OMBESIKTNING Passat 2.0 -07. CO värde hög, lambda låg

Liz_
21 oktober 2021 · 9 Inlägg

CO 2500varv 1.8 (0.2)   
CO 3.7 (0.3)
Lambda 0.95 (0.97-1.03)   
HC 96 (200)

Någon som kan tyda dessa värden? Är det lambdasonden? Eller vad kan det annars vara. Måste få den genom besiktningen, vad händer med lambdavärdet om jag spiller i etanol i tanken inför ombes? Co-halt på 3.7 lät väl väldigt mycket.. Har bytt olja efter detta vad mer kan man tänkas göra? Luftfilter?

Liz_
21 oktober 2021 · 9 Inlägg

Det är en bensinare

Mossan1
21 oktober 2021 · 2 752 Inlägg

Går den bra, för det första?
Hur körs bilen?
Bara korta sträckor?
Det skulle kunna förklara en utbrunnen katalysator som också förklarar avgasvärderna även om bilen går bra.

Men, den borde larma om dålig katalysatoreffektivitet.
Motorlampan borde lysa tycker jag.

E85 för att få ner CO kan funka på gamla förgasarbilar där kraven är svåra att nå trots avsaknad av fel.  På modernare bilar är något väldigt fel när målen inte nås, och måste fixas oavsett besiktning eller ej.
Jag tror för övrigt inte det lyckas heller i detta fallet.  Kan sänka marginellt.

Körs bilen genomvarm regelbundet, och är väkservad med alla filter och stift, är det att börja kolla över alla slangar, osv först och främst.
Är dom hela?

Därefter är det felkoder som gäller.
Det kan finnas även om ingen varningslampa lyser.

Senast redigerat av Mossan1 (21 oktober 2021)

Liz_
21 oktober 2021 · 9 Inlägg

Den går bra och har inga felkoder, har kopplat upp den i datorn och alla som fanns gick att släcka. Den var riktigt skitig under huven (har nyligt köpt den) så jag tror inte den är servad på ett bra tag innan, nu är olja och oljefilter bytt efter nedslag på bes,  hur mycket kan ett oljebyte göra på värderna? Vad mer bör göras innan besiktning eller borde jag testa besa nu

Liz_
21 oktober 2021 · 9 Inlägg

Släckte felkoderna innan besiktningen

Mossan1
21 oktober 2021 · 2 752 Inlägg

Liz_ skrev:
Släckte felkoderna innan besiktningen

Ok, så vilka VAR felkoderna som raderades då?

Där fanns nog förklaringen till alltihopa.
Miljörelaterade felkoder återkommer inte genast, utan felet måste förekomma under ett visst antal cykler för att bli aktivt.  Eller borta ett visst antal cykler för att bli ej aktivt.

Hur långt tid det tar att uppnå dessa cykler beror på vad felet är.
Misständningar kommer snabbt, medan tex katalysatoreffektivitet kräver åtskilliga åkturer.

Använder du tex VCDS finns en bra funktion att spara alla koder som fil i datorn innan radering.
Säkert fler program som har.

Sifforna från bilprovningen pekar i alla fall på en bil som går på tok för fett, eller har helt utbrunnen kat.

Lågt lamda = för lite syre = för mycket bränsle för rätt förbränning.

Tätt (eller felaktigt) luftfilter är också möjligt.
Öppet inoljat luftfilter kan också ha förstört LMM.
Två relativt vanliga fel utöver bränd kat.

spillolja
21 oktober 2021 · 4 014 Inlägg

Men tanke på det låga HC värdet så är katten frisk

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 oktober 2021 · 13 673 Inlägg

spillolja skrev:
Men tanke på det låga HC värdet så är katten frisk

smile

mm och nått är ganska tydligt fel med det tokiga lambda värdet...   

den går fett så det måste stinka sås om den..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
21 oktober 2021 · 4 014 Inlägg

Ett sådant värde skulle kunna orsakas av ett delvis igentäppt luftfilter, vid pådrag på tex. motorväg så får motorn fel värden pga. för högt undertyck i insuget, den går magert och systemet fetar på, när den går ned på tomgång så får den för mycket bränsle, ( detta gäller om det är MAP-sensor )

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
knekt
21 oktober 2021 · 4 Inlägg

Tanka lite e85 så blir det bra wink

uhlin
21 oktober 2021 · 2 831 Inlägg

idek12 skrev:
Tanka lite e85 så blir det bra wink

Och vipps så är problemet borta?

knekt
21 oktober 2021 · 4 Inlägg

uhlin skrev:

idek12 skrev:
Tanka lite e85 så blir det bra wink

Och vipps så är problemet borta?

Nja men han klarar av besiktningen iaf.

Liz_
21 oktober 2021 · 9 Inlägg

1000 tack för alla svar, fick höra nu att EPC lampan har tänds vid några tillfällen, och då har den lyst redan vid start inte alltså att det kommit efter ett tag. Sen nästa gång har den varit släckt osv. Bilen tappar inte effekt eller så vad vi märkt. Men undra om man skulle byta luftfilter och tanka i lite etanol och testa ombesikta?

Utmarks-Loke
21 oktober 2021 · 5 813 Inlägg

Tja, om du tycker det är värt de hundralappar en ombesiktning kostar. Felet kommer ju vara kvar på bilen till du lagar det dock, och bilen kommer dra mer bränsle fram till det också.

spillolja
21 oktober 2021 · 4 014 Inlägg

Gissar en 2.0 Fsi, ganska mycket prylar på denna motor, 4st lambdasonder, Nox-givare, dubbla katalysatorer (2+1)
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_322.pdf
Vi behöver felkoder så vi ka ge fortsatt konsultation

motorn bör köras på 98 oktan för bästa prestanda och ekonomi

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Liz_
26 oktober 2021 · 9 Inlägg

Efter oljebyte samt nytt luftfilter ska jag testa ombesa imorgon, hur mycket etanol vågar man spilla i? i% till bensin har ca 1/5 i tanken nu

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 oktober 2021 · 17 380 Inlägg

Gissar precis som spillolja på 2.0 FSI. Och som han nämner: Mycket prylar på denna maskin som kan ge fel, vilket de gärna gör på äldre dagar. Tittat på tidigare bes TS?

Motorn:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_322.pdf

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sollu
26 oktober 2021 · 413 Inlägg

Besiktad två Audi A4 byte olja, oljefilter, luftfilter och tankat 10L bensin och 5L etanol sen varmköra. Gå genom utan problem

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang