Köpråd ny bil bensin, hybrid el?

Olies
21 oktober 2021 · 1 Inlägg

Hej
Dags köpa ny bil. Mitt dilemma är det här med att man talat om att förbjuda bensin och dieselbilar, samt de höjda priserna på bensin och diesel. Min tanke var att köpa en corolla kombi hybrid. Men den kommer ju inte vara värt nåt om 10år, eller? Samt att om kanske bara några år kommer väl bensinen kosta 30kr litern om man får tro på alla skriverier.

Elbil är på tok för dyrt för min plånbok eftersom att jag behöver ha kombi.

Hur ska man tänka i dagens läge ang köpa ny bil? Vill ha lite input från er så att jag kan bestämma mig.

panda666
21 oktober 2021 · 4 228 Inlägg

Lyssna inte på all bullshit, Dom kör med skrämseltaktik och skitsnack. En kollega köpte nyss den bilen du tänkte på och är supernöjd, vi har ingen aning om vad som kommer att hända om xxx antal år. Kör sj en gammal yaris och bensinpriset känns inte alls då bilen är snål som fan så skulle rekommendera att köpa nån snål hybrid eller bensinare då dom är idag lika snåla som diesel endå. En hybrid kommer att vara populär ganska länge och även snål på dropparna. Ta tex en prius, auris, yaris eller nån lexus hybrid, dom är populära och drar ca från 0,4-0.5 och billig skatt. Samt så pajar dom sällan. Blir jättebra;)

Mossan1
21 oktober 2021 · 2 751 Inlägg

Att man ska förbjuda bensin och dieselfordon är ju fake news.

Man har i 4% stora Miljöpartiet ett FÖRSLAG/VISION på att sluta sälja fossila bränslen i framtiden, som sedan misstolkas både medvetet och omedvetet.

Fosilfria är en annan sak för det första.

Det kommer aldrig att genomföras om inga alternativ finns. Ska folk svälta ihjäl insnöade i sina hem för inget bränsle finns till snöplogen, eller ingen mat i affären.
Då hjälper inte elbil folket ens.
Den kan inte pulsa i djupsnö, eller köra på trasiga vägar.

Visst kan enskilda politiker och även partier häva ut sig nån drömvision man kan ha synpunkter på substansen i, men steget till att de facto göra detta utan att realistiska alternativ finns och skapa än akutare katastrof för människan än själva miljöhotet är något heeeelt annat.

Man måste skilja på vision och verkställande.

Men helt klart har ju elbilen mer framtiden för sig än en fossil.
Men dom nya fossila idag, kör nog som skapligt gamla på annat bränsle.

Senast redigerat av Mossan1 (21 oktober 2021)

spillolja
22 oktober 2021 · 4 014 Inlägg

När priset på råolja ökar upp till skyarna så kommer alternativen
råolja kan man koka på stubbar och sågspån
https://www.facebook.com/groups/bensinu … 1635227343

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang