Hjälp med bultcirkel/mått

beifeldtarn92
9 oktober 2021 · 3 Inlägg

Hej!

Jag väntar på leverans av ny bil i December och valde att inte köpa till vinterhjul då jag tyckte priserna var lite väl orimliga.

Men jag har fått måtten av försäljaren:

Bultcirkel: 5/112
ET: 45
Nav: 57,1


Grejen är den att jag har ett par 17" originalfälgar liggandes som jag hade till en Audi A6 avant (4G) -15 och måtten till den är:

Bultcirkel: 5/112
ET: 39
Nav: 66,5


En kompis till mig påstår att dessa kan funka med "distansringar"  men han vågade inte lova någonting och jag är väldigt dåligt insatt i detta.

Går dessa fälgar att använda?

Gäller en Golf alltrack 2022 om det har någon betydelse.

Om det fungerar, vad behöver jag i så fall köpa till för att kunna köra med dessa? Däcken som sitter på har dessutom bara rullat 1 säsong, så vore ju underbart om dom gick att använda.

Tack på förhand och ha en fortsatt fin helg smile

uhlin
9 oktober 2021 · 2 831 Inlägg

Borde gå men fälgen kommer lite längre ut än original. Sen är det hur stora bromsok en är så inte de tar i fälgarna.

Regel brukar ju va på ET att inte gå över original som i ditt fall är 45.
Du kan gå ner 10 siffror förutsatt att allt lirar som det ska.

Så prova med ett hjul du har och se om det går fritt överallt. Kör med navringar isåfall

Ang. 4-hjulsdriften på din bil så är det viktigt att däcken är av samma sort och storlek. I synnerhet storleken. Går inte med ett eller två hjul som har annan profil. Men det vet du kanske?

Senast redigerat av uhlin (9 oktober 2021)

torsen
9 oktober 2021 · 7 198 Inlägg

Under förutsättning att att det på nya bilen, VW, är 17"-fälgar och bromsarna inte är större på VW än på AUDI så passar fälgarna.
Några ringar för att "fylla upp hålet" behöver du inte.
Fälgarna styrs upp av konorna på muttrarna.
Plastringarna är bara något som vissa gummigubbar försöker pracka på okunniga bilägare.

Bäst är förstås att prova de gamla fälgarna på den nya bilen - speciellt fram - som brukar ha de största bromsarna.
I praktiken får du, som uhlin skriver, lite större spårvidd, vilket enbart är snyggare, när det inte rör sig om mer än 6 mm på var sida.

uhlin
9 oktober 2021 · 2 831 Inlägg

torsen skrev:
Under förutsättning att att det på nya bilen, VW, är 17"-fälgar och bromsarna inte är större på VW än på AUDI så passar fälgarna.
Några ringar för att "fylla upp hålet" behöver du inte.
Fälgarna styrs upp av konorna på muttrarna.
Plastringarna är bara något som vissa gummigubbar försöker pracka på okunniga bilägare.

Bäst är förstås att prova de gamla fälgarna på den nya bilen - speciellt fram - som brukar ha de största bromsarna.
I praktiken får du, som uhlin skriver, lite större spårvidd, vilket enbart är snyggare, när det inte rör sig om mer än 6 mm på var sida.

Håller med dig till 1000 % ang navringar. Behövs inte men sist jag skrev det var det många som skrek rakt ut att de måste va där så tänkte lika bra och va korrekt... Hahaha.

Har aldrig haft navringar varken före eller efter och har gått lika bra ändå. Inget obalans eller nåt.

Lucif3r
10 oktober 2021 · 2 183 Inlägg

Navringar är väl bra att ha, kostar knappt något heller. Men visst funkar det utan navringar också, bara lite mer omständigt att få i den första bulten vid däckbyte.
När hjulet är monterat med alla bultar så har navet ingen funktion, hjulet hålls på plats av bultarna och friktionen mot anliggningsytan.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 oktober 2021 · 13 674 Inlägg

https://fyndiq.se/produkt/4st-666-571mm … 7WEALw_wcB

enligt dom guiderna jag hittar så har du 66.6mm navhål i audi a6 2015 och dessa fixar det..

jag skulle ALDRIG köra utan navringar för hjulen centererar piss på hjulbultarna och risken för obalans är stor..   testat det många gånger och det blir aldrig bra utan navringar..   men dom kostar inget så bara köpa..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
10 oktober 2021 · 7 198 Inlägg

Growe, du måste ursäkta, men nu gör du mig besviken, mycket besviken.
Vanligtvis anser jag att du lämnar bra och vettiga svar på trådar med frågor.
Jag trodde även att dina kunskaper stod i paritet med ditt antal inlägg.
Kanske bara, hoppas jag, dina erfarenheter endast på detta område lämnar en del att önska.
Jag vill inte förolämpa dig, men måste faktiskt påstå att du inte har rätt.
Själv har jag ägt ett mycket stort antal bilar, och haft 6 bilrelaterade anställningar, samt på fritiden hobbyjobbat med allt från VW typ 1 till G-Klass.
16 offroadbilar, bl a, där det är mycket vanligt att fälgarna har större CB än bilarnas nav.
Har ALDRIG haft problem med större CB än nav.
Vet inte vilken teknisk bakgrund du har, hur gammal du är, och vilken erfarenhet av olika bilar du har.
Inte heller hur mycket du grundar dina inlägg på google.
Men kort sagt har du fel beträffande plastringar i fälgar.
Plastringar är endast en sak för oerfarna att bli pålurade av oseriösa gummigubbar.

Med det här inlägget vill jag inte bli osams med dig, min forumvän, men jag kan heller inte låta din kommentar till mitt inlägg stå oemotsagd.
Finns kanske dom som tror att du, och inte jag, har rätt.

Nu gräver vi ner stridsyxan och går vidare som vänner.

it_mutt Avstängd
10 oktober 2021 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:
Growe, du måste ursäkta, men nu gör du mig besviken, mycket besviken.
Vanligtvis anser jag att du lämnar bra och vettiga svar på trådar med frågor.
Jag trodde även att dina kunskaper stod i paritet med ditt antal inlägg.
Kanske bara, hoppas jag, dina erfarenheter endast på detta område lämnar en del att önska.
Jag vill inte förolämpa dig, men måste faktiskt påstå att du inte har rätt.
Själv har jag ägt ett mycket stort antal bilar, och haft 6 bilrelaterade anställningar, samt på fritiden hobbyjobbat med allt från VW typ 1 till G-Klass.
16 offroadbilar, bl a, där det är mycket vanligt att fälgarna har större CB än bilarnas nav.
Har ALDRIG haft problem med större CB än nav.
Vet inte vilken teknisk bakgrund du har, hur gammal du är, och vilken erfarenhet av olika bilar du har.
Inte heller hur mycket du grundar dina inlägg på google.
Men kort sagt har du fel beträffande plastringar i fälgar.
Plastringar är endast en sak för oerfarna att bli pålurade av oseriösa gummigubbar.

Med det här inlägget vill jag inte bli osams med dig, min forumvän, men jag kan heller inte låta din kommentar till mitt inlägg stå oemotsagd.
Finns kanske dom som tror att du, och inte jag, har rätt.

Nu gräver vi ner stridsyxan och går vidare som vänner.

Skiter väl mest fullständigt i om ni har någon form av dispyt.
Men ditt inlägg här Torsen...kom igen...det är ett (om än dåligt) mästringsförsök rakt igenom.

Om person A säger "Jag har testat X och det har aldrig blivit bra", så, inte för att vara "sån", Torsen, men vem är du att säga att personen har fel i det läget om sin erfarenhet?  Eller din erfarenhet är "mer rätt" än någon annans erfarenhet?

Ett mer moget svar, som skulle passa hur du gärna utmålar dig själv, hade varit "Min erfarenhet efter många många många bilar, är att plastringarna inte behövs". Men nej, du drar till med; "Finns kanske dom[sic!] som tror att du, och inte jag, har rätt"...ja hemska tanke om någon, om så bara en människa, skulle tro att Growe hade rätt och inte du....hua!

(Ja, jag tyckte hela din respons var så förbannat tramsig att jag var tvungen att påpeka det.)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mb_pucken
10 oktober 2021 · 5 083 Inlägg

Även om navringar inte behövs enligt vissa så är det värt alla kronor och ören dom kostat när hjulen ska på!
Orka spara några kronor för att stå och jävlas till förbannelse när man monterar hjulen.
Dessutom minskar risken för att inte lyckas centrera fälgen ordentligt vilket ger vibrationer i bästa fall...

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
torsen
11 oktober 2021 · 7 198 Inlägg

Egentligen borde jag inte fortsätta polemiken - men........
Nyttan av och kravet på navringar talar sitt tydliga språk om vi tar som exempel:
VW typ 1 och typ 2 samt Porsche 356 av de tidigaste årsmodellerna
Renault 4CV
SAAB 92, 93, 95, 96,och 97
Citroen ID/DS, 2CV, Dyane, Mehari, Acadiane, AMI6, AMI8, GS, GSA, LNA, Axel, Olcit
Samt bilar med trumbromsar bak som inte har utskjutande nav så som bl a Suzuki SJ med derivator.
Orkar inte räkna upp fler bilar

Var skulle man placera navringar på de ovan uppräknade?
På vilket sätt skulle de underlätta monteringen av fälgarna?

Hoppas jag har varit pedagogisk nog med att förklara nödvändigheten med navringar.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 oktober 2021 · 13 674 Inlägg

it_mutt skrev:

torsen skrev:
Growe, du måste ursäkta, men nu gör du mig besviken, mycket besviken.
Vanligtvis anser jag att du lämnar bra och vettiga svar på trådar med frågor.
Jag trodde även att dina kunskaper stod i paritet med ditt antal inlägg.
Kanske bara, hoppas jag, dina erfarenheter endast på detta område lämnar en del att önska.
Jag vill inte förolämpa dig, men måste faktiskt påstå att du inte har rätt.
Själv har jag ägt ett mycket stort antal bilar, och haft 6 bilrelaterade anställningar, samt på fritiden hobbyjobbat med allt från VW typ 1 till G-Klass.
16 offroadbilar, bl a, där det är mycket vanligt att fälgarna har större CB än bilarnas nav.
Har ALDRIG haft problem med större CB än nav.
Vet inte vilken teknisk bakgrund du har, hur gammal du är, och vilken erfarenhet av olika bilar du har.
Inte heller hur mycket du grundar dina inlägg på google.
Men kort sagt har du fel beträffande plastringar i fälgar.
Plastringar är endast en sak för oerfarna att bli pålurade av oseriösa gummigubbar.

Med det här inlägget vill jag inte bli osams med dig, min forumvän, men jag kan heller inte låta din kommentar till mitt inlägg stå oemotsagd.
Finns kanske dom som tror att du, och inte jag, har rätt.

Nu gräver vi ner stridsyxan och går vidare som vänner.

Skiter väl mest fullständigt i om ni har någon form av dispyt.
Men ditt inlägg här Torsen...kom igen...det är ett (om än dåligt) mästringsförsök rakt igenom.

Om person A säger "Jag har testat X och det har aldrig blivit bra", så, inte för att vara "sån", Torsen, men vem är du att säga att personen har fel i det läget om sin erfarenhet?  Eller din erfarenhet är "mer rätt" än någon annans erfarenhet?

Ett mer moget svar, som skulle passa hur du gärna utmålar dig själv, hade varit "Min erfarenhet efter många många många bilar, är att plastringarna inte behövs". Men nej, du drar till med; "Finns kanske dom[sic!] som tror att du, och inte jag, har rätt"...ja hemska tanke om någon, om så bara en människa, skulle tro att Growe hade rätt och inte du....hua!

(Ja, jag tyckte hela din respons var så förbannat tramsig att jag var tvungen att påpeka det.)

jag överlever nog..  hade inte skrivit något om navringar om jag inte haft dåligerfarenhet av att köra utan navringar ;-)    har ett par fälgar liggandes här hemma som retat mig gallfeber där det inte var möjligt att få dit navringar pga det var väldigt liten skillnad om man la ner 1-1.5timme så kunde man få dom att sitta skapligt så tänderna inte trillade ur när man körde men som sagt det krävdes flera demontering och montering och krånglade för att få dom att gå skapligt runt perfekt blev dom aldrig sen om det var fälgarna som var skadade eller däcken eller om dom inte blev centrerade ordenkligt för det sista skaket men att det var pga avsaknaden av nav centrering som gjorde att dom hoppade var ingen tvekan eftersom man kunde med mycket krångel minska skakandet

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
uhlin
12 oktober 2021 · 2 831 Inlägg

Growe skrev:

it_mutt skrev:

torsen skrev:
Growe, du måste ursäkta, men nu gör du mig besviken, mycket besviken.
Vanligtvis anser jag att du lämnar bra och vettiga svar på trådar med frågor.
Jag trodde även att dina kunskaper stod i paritet med ditt antal inlägg.
Kanske bara, hoppas jag, dina erfarenheter endast på detta område lämnar en del att önska.
Jag vill inte förolämpa dig, men måste faktiskt påstå att du inte har rätt.
Själv har jag ägt ett mycket stort antal bilar, och haft 6 bilrelaterade anställningar, samt på fritiden hobbyjobbat med allt från VW typ 1 till G-Klass.
16 offroadbilar, bl a, där det är mycket vanligt att fälgarna har större CB än bilarnas nav.
Har ALDRIG haft problem med större CB än nav.
Vet inte vilken teknisk bakgrund du har, hur gammal du är, och vilken erfarenhet av olika bilar du har.
Inte heller hur mycket du grundar dina inlägg på google.
Men kort sagt har du fel beträffande plastringar i fälgar.
Plastringar är endast en sak för oerfarna att bli pålurade av oseriösa gummigubbar.

Med det här inlägget vill jag inte bli osams med dig, min forumvän, men jag kan heller inte låta din kommentar till mitt inlägg stå oemotsagd.
Finns kanske dom som tror att du, och inte jag, har rätt.

Nu gräver vi ner stridsyxan och går vidare som vänner.

Skiter väl mest fullständigt i om ni har någon form av dispyt.
Men ditt inlägg här Torsen...kom igen...det är ett (om än dåligt) mästringsförsök rakt igenom.

Om person A säger "Jag har testat X och det har aldrig blivit bra", så, inte för att vara "sån", Torsen, men vem är du att säga att personen har fel i det läget om sin erfarenhet?  Eller din erfarenhet är "mer rätt" än någon annans erfarenhet?

Ett mer moget svar, som skulle passa hur du gärna utmålar dig själv, hade varit "Min erfarenhet efter många många många bilar, är att plastringarna inte behövs". Men nej, du drar till med; "Finns kanske dom[sic!] som tror att du, och inte jag, har rätt"...ja hemska tanke om någon, om så bara en människa, skulle tro att Growe hade rätt och inte du....hua!

(Ja, jag tyckte hela din respons var så förbannat tramsig att jag var tvungen att påpeka det.)

jag överlever nog..  hade inte skrivit något om navringar om jag inte haft dåligerfarenhet av att köra utan navringar ;-)    har ett par fälgar liggandes här hemma som retat mig gallfeber där det inte var möjligt att få dit navringar pga det var väldigt liten skillnad om man la ner 1-1.5timme så kunde man få dom att sitta skapligt så tänderna inte trillade ur när man körde men som sagt det krävdes flera demontering och montering och krånglade för att få dom att gå skapligt runt perfekt blev dom aldrig sen om det var fälgarna som var skadade eller däcken eller om dom inte blev centrerade ordenkligt för det sista skaket men att det var pga avsaknaden av nav centrering som gjorde att dom hoppade var ingen tvekan eftersom man kunde med mycket krångel minska skakandet

Har aldrig haft navringar och aldrig haft problem. Det är konat i fälgen och hjulskruven/muttern. Kan inte annat än bli rätt. Blir det obalans beror det definitivt på nåt annat.

Veteranaren
13 oktober 2021 · 97 Inlägg

torsen skrev:
Growe, du måste ursäkta, men nu gör du mig besviken, mycket besviken.
Vanligtvis anser jag att du lämnar bra och vettiga svar på trådar med frågor.
Jag trodde även att dina kunskaper stod i paritet med ditt antal inlägg.
Kanske bara, hoppas jag, dina erfarenheter endast på detta område lämnar en del att önska.
Jag vill inte förolämpa dig, men måste faktiskt påstå att du inte har rätt.
Själv har jag ägt ett mycket stort antal bilar, och haft 6 bilrelaterade anställningar, samt på fritiden hobbyjobbat med allt från VW typ 1 till G-Klass.
16 offroadbilar, bl a, där det är mycket vanligt att fälgarna har större CB än bilarnas nav.
Har ALDRIG haft problem med större CB än nav.
Vet inte vilken teknisk bakgrund du har, hur gammal du är, och vilken erfarenhet av olika bilar du har.
Inte heller hur mycket du grundar dina inlägg på google.
Men kort sagt har du fel beträffande plastringar i fälgar.
Plastringar är endast en sak för oerfarna att bli pålurade av oseriösa gummigubbar.

Med det här inlägget vill jag inte bli osams med dig, min forumvän, men jag kan heller inte låta din kommentar till mitt inlägg stå oemotsagd.
Finns kanske dom som tror att du, och inte jag, har rätt.

Nu gräver vi ner stridsyxan och går vidare som vänner.

Angående navringar så är min erfarenhet att dom absolut fyller en funktion, har själv haft vibrationer i flera bilar som försvunnit tack vare navringar. Dessutom bör väl belastningen av bilens vikt ligga på navet och inte på hjulbultarna, som enbart ska hålla hjulet på plats?

Om din gummigubbe försöker blåsa dig tror jag inte att han väljer att satsa på några plastringar för typ 20 spänn st smile

Brådhis * Voff voff *
13 oktober 2021 · 10 245 Inlägg

torsen skrev:
Egentligen borde jag inte fortsätta polemiken - men........
Nyttan av och kravet på navringar talar sitt tydliga språk om vi tar som exempel:
VW typ 1 och typ 2 samt Porsche 356 av de tidigaste årsmodellerna
Renault 4CV
SAAB 92, 93, 95, 96,och 97
Citroen ID/DS, 2CV, Dyane, Mehari, Acadiane, AMI6, AMI8, GS, GSA, LNA, Axel, Olcit
Samt bilar med trumbromsar bak som inte har utskjutande nav så som bl a Suzuki SJ med derivator.
Orkar inte räkna upp fler bilar

Var skulle man placera navringar på de ovan uppräknade?
På vilket sätt skulle de underlätta monteringen av fälgarna?

Hoppas jag har varit pedagogisk nog med att förklara nödvändigheten med navringar.

Du har förklarat din åsikt om navringar. Med hjälp av bilar med övervägande plåtfälgar och stor bultcirkel...

Det är en viss skillnad på 5/170 i en plåtfälg och 4/98 i en aluminiumfälg när det gäller att få det att centrera bra. Dessutom är prestandan på fordonen du räknar upp sämre än en normal Golf idag. Det gäller också hur hjulupphängningarna ser ut, utvecklingen har gått framåt. En vibration som försvinner helt i hjulen och lederna(!) på en Saab 92 eller en VW typ 1 med 80-profils ballongdäck känns betydligt i en Golf från 2022 med 40-profil på däcken.

Dessutom, om vi ska använda din logik om att eftersom bilarna du räknar upp är tillverkade utan navstyrning så går samma tankesätt att applicera på dagens bilar som är tillverkade med(!) navstyrning. Dvs att det ska användas. Navringar används dessutom bara till eftermarknadsfälgar, originalfälgarna har alltid rätt navhål från början. Det säger kanske också något...

Så, du kan låta bli att använda navringar allt vad du orkar på dina bilar. Men att råda någon till att hoppa över dom på en splitterny Golf från 2022 för att du kört en 2CV eller VW typ 1 utan är inte schysst!

Och tänk på att även om du inte känner vibrationerna från förarsätet så gör dina hjullager det...

Senast redigerat av Brådhis (13 oktober 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang