Hjälp med att tolka Besiktningsprotokoll (V50 2.4i 2005)

Moz123
13 oktober 2021 · 58 Inlägg

Hej!

Skulle uppskatta lite hjälp med att tolka vår senaste Besiktningsprotokoll. Bilen fick följande anmärkning som behöver åtgärdas:
10) Fordonet har följande brister
LÄNKARMSLAGRING 5.3.3, FRAM VÄNSTER UNDRE, BAKRE, GLAPP (Bedömning: 2)

Dem sa i princip att hela främre länkarmen borde bytas ut, eftersom den är väldigt sliten som det är. Men vad innebär detta exakt, jag blir lite förvirrad av beskrivningen. FRAM VÄNSTER är jag med på, men sedan står det, UNDRE, BAKRE.

Är inte länkarmen bara en enhet? Vad menas med undre och bakre?

Anledningen till att jag frågar är att det finns två Länkarmar hos Biltema som ska passa för vår bil, men på ena står det:
Konmått (mm): 21
Position: framaxel vänster
Position: Nedre


Och på den andra:
Konmått (mm): 18
Position: framaxel vänster

Utöver att konmåtten skiljer sig åt, så står det även position: Nedre på den ena, vad innebär detta och är det kopplat till Undre och Bakre som stod med på besiktningsprotokollet?

Tacksam för all hjälp!

Senast redigerat av Moz123 (13 oktober 2021)

zzr94092
13 oktober 2021 · 4 378 Inlägg

En länkarm ser ut som ett liggande Y ,två fästpunkter i karossen, kallas främre och bakre då, den ensamma pinnen sitter i spindelleden
Sen är ju frågan ,..vad är det för bil??

Moz123
13 oktober 2021 · 58 Inlägg

zzr94092 skrev:
En länkarm ser ut som ett liggande Y ,två fästpunkter i karossen, kallas främre och bakre då, den ensamma pinnen sitter i spindelleden
Sen är ju frågan ,..vad är det för bil??

Tack för svaret! Det är en V50 2.4i 2005 års modell. Så du menar att främre och bakre syftar på dem två fästpunkterna? Så med undre, bakre och nedre syftar dem på en och samma fästpunkt?

husseman
13 oktober 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, när det står FRAM så menar man fram på bilen, står det VÄNSTER så betyder det vänster.
Står det Bakre och undre- så betyder det att bakre bussningen e´slut på undre länkarm.
Hur många länkarmar Biltema har o om de ens passar till din bil är en helt annan fråga.
Köp hos nån som fattar, ifall du ska köpa delar.. ta med pappret o visa för en AD butik eller Bilextra eller nån som säljer reservdelar som både kan nåt o fixar bra delar.

mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 oktober 2021 · 13 674 Inlägg

olika stora spindeleder så derför det står 18 och 21mm

man får mäta vilken man har om det inte står till vilka chassinummer dom olika delarna passar till

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jaka54
14 oktober 2021 · 5 682 Inlägg

Hej!
Bäst är att hissa upp bilen och kolla hur spindelleden ser ut
På min Audi 100 finns det bara en  nästan rak  spindelled och den är inte Y formad. Finns det någon modern bil som har Y formade spindelleder idag. Min 64 -Amazon och -76:a Camaro  har däremot.

torpis Forummoderator
14 oktober 2021 · 10 572 Inlägg

Growe skrev:
olika stora spindeleder så derför det står 18 och 21mm

man får mäta vilken man har om det inte står till vilka chassinummer dom olika delarna passar till

Eller?

Köp en av varje - spar kvittot. Att mäta, kolla chassinummer mm är faktiskt ett lotteri jämfört mot att ha en av varje när man väl står där på billyften och mekar. Det är liksom svårt att åka och byta mitt uppe i bytet...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Steff240
14 oktober 2021 · 1 005 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Finns det någon modern bil som har Y formade spindelleder idag? Min 64 -Amazon och -76:a Camaro  har däremot.

Ford har typ y-formade bärarmar på en del modeller tex focus och mondeo. Likaså volvo S60 och v70 har väl det.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 oktober 2021 · 13 674 Inlägg

Steff240 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Finns det någon modern bil som har Y formade spindelleder idag? Min 64 -Amazon och -76:a Camaro  har däremot.

Ford har typ y-formade bärarmar på en del modeller tex focus och mondeo. Likaså volvo S60 och v70 har väl det.

tanke på att det är samma skräp så är det nog rätt troligt samma grejer...  en volvo dom åren är ju en ford med volvo emblem.. så man får ju fordens trevliga kvalite ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zzr94092
14 oktober 2021 · 4 378 Inlägg

Kanske jag överdrev lite om "Y",kanske lite mer "L" ,vilket som så är den lagrad på två ställen i subframen

MickeEng
17 oktober 2021 · 475 Inlägg

Hallå!

Är ju så att det finns en tredje variant också med 15mm kona på spindelleden. Jag har bytt bärarmar på med egen bil som är -05 och det var 15mm på den har även bytt på min kompis bil som också var en -05 15mm på den också. Men på min dotters bil som är en -08 var det 21mm. Bara att lusläsa chassienr så ska det bli rätt. Beställde från AutoDoc och fick rätt bärarmar till ett bra pris.

Mvh///Micke

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
husseman
23 oktober 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, vi pratade om en bakre bussning som va slut. Vill man inte bråka med detta utan byta hela länkarmen så hamnar man likförbannat i samma läge. Vad passar eller inte. Då går man till en vettig butik o ber dom ta hem rätt del. Varför lägga tid på att handla så billigt som möjligt utan att veta om man får rätt del?  Ibland funkar inte Reg. nr- men en seriös vettig bildelsbutik, kan få fram rätt delar på CH nummer. Gynna din lokala butik o betala något mer...än att köpa Feltemaskit eller nåt från Autodoc. Som bara blir stökigt att skicka tbx. Finns det alternativ, så kan du räkna med att det blir fel från Autodoc.
Stå med fel delar e´kass.
mvh/husse

zzr94092
23 oktober 2021 · 4 378 Inlägg

Håller med dig,vet man inte till 110% vad man har,så gå till en butik här,Men kan man krossa detaljnummer och fabrikat så funkar Autodoc,
Iallafall har det alltid funkat för mig...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang