Nu ! (först) (sladd)laddar Toyota på bred front

xXSammy
19 juni 2022 · 6 566 Inlägg

Dags att beställa en då? ; )

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 juni 2022 · 17 386 Inlägg

KenthIJ skrev:
Tog en kort, 20 minuters provtur i en fullutrustad bZ4X hos min lokala Toyotahandlare i fredags.

Kändes i korta drag som en fin och ganska "lagom" elbil.

Lite mycket högblank, svart plast i inredningen för min smak och lite för lite riktiga knappar och rattar på instrumenteringen (lite som i PriusPHV gen 2 (2017- )

Bra utrymmen (även om den är lägre till innertak än vår RAV 4) och den lastade faktiskt dotterns rullstol (med 60% baksätet nere) Vi är ju nästan aldrig mer än 3 pers i bilen så det skulle funka för  oss. Väldigt bra benutrymme bak men lite trångt under framsätena.

Nästa år går den att få med sin helt elektriska styrning. Den saknar alltså en mekanisk styrning. Du vrider på ratten och elmotorer vrider på hjulen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
22 juni 2022 · 1 429 Inlägg

xXSammy skrev:
Dags att beställa en då? ; )

:-)

Nja det känns väl inte så självklart.

Rullstolen får visserligen precis plats men bZ4X är ett par cm högre från mark till lasttröskel vilket försvårar lastningen lite och bZ4X är oxå lägre inne i kupen än vår RAV 4 PHEV , vilket ger en lite mer "instängd" känsla. Inte helt avgörande dock.

Däremot så skulle jag tydligen i stort sett få igen vad jag gav för vår RAV 4 (och då har vi kört den 1200 mil sedan vi köpte den 28 feb. 2022) om vi bytte in den mot en ny bZ4x.

Skall provköra bZ4X mer dock.

KenthIJ
22 juni 2022 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Tog en kort, 20 minuters provtur i en fullutrustad bZ4X hos min lokala Toyotahandlare i fredags.

Kändes i korta drag som en fin och ganska "lagom" elbil.

Lite mycket högblank, svart plast i inredningen för min smak och lite för lite riktiga knappar och rattar på instrumenteringen (lite som i PriusPHV gen 2 (2017- )

Bra utrymmen (även om den är lägre till innertak än vår RAV 4) och den lastade faktiskt dotterns rullstol (med 60% baksätet nere) Vi är ju nästan aldrig mer än 3 pers i bilen så det skulle funka för  oss. Väldigt bra benutrymme bak men lite trångt under framsätena.

Nästa år går den att få med sin helt elektriska styrning. Den saknar alltså en mekanisk styrning. Du vrider på ratten och elmotorer vrider på hjulen.

Jo jag har läst lite om det.

Tyckte att den vanliga ratten som satt i nu kändes lite mindre än den vi har i vår RAV 4 PHEV, dock inte säker på att den är mindre.

Tyckte dock att bZ4X var lite "trögrattad" och instrumentets placering var lite annorlunda och skulle nog kräva lite tillvänjning

Senast redigerat av KenthIJ (23 juni 2022)

KenthIJ
28 juni 2022 · 1 429 Inlägg

Verkar som att nya bZ4X blir ytterligare fördröjd till kund.
Tydligen nåt fel på hjulbultarna

https://www.vibilagare.se/nyheter/toyot … arligt-fel

KenthIJ
7 oktober 2022 · 1 429 Inlägg
KenthIJ
12 november 2022 · 1 429 Inlägg

viccoA skrev:
https://www.elbil24.no/nyheter/skandaleresultat-for-toyota-i-rekkeviddetest/77691484?fbclid=IwAR2QMMHProcZn3Sl8qvJjIJJbOXkyeqP1ZtIojn9a8268ZyeoiELoMok2ss

Testarna verkar inte överlyckliga.

Ja det verkar faktiskt som att Toyota inte lyckats med sin elbil BZ4x

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang