Min Mitsubishi Lancer från 1990 rycker, drar mer bensin än vad den borde och har mycket ojämn tomgång

Spargris
17 oktober 2021 · 4 Inlägg

Hej!

Jag har en Mitsubishi Lancer GLXi från 1990 som har lite problem.

Regnmr: CFP320

Den fungerar bra när man gasar ordentligt men om jag gasar lite grann (typ så pass mycket att man håller den nuvarande hastigheten) så rycker den. Den rycker även om jag har gasat och sen släpper upp på gaspedalen. Det är värst på 2:ans växel men förekommer på samtliga växlar.

Tomgången går mellan 1500 och kanske 3-400 varv.

Har inte räknat ut exakt hur mycket den drar men det är mycket! Över 1 liter milen på 120 vägar. Den borde kanske dra 0.6 kan man tycka.

Min första tanke var luftmassamätaren. När man kopplar ur den så blir det ingen skillnad i tomgången eller körningen. Det enda som händer är att "Check engine" lampan börjar lysa.

Jag har provat att ta loss LMM:en och rengöra den med LMM specifik spray. Det gjorde ingen skillnad. Den såg förövrigt väldigt ren ut innan jag sprejade. Även luftfiltret ser rent ut.

Ska jag prova att beställa en "ny" LMM? Finns att få tag på för några hundralappar på bildelsbasen.

Bilen har inte gått så långt men den har iomed det stått stilla väldigt mycket

Detta är min första bil och jag lär mig gärna mecka så all hjälp man kan få uppskattas mycket!

Med vänlig hälsning,
Adam Granberg

Brådhis * Voff voff *
17 oktober 2021 · 10 244 Inlägg

Låter ju som att den misständer kanske. Hur mår rotor, fördelarlock, tändkablar och tändstift?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jdmboy96
18 oktober 2021 · 241 Inlägg

Testat byta bränslefilter ?

Audi A3 "Ägget" (1999)
Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
uhlin
18 oktober 2021 · 2 831 Inlägg

Först och främst innan du byter delar på måfå...... Finns det några felkoder?

En mycket bra finess det där med felkoder.

Brådhis * Voff voff *
18 oktober 2021 · 10 244 Inlägg

uhlin skrev:
Först och främst innan du byter delar på måfå...... Finns det några felkoder?

En mycket bra finess det där med felkoder.

Går det att läsa ut koder på en Mitsubishi från 1990? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
uhlin
18 oktober 2021 · 2 831 Inlägg

Brådhis skrev:

uhlin skrev:
Först och främst innan du byter delar på måfå...... Finns det några felkoder?

En mycket bra finess det där med felkoder.

Går det att läsa ut koder på en Mitsubishi från 1990? smile

Jodå, det går utmärkt det

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 oktober 2021 · 13 669 Inlägg

Brådhis skrev:

uhlin skrev:
Först och främst innan du byter delar på måfå...... Finns det några felkoder?

En mycket bra finess det där med felkoder.

Går det att läsa ut koder på en Mitsubishi från 1990? smile

har den en motorlampa så kan man läsa felkoder.. det är väll krav när det var kat på bilen när dom såldes nya.. kravet var väll 89 på kat
golf mk2 har en sitter under damaksen till växelspaken som ett exempel 

men det är ju väldigt basic system och meninglöst att felsöka om inte motorlampan är tänd. 

men en serivce är ju något man ska göra oavsätt så kasta i nytt filter ny olja och stift och göra det grundläggande

personligen gissar och då menar jag gissar..   att någon slang eller nått gått sönder som gör att bilen får fel blandning   en burk startgas kan ge mer svar än vad man kan tro på sånna här typer av fel..   nu förutsätter jag att motorn går på alla cylindrar osv

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Spargris
21 oktober 2021 · 4 Inlägg

Tack för alla svar!

Enligt säljaren ska både tändstift och tändkablar vara bytta av ägaren innan henne. Kablarna är helt klart bytta men jag ska kolla tändstiften.

En till detalj som jag kom på är att bränslepumpen beter sig konstigt. När man slår på tändningen hör man att den börjar surra men den slutar aldrig. Jag har uppfattat det som att den ska köra igång en liten stund och sedan sluta efter att den byggt upp ett tryck.

Det är inget läckage som når asfalten under bilen.

Brådhis * Voff voff *
21 oktober 2021 · 10 244 Inlägg

Igensatt filter som gör att förväntat tryck för frånslag av pumpen aldrig uppnås?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Spargris
23 oktober 2021 · 4 Inlägg

Om bränslefiltret är igensatt borde väl bilen inte gå rikt? Då borde den väl ha svårt att leverera nog med bränsle till motorn tänker jag.

Ska man testa nån typ av motorrengörare? Typ https://www.okq8.se/produkter/bilproduk … r-cleaner/ eller liknande.

Spargris
3 januari 2022 · 4 Inlägg

Har löst det! Det visade sig vara styrenheten till insprutningen. Hade turen att hitta en reservdelsbil med en fungerande. Nu går hon som en klocka

Jdmboy96
3 januari 2022 · 241 Inlägg

Vad bra att det löste sig smile

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang