B230fk startar inte

Fas2carl
21 oktober 2021 · 28 Inlägg

Hej
Jag har lite problem med en b230fk som inte startar samt att när jag vrider på startmotorn så hugger motorn till och har provat att ställa tändningen men inget verkar funka. Det verkar också som att inte spridarna vill öppna sig. för att tillägga så är det röda saab spridare 431 eller vad dem nu kallas och inte original motor. Jag har ström fram till spridarna också.

Jag har luft och min lmm funkar
Jag har bränsle
Och jag har gnista

Någon som har någon aning om vad de kan vara börjar bli galen

Mrsaab99turbo
21 oktober 2021 · 103 Inlägg

Är det rätt tändföljd?
Tänder den om du använder startgas?
Rätt bränsletrycket?

Fas2carl
21 oktober 2021 · 28 Inlägg

Ja rätt tändföljd är det och tänder om jag använder startgas ja men vet ej om jag har rätt bränsletryck, hur mäter man det ?

Mrsaab99turbo
21 oktober 2021 · 103 Inlägg

Finns mätare för fast installation ex hos KL racing mfl eller mätare för tillfällig användning.
Kan vara bränslepump som inte ger tillräckligt tryck

Fas2carl
21 oktober 2021 · 28 Inlägg

Aha kanske ska ta och köpa en sådan så jag vet hur mycket det är i tryck för pumpen ska ju ge bra med tryck tycker jag då det inte är original pump utan en lite vassare men jag provar din teori när jag fått hem grejerna

Jeebz
21 oktober 2021 · 536 Inlägg

När du skriver att du provat ställa tändningen menar du att du kollat så kamremmen sitter rätt då?. För justera tändning kan du inte göra på lh2.4 det sköter tändboxen. Har du varit och skruvat på svänghjulet?. För sätter man svänghjulet fel så kommer inte bilen starta.

Senast redigerat av Jeebz (21 oktober 2021)

Fas2carl
21 oktober 2021 · 28 Inlägg

A precise har tittat så att både svänghjul och kamrem sitter som dem ska och de gör dem. jag har dock inte lh 2.4 utan lh2.2

Jeebz
21 oktober 2021 · 536 Inlägg

Har du lh2.2 så borde inte svänghjulet ha nån betydelse då triggern sitter i fördelaren till lh2.2. Tyvärr är jag dålig på lh2.2

Fas2carl
21 oktober 2021 · 28 Inlägg

Nee jag vet men satte det ändå så de sitter rätt och jaa den sitter ju i fördelar än och allt det är nytt och fungerar liksom hur svårt ska det vara det är en b230 liksom

Fas2carl
26 oktober 2021 · 28 Inlägg

Nu har jag mätt bränsletrycket och ca 3 bar fick jag när jag mätte. Men nu är det så här att jag inte får soppa ut ur spridarna och vet inte vad jag ska göra. Tror helt ärligt att jag inte får rätt impulser till dem och vet ej vart dem får impulserna ifrån. Det är lh 2.2 i bilen nu om någon undrar

Är öppen för alla förslag för jag har provat allt jag kan komma på

Mew
26 oktober 2021 · 2 152 Inlägg

Men B230FK har ju alltid lh2.4? Resterande styrsystem från turbomotorn med boxar etc passar inte lh2.2. Du lär ha ett komplett lh2.4 för att det ska gå att få vettigt.

Du kanske ska skriva exakt vad du har för setup, så blir det enklare att ge råd och tips. smile Omöjligt att gissa fel på en setup som man inte vet något om. Detaljerade beskrivningar om vad där sitter och vad som är gjort underlättar enormt!

Fas2carl
26 oktober 2021 · 28 Inlägg

Jag har en b230fk med röda saabspridare 431
Och ska försöka få den att starta genom att ta original kabelhärva från en b230f som hade lh 2.2 och med original tändsystem och bränslesystem men har inte lh 2.2 hall givare eller och lh 2.4 svänghjulsgivare ? För den jag satte i hade ju utag för hallgivare och inte svänghjulsgivare

Mew
27 oktober 2021 · 2 152 Inlägg

Carlb230fk skrev:
Jag har en b230fk med röda saabspridare 431
Och ska försöka få den att starta genom att ta original kabelhärva från en b230f som hade lh 2.2 och med original tändsystem och bränslesystem men har inte lh 2.2 hall givare eller och lh 2.4 svänghjulsgivare ? För den jag satte i hade ju utag för hallgivare och inte svänghjulsgivare

Jo precis, du måste flytta över kabelhärvan, även fördelaren måste flyttas över eftersom 2.2 har hallgivare. Även tempgivaren till sprutet är annorlunda, så ta den med. Sedan behöver du ju andra boxar, smidigast är väl från 740 Turbo med lh2.2 om man kan få tag på sådana. Är säkert nåt mer som jag missat, men det är vad jag kommer på just nu iallafall.

Senast redigerat av Mew (27 oktober 2021)

Fas2carl
28 oktober 2021 · 28 Inlägg

Aaa ok jag har ju härva och allt och jaaa de blir la turbo box nästa då

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang