Räkna på Outlanders förbrukning?

piraya2
21 oktober 2021 · 31 Inlägg

Jag försöker räkna på kostnader för att byta en 2012 Octavia diesel 4x4 aut mot en Outlander Phev 2019.  Tror jag behöver ha tag på någon med ungefär samma ”rörelsemönster”…

Vi bor lantligt men nära stan men just det lantliga gör att vi absolut vill ha höjden och 4x4 så det är den enda modellen som är aktuell.

Vi har 1,1 mil till jobbet och sedan ska ju barnen hämtas på förskola osv men 9 av tio dagar ser ut så. Dessutom är det mest 50- och 70-väg. Sommartid blir det två tre resor på ungefär 25 mil. På plats kan vi ju ladda för turerna däromkring.

Hemma har vi solpaneler på taket och möjlighet att parkera i varmgarage (om det nu är någon fördel).

Så, nån med erfarenhet. Hur mycket kommer vi rimligt att kunna köra på el och kommer vi att bli nöjda med bilen? Vi har inga överkrav utan är väl egentligen nöjda med Skodan men känner samtidigt att det är dags att byta.

master_lars
21 oktober 2021 · 1 152 Inlägg

Kör hårt. Men räkna med att Outlandern känns som en Toyota från tidigt 90-tal invändigt.

DU lär rulla mestadels på el, står bilen i varmgarage så får du ju extra räckvidd vintertid då batteriet ej behöver värma sig. Outlandern är dock en rätt ålderstigen konstruktion, som inte är speciellt körglad. Får du en för 260-ish med låga mil så är den nog troligen ett ok köp ändå.

Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
piraya2
29 oktober 2021 · 31 Inlägg

master_lars skrev:
Kör hårt. Men räkna med att Outlandern känns som en Toyota från tidigt 90-tal invändigt.

DU lär rulla mestadels på el, står bilen i varmgarage så får du ju extra räckvidd vintertid då batteriet ej behöver värma sig. Outlandern är dock en rätt ålderstigen konstruktion, som inte är speciellt körglad. Får du en för 260-ish med låga mil så är den nog troligen ett ok köp ändå.

Ok, ja jag har provkört en 2019 med den större motorn osv och ska vi köpa så ska det vara en sån. De har ju fått något större batteri också.
Jag tyckte den kändes helt ok invändigt men då har jag å andra sidan inte mycket nyares bilar att jämföra med. Men visst reagerade jag på att knapparna till stolsvärmen var väldigt lika de i en Nissan Bluebird som jag hade för läääääänge sedan.


Det vi är ute efter är en bra vardagsbil och för mig står körglädjen redan i garaget och är från 1949 🙂

Samuelssons
29 oktober 2021 · 17 Inlägg

Vi har haft en Outlander Phev. Köp inte den! Drar ca 1,3 liter då batteriet är tomt efter några få mil. Stor, klumpig med aerodynamik som en ladugårdsvägg. Nä, titta hellre på en dieselladdhybrid tex Volvo V60 D6 eller behåll Skodadieseln och tanka med HVO100 som precis alla dieselmotorer oavsett ålder kan köras på. Vi har kört vår gamla icke HVO100 godkända dieselbil på HVO100 i snart problemfria 30 000 mil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang