Problemfri mellanstor Skåpbil med tre säten för max 40000?

Snartfarsa
16 oktober 2021 · 21 Inlägg

Ja nu kanske jag satt igång ett omöjligt projekt:

Tänkte försöka hitta en skåpbil för min lillebror som precis öppnat en ventilationsfirma och jobbar upp sig mot att köpa en bil istället för att som nu hyra…

Försöker hitta en mellanstor skåpbil (han behöver få plats med rör på runt 1,6m), med plats för tre. Budgeten är ~30-40, den ska gärna vara ”pålitlig” (hålla i 3-5år).

Tittat än så länge på Fort Transit och Berlingo (minns inte vad den hette mer)

Har ni tips?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 oktober 2021 · 17 380 Inlägg

En Berlingo är ju inte en mellanstor? De kan man dock hitta får 40 lök i hyfsat skick. Fast de har rullat en del... Ska han ha en Jumpy eller liknande så är det plus 20000 mil och 15 år gammal som gäller... En kollega som renoverar ett hus letar efter liknande fordon fast för 50k. Ingen framgång.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
17 oktober 2021 · 3 306 Inlägg

Opel Vivaro
Renault trafic
Nissan primastar
Osv alla är typ samma bil i olika prisklasser

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Snartfarsa
17 oktober 2021 · 21 Inlägg

Ska vara ärlig och erkänna att jag inte kan så mycket om transportbilar överhuvudtaget. Berlingo verkar mindre nu när jag ser efter..

Storleken ska vara som en Fort Transit Connect? med tre säten.

Ser att jag har alldeles för låg budget för detta om jag inte verkligen får tur.

Får kanske öka min budget till 50-60 då

viccoA
18 oktober 2021 · 3 109 Inlägg

Ford transit connect är en liten skåpbil.
Motsvarande är VW Caddy, Opel Combo, Renault Kangoo etc.

Senast redigerat av viccoA (18 oktober 2021)

Snartfarsa
18 oktober 2021 · 21 Inlägg

Hmm, är det en synvilla eller är detta en speciell variant? Har ingen erfarenhet så dem kanske är lika stora

https://tovek.se/images/custom/AuctionItem/709009.jpg

Senast redigerat av Snartfarsa (18 oktober 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober 2021 · 17 380 Inlägg

Snartfarsa skrev:
Hmm, är det en synvilla eller är detta en speciell variant? Har ingen erfarenhet så dem kanske är lika stora

https://tovek.se/images/custom/AuctionItem/709009.jpg

Det där är en ren Transit. Och inget annat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
18 oktober 2021 · 3 109 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Snartfarsa skrev:
Hmm, är det en synvilla eller är detta en speciell variant? Har ingen erfarenhet så dem kanske är lika stora

https://tovek.se/images/custom/AuctionItem/709009.jpg

Det där är en ren Transit. Och inget annat.

Finns i två-tre längder och två-tre höjder beroende på årsmodell. Kort lastar kring 2.4m och lång kring 2.6-2.7m i skåpet. Senare årsmodeller har genomlastningslucka så man kan få in rör som är kring 3.20m.
Låga höjden (som är vanligast) har inte ståhöjd utan ca 1.60m hög i skåpet, spelar ingen roll om man inte tänkt ha verkstadsbänk etc och stå vid och arbeta.

Senast redigerat av viccoA (18 oktober 2021)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 oktober 2021 · 14 007 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Snartfarsa skrev:
Hmm, är det en synvilla eller är detta en speciell variant? Har ingen erfarenhet så dem kanske är lika stora

https://tovek.se/images/custom/AuctionItem/709009.jpg

Det där är en ren Transit. Och inget annat.

Ja, den brukar väl heta Transit Custom tror jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Snartfarsa
18 oktober 2021 · 21 Inlägg

Tror jag hittat ett alternativ: https://www.blocket.se/vi/98514045.htm

Helst skulle jag vilja hitta ett annat objekt för att inte behöva åka genom hela landet för att hämta den… 😑

Senast redigerat av Snartfarsa (18 oktober 2021)

Steff240
18 oktober 2021 · 1 005 Inlägg

Såna där bussar kryllar det ju av, borde inte vara svårt att få tag på.

Jag slår ett slag för opel vivaro, dom är ju i samma storlek som transiten.

Farsan köpte en Vivaro ny typ -09 och han var mycket nöjd med den. På 9 år och åtminstone 15000 mil, på ofta dåliga vägar och i regel med tung last, byttes endast tändningslåset samt några leder i framvagnen.
När det blev dags för bilbyte så fick han bra pris på en ny Ford transit men den var han inte nöjd med. Kanske ett måndagsex men iallafall. Efter 1.5 år med den så valde han en Amarock istället tongue

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 oktober 2021 · 13 673 Inlägg

är det inte väldigt känsliga lådor på Vivaron om jag inte fattat det helt fel.   annars är dom helt okej.  polarn hade en sån på sitt jobb som budbil och den strulade istort sätt aldrig.. men han kör tok försiktigt med allt han kör. 

jag gillar ju Psa bilar när det gäller arbetsfordon det kryllar av reservdelar och enkelt byggda kanske inte bekväma men en med 2.0hdi 16v dessa är mycket trevliga..  sen finns det saker som inte är perfekta den kommer ju aldrig kännas som en Caddy eller Transporter men vill man ha problemfria fordon så är det nog en jumpy eller vad nu Peugeots motsvarighet heter..    har en polare som har en som gått 5år optimerad och den drar en biltransport med en v50 som att man inte har ett släp med en bil bakom.     det största problemet är väll att växelspaken sällan känns speciellt trevlig.  inte kört någon som inte varit glapp.  men det är ju ingen stor grej det går ju att växla och allt..  men jämförelse med tex min 407:a med samma 6växlade låda är ju skillnaden enorm

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang