Ford kuga 2011 DPF relaterade problem

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 oktober 2021 · 17 378 Inlägg

En Ford-dator bör kunna bränna ur DPF. Bilen kommer då att varva upp kraftigt på tomgång och lukta mycket illa i 20-40 minuter. Det luktar inte hallon om bilen då den laborerar med bränsle/luft under sessionen.

Har den passerat out-of-spec kan detta krävas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
AEN
13 oktober 2021 · 686 Inlägg

Min lokala (Dock mycket duktiga) verkstad skulle se om de kunde lyckas att tvinga en generering med den datorn de har, men han kunde inte lova att det gick. I så fall får jag ta den till en fordverkstad eller annan verkstad som kan ha tillgång till utrustning som kan

Brådhis * Voff voff *
13 oktober 2021 · 10 244 Inlägg

AEN skrev:
Bilen har gått 10 000mil vilket känns lite kort för att en DPF ska bli igensatt helt. Kan inte tala för tidigare ägare men bilen går sällan kostar än 3-4 mil på landsväg och motorväg när den körts.

Det går fint att sätta igen ett partikelfilter på 100 mil om bilen går tillräckligt illa. Och med en liten luftläcka eller körning med igensatt luftfilter eller något annat fel som ger fet blandning så kan det ske även över tid...

Så även om du får bukt med problemet, och det visar sig vara igensatt partikelfilter, så bör du leta efter det verkliga felet. Det igensatta partikelfiltret är bara ett symptom...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AEN
13 oktober 2021 · 686 Inlägg

Visst kan det vara så.
Jag vet ju att bilen har genomfört generering under tiden vi haft den (luktar illa) tidvis.
Dock har jag inte känt det senaste veckorna vad jag vet.
Bilen är ordentligt servade så luftfilter osv bytt regelbundet.
Inga andra felkoder utöver de tidigare två som kom i samband med detta.

Brådhis * Voff voff *
13 oktober 2021 · 10 244 Inlägg

AEN skrev:
Visst kan det vara så.
Jag vet ju att bilen har genomfört generering under tiden vi haft den (luktar illa) tidvis.
Dock har jag inte känt det senaste veckorna vad jag vet.
Bilen är ordentligt servade så luftfilter osv bytt regelbundet.
Inga andra felkoder utöver de tidigare två som kom i samband med detta.

Därav att jag skrev "liten luftläcka" och "över tid"...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
xXSammy
13 oktober 2021 · 6 566 Inlägg

Enda gången "universaldatorer" inte kunnat bränna ur DPF (Efter felet är åtgärdat) i en Ford  har varit pga för hög sotmängd. Lite olika toleranser då det går att bränna ur ett filter som enligt PCM är 287% fullt ; )

Men det är ingen ide att spekulera utan att veta vilken temperatur avgastemperaturgivare 1 och 2 har när den försöker bränna ur.
Om EGT1 närmar sig 490c grader så börjar regenereringen, om EGT2 också visar detta (~Liknande) men ändå sätter felkod P2002 är DPF dåligt

Snitt temperatur är ungefär 280-320c vid normal körning

De/Dem
AEN
13 oktober 2021 · 686 Inlägg

Som sagt jag har inte någon läsare som kan läsa egt och jag misstänker att man måste läsa dessa värden under färd, och inget som kan göras i efterhand på en verkstad?

Vi får börja med att se om en tvingad renegering fungerar eller ej (samt mitt byte av sensor)
Om det inte går att starta en tvingad renegering så bör väl detta ge någon form av kod för att filtret är totalpackat alternativt att spridare är paj.

Men om filtret vore så jäkla igensatt så skulle det väl påverka prestandan ganska markant?
Bilen går bra enl mig. Drar fint och jag tycker det är en jäkla skjuts mellan växlingar för att var en 163hk motor. Jämför inte detta med mina tidigare chippade både audi bensinare eller vw diesel, men där lägger vi på en 50-60 hk och en helt annan effektkurva.

Senast redigerat av AEN (13 oktober 2021)

husseman
13 oktober 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, skölj ditt DPF med riktig vätska- alltså demontera o låt verka 10tim...spola ur o det finns hopp igen. Med riktig vätska menar jag ett sköljmedel som får verka i filtret.(tror märket jag använder heter GAT)  Ingen tillsats till bränsle eller nåt du kan spruta i 10 min, utan filtret måste väck o medlet verka i 8-10 tim. Gjorde en Mit. 200 som DPF va utdömt på ida, funkar kanon igen.

Lycka till, mvh/husse

AEN
13 oktober 2021 · 686 Inlägg

Ja det blir väl alternativt om det faktiskt är filtret som är boven i dramat.
Har ingen verkstad vad jag vet som gör det hos mig i strängnäs tyvärr men det får väl lösa sig.
Har inte tillgång till lyft eller smörjgropp längre, något som försvårar momentet

husseman
13 oktober 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, alla verkstäder fixar detta numer- otroligt stort problem. DPF är inget nån ville ha- men ännu nåt som kostar för att få Oljebrännaren "miljövänligare"  Tror nog du hittar nån i Strängnäs som fixar att skölja ditt filter. Finns det 2 verkstäder där?? Då klarar nog 1 av dom detta.

Lycka till. mvh/Husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 oktober 2021 · 13 669 Inlägg

skölja dom? gångerna jag tömt en dpf när dom varit struliga har jag gjort det med spett hammare och lite sånna grejer.. problemen är som bortblåsta när man går in i ecu och pillar lite ;-)

Senast redigerat av Growe (14 oktober 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
xXSammy
14 oktober 2021 · 6 566 Inlägg

DPF utan additivmedel har inte sådana problem att de behöver "sköljas ur", de inte har någon bytesintervall .

De/Dem
AEN
14 oktober 2021 · 686 Inlägg

xXSammy skrev:
DPF utan additivmedel har inte sådana problem att de behöver "sköljas ur", de inte har någon bytesintervall .

Ok
Så hur gör man rent dem om de tekniskt är fulla?
Räcker tvingad generering, och om detta inte lyckas bör man väl kunna demontera och spola dessa?

Senast redigerat av AEN (14 oktober 2021)

AEN
29 oktober 2021 · 686 Inlägg

Byte differentialtrycksensorn och efter det inga nya larm eller problem ännu på två veckor.
Verkstadens felkodsläsare kunde inte tvinga en generering, men det verkar inte behövts uppenbarligen.
Fortsättning följer smile

Senast redigerat av AEN (29 oktober 2021)

husseman
29 oktober 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, kan man inte göra en påtvingad regenerering med Instrument, så e´det bara att skölja eller byta filter som gäller..eller som nån sa-skrota det invändigt o pilla i boxen. Difftrycksgivaren är ett vanligt problem och kan vara det som lurat boxen att säja att filtret e´fullt. Men du kanske hade tur denna gång. DPF är ett jävla skit, tyvärr nåt man måste leva med om man inte kör långa sträckor o får skiten att "bränna ur sig själv". Önskar att vi verkstäder kunde köra skrota allt i o fulpula med boxen.

mvh/husse

AEN
29 oktober 2021 · 686 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, kan man inte göra en påtvingad regenerering med Instrument, så e´det bara att skölja eller byta filter som gäller..eller som nån sa-skrota det invändigt o pilla i boxen. Difftrycksgivaren är ett vanligt problem och kan vara det som lurat boxen att säja att filtret e´fullt. Men du kanske hade tur denna gång. DPF är ett jävla skit, tyvärr nåt man måste leva med om man inte kör långa sträckor o får skiten att "bränna ur sig själv". Önskar att vi verkstäder kunde köra skrota allt i o fulpula med boxen.

mvh/husse

Var nog mer så att deras instrument inte kunde starta en renegering, (liten verkstad) snarare än att det inte gick att göra.
Rätt instrument hade säkert klarat det.

husseman
29 oktober 2021 · 1 577 Inlägg

AEN skrev:

husseman skrev:
Hmm, kan man inte göra en påtvingad regenerering med Instrument, så e´det bara att skölja eller byta filter som gäller..eller som nån sa-skrota det invändigt o pilla i boxen. Difftrycksgivaren är ett vanligt problem och kan vara det som lurat boxen att säja att filtret e´fullt. Men du kanske hade tur denna gång. DPF är ett jävla skit, tyvärr nåt man måste leva med om man inte kör långa sträckor o får skiten att "bränna ur sig själv". Önskar att vi verkstäder kunde köra skrota allt i o fulpula med boxen.

mvh/husse

Var nog mer så att deras instrument inte kunde starta en renegering, (liten verkstad) snarare än att det inte gick att göra.
Rätt instrument hade säkert klarat det.

Hmm, möjligen hade ett bra instrument fixat det..men har man passerat en gräns av fyllnadsgrad- så kan varken Org. instrument, Allah eller Zlatan fixa det. Men som det verkar här, så kan det ju bara vara Difftrycksgivaren som soppat igen..o den kan man inte fixa, utan att byta.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang