vet inte skick på den som sagt dock. Den har varit avställd sedan 2015. Nån som kanske har en aning om den är värd nåt?

Åhhh en gammal fin och lång lyxmerca! smile
Finns några för 60 000 - 130 000 kr på blocket och någon annan utländsk sida för runt 10 000 dollar. Så visst kan det finnas värde i den! Hoppas att du får tag i den snart och att den är i bra skick! smile
En 420 SEL från 1990 med 27000 mil, 73000kr: https://www.blocket.se/vi/98609640.htm

Senast redigerat av Skitungen (7 oktober 2021)

granadadr
7 oktober 2021 · 7 269 Inlägg

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Jag vet inte hur det funkar med bilförsäljning i Finland men hade det varit i Sverige kunde han ha tappat bort de där papprena, beställt nya och sålt med dom, och sedan har de gamla papprena kommit fram igen. Börja med att kolla med finska vägverket vem som egentligen äger bilen just nu.

Han har ju nycklarna till bilen... Känns rätt osannolikt att dels ägarpapper och dels nycklar dykt upp på en såld bil... smile

Kolla lite med lokala verkstäder (Mercedes?) om den kanske blivit kvar där efter nå´n service? Lokala Mercedesfantaster brukar ha koll på varandra, kanske också kan vara en öppning?

Bodde han i en storstad eller på en mindre ort?

vilken verkstad har bilen men ej nycklarna?? wink tror mer på att den står undangömd på något ställe,,

vet ej regler om bortforsling skrotning i Finland men kanske stått dåligt till och blivit bortbärgad å skrotad???  jag hade kontaktat Polisen

Senast redigerat av granadadr (7 oktober 2021)

Lillepreben
7 oktober 2021 · 16 Inlägg

Haha vad pinsamt det blev nu men jag ringde transportverket i Finland och bilen har visst bytt ägare! Förra året blev den såld till nån annan. Så vart går nycklarna? Ska ta en bild på dem sen och lägga in här. Har beställt ett utdrag från transportverket om det är nån bil överhuvudtaget som är reggad på min pappa. Konstigt då det fanns massor med papper på bilen kvar i min pappas ägo. Tack alla för era tips smile

granadadr
7 oktober 2021 · 7 269 Inlägg

Lillepreben skrev:
Haha vad pinsamt det blev nu men jag ringde transportverket i Finland och bilen har visst bytt ägare! Förra året blev den såld till nån annan. Så vart går nycklarna? Ska ta en bild på dem sen och lägga in här. Har beställt ett utdrag från transportverket om det är nån bil överhuvudtaget som är reggad på min pappa. Konstigt då det fanns massor med papper på bilen kvar i min pappas ägo. Tack alla för era tips smile

papper kan man ha endå,,  vet folk som sparat på papper från alla sina bilar, frågan är då nycklarna?? är det mb emblem på dem ??

Lillepreben
7 oktober 2021 · 16 Inlägg

granadadr skrev:

Lillepreben skrev:
Haha vad pinsamt det blev nu men jag ringde transportverket i Finland och bilen har visst bytt ägare! Förra året blev den såld till nån annan. Så vart går nycklarna? Ska ta en bild på dem sen och lägga in här. Har beställt ett utdrag från transportverket om det är nån bil överhuvudtaget som är reggad på min pappa. Konstigt då det fanns massor med papper på bilen kvar i min pappas ägo. Tack alla för era tips smile

papper kan man ha endå,,  vet folk som sparat på papper från alla sina bilar, frågan är då nycklarna?? är det mb emblem på dem ??

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241294/241294-d9c532c4ecd761701807dc13a05292e2.jpg

Nu när jag tittar efter ser det ju ut som att det står 420 SEC? Ska kolla i mina papper om jag hittar något med den beteckningen.

Lillepreben
7 oktober 2021 · 16 Inlägg

Har kollat med Svenska Transportstyrelsen nu och hittat att han står som ägare till just en Mercedes Benz 420 SEC från 1989. Men är den här eller i Finland? Hittar inga tullpapper (den andra bilen hade tullpapper) utan bara ett registreringsbevis från 2011. Blir till att ringa svenska polisen imorrn 😴 kan jag skriva regnumret här?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang