Volvo V70n T5 2005 missljud/ojämn motorgång (videoklipp finns)

frohm
12 oktober 2021 · 11 Inlägg

• Bilmodell Volvo V70 med T5 260hk (B5244T5 motorn) Manuell 6-vxl.

• Årsmodell 2005

• Miltal 31.500

• Helt original i hård- och mjukvara

• Den dåliga motorgången (ojämn tomgång och hostar samt baktänder) och missljudet (susande vinande ljud) uppstod i samband med provkörningen efter att jag servade bilen med ny olja, oljefilter och tändstift. Innan detta gick bilen perfekt. Missljudet kommer direkt när motorn startar och upphör ej under gång vare sig motorn är kall eller varm. Jag upplever att missljudet kommer från höger sida om luftröret som gör tvärs över motorn, där jag filmar i slutet av videoklippet.

• Utläst felkod av mig är P2187 (system too lean at idle bank 1). Jag har läst mig till att denna felkod kan uppstå om motorn tar tjuvluft någonstans efter luftmassemätaren (MAP). Dock kan jag inte hitta någon sådan felkälla. Har kollat kopplingar och slangar utan framgång. Bilen själv indikerar inte för något fel, som t ex motorlampa eller dyligt.

Någon som har erfarenhet av detta problem och kan hjälpa till med förslag på lämplig vidare åtgärd?

Stort tack på förhand!

LÄNK till Video: https://www.youtube.com/watch?v=aBn28lC02YY

Senast redigerat av frohm (12 oktober 2021)

Mack855
13 oktober 2021 · 1 354 Inlägg

Spontant så prova att spruta startgas i insugsområdet får du en förändrad gång då så drar den tjuvluft någonstans.

frohm
13 oktober 2021 · 11 Inlägg

Mack855 skrev:
Spontant så prova att spruta startgas i insugsområdet får du en förändrad gång då så drar den tjuvluft någonstans.

Tack för tipset, detta har jag dessvärre redan provat utan resultat.

Mack855
13 oktober 2021 · 1 354 Inlägg

Det andra jag kan komma på är att gasspjället kan vara en bov beroende på.. Minns inte om det var -04 eller -05 som Volvo bytte till ett bättre spjäll. Den första tjärvade och orsakade orolig tomgång, googla lite om det så ser du vad det ska vara för kännetecken för att se om det är det gamla eller nya spjället som sitter i din bil.

Har du provat att rycka kontakten till LMM för å se om du får en förändring?

Senast redigerat av Mack855 (13 oktober 2021)

Brådhis * Voff voff *
13 oktober 2021 · 10 277 Inlägg

Låter helt klart som tjuvluft. Leta efter sprickor. Både slangar och rör kan spricka och det kan vara svårt att se.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
13 oktober 2021 · 10 277 Inlägg

Mack855 skrev:
Det andra jag kan komma på är att gasspjället kan vara en bov beroende på.. Minns inte om det var -04 eller -05 som Volvo bytte till ett bättre spjäll. Den första tjärvade och orsakade orolig tomgång, googla lite om det så ser du vad det ska vara för kännetecken för att se om det är det gamla eller nya spjället som sitter i din bil.

Har du provat att rycka kontakten till LMM för å se om du får en förändring?

Det är nya spjället på trådskaparens bil.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
frohm
14 oktober 2021 · 11 Inlägg

Brådhis skrev:

Mack855 skrev:
Det andra jag kan komma på är att gasspjället kan vara en bov beroende på.. Minns inte om det var -04 eller -05 som Volvo bytte till ett bättre spjäll. Den första tjärvade och orsakade orolig tomgång, googla lite om det så ser du vad det ska vara för kännetecken för att se om det är det gamla eller nya spjället som sitter i din bil.

Har du provat att rycka kontakten till LMM för å se om du får en förändring?

Det är nya spjället på trådskaparens bil.

Tack för era tankar och svar. Jag får väl helt enkelt gå över hela inluftsidan igen och se om där är ngt som läcker eller är sönder.

Jag förstår att tjuvluft kan leda till den dåliga motorgången. Det jag däremot inte förstår är varför det i så fall skulle framkalla detta missljud man hör i videon som kommit i samband med den dåliga motorgången.

Brådhis * Voff voff *
14 oktober 2021 · 10 277 Inlägg

frohm skrev:
Jag förstår att tjuvluft kan leda till den dåliga motorgången. Det jag däremot inte förstår är varför det i så fall skulle framkalla detta missljud man hör i videon som kommit i samband med den dåliga motorgången.

Det låter ju som ett väsande och vinande ljud, är väl ganska typiskt för en luftläcka. Hur låter det om du gasar på tex?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
frohm
14 oktober 2021 · 11 Inlägg

Brådhis skrev:

frohm skrev:
Jag förstår att tjuvluft kan leda till den dåliga motorgången. Det jag däremot inte förstår är varför det i så fall skulle framkalla detta missljud man hör i videon som kommit i samband med den dåliga motorgången.

Det låter ju som ett väsande och vinande ljud, är väl ganska typiskt för en luftläcka. Hur låter det om du gasar på tex?

Ljudet försvinner vid gaspådrag men så snart varvet blir jämt igen oavsett varvtal så kommer missljudet igen. Kan inte vara ngt med tändspole eller tändstift som inte är ordentligt påsatt? Det enda jag rört vid service är luftrören över motorn och sen oljefilter oljelock och tändstift/spolar. https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108987/108987-ad79cf65d156a406a5304d2ffb3a6962.jpg
Länkar bild för att visa var ljudet kommer från.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang