KÖPRÅD: retrobil som bruksbil, Volvo 140 vs Mercedes W123

noob_robban
19 oktober 2021 · 53 Inlägg

Ja ni, jag har blivit köpkåt på en vanlig 70 eller 80-talare som åretrunt bil.
Valet står mellan en Volvo 140 eller en Mercedes-Benz 200 W123. Bensinmotor, växellåda mindre viktigt. Inga turbo eller trim, bara vardagsmodeller.

Frågar man någon som äger en av dessa så är de såklart världens bästa bil. Båda har gott rykte i hållbarhet. Mercan har lite högre prestanda men ingen av dem är något vrålåk.

Ja jag vet, det smarta vore att köpa något mer modernt. Men om du hade varit tvungen att välja mellan dessa två, vad hade du valt?

Mercedes 200 "Jefito" (1985)
Munkis
19 oktober 2021 · 1 635 Inlägg

Båda två har ju en gång i tiden vart utmärkta bruksbilar så hittar man en välskött sådan oavsett vilken så kan man definitivt bruka dem på det viset även idag.

Ingen av bilarna utrustades med rostskydd värt namnet så det är väl den biten som är lite "sådär" nu 50 år senare.

Jag ska ärligt erkänna att jag har väldigt svårt att välja någon av bilarna framför den andra. Jag skulle helt enkelt gå på skicket som avgörande faktor på den bilen man hittar. Volvon vet jag att den är relativt billig att laga och delar är lätta att finna. Hur det är på Mercedes från den tiden törs jag inte svara på.

Steff240
19 oktober 2021 · 1 005 Inlägg

Egentligen lite haltande jämförelse för w123an är ju en generation modernare än volvo 140. Skillnaden är kanske inte milsvid men den finns där ändå.

Oavsett vad så är det skicket som avgör. Mercedesen var en dyr bil som ny och det känns i fräscha exemplar. Pålitliga som själva urberget men går det sönder, ja då kostar det.

Volvo 140 är enklare uppbyggd men det behöver inte vara en nackdel. Komforten räcker till sålänge bilen är hyfsat fräsch.

Det största problemet med bägge bilarna är väl egentligen rosten...

amazinjoey
19 oktober 2021 · 1 138 Inlägg

Hade faktiskt kollat på BMW E28 Eller E34

patrik79
19 oktober 2021 · 782 Inlägg

Jag hade valt en Volvo 140.
Keep it simple, stupid! är motivationen. Ihop med mer veteranbilskänsla i 140 än i en 80-tals merca. Jag tycker även 140n går att få snyggare än mercan. Som andra säger så är mercan 1 generation nyare vilket man både kan se som en nackdel eller fördel och att skicket borde bestämma vilken bil du tillslut köper.

noob_robban
19 oktober 2021 · 53 Inlägg

Tack för era tyckanden! 140 verkar leda hos er. En smått tråkig detalj är priset, en 140 är i regel mellan 10-20.000kr dyrare än en merca i samma skick. Men det kanske är värt för extra feeling.

Mercedes 200 "Jefito" (1985)
Steff240
19 oktober 2021 · 1 005 Inlägg

Jag tycker snarare att det är tvärt om, en merca i gott skick brukar kosta mer än motsvarande volvo vad jag sett...

noob_robban
19 oktober 2021 · 53 Inlägg

Jag var och provkörde västkustens kanske finaste 144. Var inte helt nöjd. Ska de vara så himla tröga att styra? Trodde först att vi hade punktering. Och den stank av bensin på tomgång. Kände inte att jag kan leva med det dagligen. Ska prova en w123 om ett par dagar och se om den vinner.

Mercedes 200 "Jefito" (1985)
SportPilot Ubåtsingenjör
19 oktober 2021 · 7 217 Inlägg

hade utan tvekan valt en merca framför en gammal volvo smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Steff240
19 oktober 2021 · 1 005 Inlägg

Har du kört bil utan servostyrning förut? Man får använda musklerna lite mer, åtminstone i låg fart men det ska inte vara jobbigt. Då är nåt fel.
Stank den bensin var nog inte förgasaren eller tändningen ställd riktigt rätt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 oktober 2021 · 17 379 Inlägg

Har ägt några W123 när jag var yngre. 2 kompisar körde 140. Samtliga bilar i gott då iallafall. Hade valt Mercan alla dagar i veckan. Nyare, bekvämare och en helt sanslöst bra värme i bilen på vintern! Kan man hitta en 5-vxl med servo (81-) så köp!

OT: Körde på tidigt 90-tal upp till norska fjällen i en 300D -77. Den var en kul resa!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dkws2
19 oktober 2021 · 176 Inlägg

mercan alla dagar i veckan

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
fadret
19 oktober 2021 · 1 125 Inlägg

Mercedes utan tvekan

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 oktober 2021 · 17 379 Inlägg

Efter dieseln köpte jag en bensin 250 automat. Underbar kälke! Vill minnas att den inte drog så mycket heller? Farsan körde W124 260E som var något år gammal. Den gurglade i sig desto mer...

Kan du hitta en frisk 240D eller 300D i gott skick så ha i minnet att de är värda mycket pengar idag...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
turbonova gillar en riktig burnout
19 oktober 2021 · 1 174 Inlägg

Volvo 140 självklart 😁(min favoritbil😍)

noob_robban
19 oktober 2021 · 53 Inlägg

Steff240 skrev:
Har du kört bil utan servostyrning förut? Man får använda musklerna lite mer, åtminstone i låg fart men det ska inte vara jobbigt. Då är nåt fel.
Stank den bensin var nog inte förgasaren eller tändningen ställd riktigt rätt.

Precis den hade inte servostyrning (fastän det stod i annonsen att den hade det!) men även med detta i åtanke kändes det nästan farligt. Krampaktigt svängande in och ut ur rondell, liksom. Hade inte haft en chans mot en älg på motorvägen.

Mercedes 200 "Jefito" (1985)
Mew
20 oktober 2021 · 2 152 Inlägg

noob_robban skrev:

Steff240 skrev:
Har du kört bil utan servostyrning förut? Man får använda musklerna lite mer, åtminstone i låg fart men det ska inte vara jobbigt. Då är nåt fel.
Stank den bensin var nog inte förgasaren eller tändningen ställd riktigt rätt.

Precis den hade inte servostyrning (fastän det stod i annonsen att den hade det!) men även med detta i åtanke kändes det nästan farligt. Krampaktigt svängande in och ut ur rondell, liksom. Hade inte haft en chans mot en älg på motorvägen.

I högre hastigheter ska det inte vara någon nämnvärd skillnad i tröghet med/utan servo, jag föredrar tvärtom nästan känslan utan servo i högre hastigheter. Mer "direkt" känsla i ratten. Så den biten behöver du inte vara orolig för. smile

Fickparkering, däremot... tongue Man får ha lite rull på bilen konstant annars går det knappt att ratta. Sen är det inte supersvårt att eftermontera servo på en 140, bara man får tag på det komplett och i bra skick. smile

Senast redigerat av Mew (20 oktober 2021)

noob_robban
18 november 2021 · 53 Inlägg

Den här tråden dog ju för länge sen men om någon var nyfiken så blev det en w123 bensinare till slut. Mycket trevlig än så länge. Tack för era råd och synpunkter.

Mercedes 200 "Jefito" (1985)
caromania Forummoderator
18 november 2021 · 9 296 Inlägg

noob_robban skrev:
Den här tråden dog ju för länge sen men om någon var nyfiken så blev det en w123 bensinare till slut. Mycket trevlig än så länge. Tack för era råd och synpunkter.

Missade tråden när det begav sig men tycker du gjorde helt rätt!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
fadret
18 november 2021 · 1 125 Inlägg

Grattis till ett fint köp,vill bara ge dej ett råd,kolla under dom kromade skärmkanterna,är otroligt vad det rostar fort där under

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang