Behöver stöd med att kopplat in ny stereo som saknar RCA kabel

johanZ
21 oktober 2021 · 26 Inlägg

Hej!

Har bestämt mig för att byta ut OEM stereon i min MB 190E, men det är betydligt svårare än vad jag tänkt mig...

Jag köpte en Continental TR7412UB-OR för att jag tyckte den passade någorlunda tidsmässigt med bilens +30 år på nacken. Men detta var innan jag visste hur komplext bilstereo-världen är.

Jag tänkte koppla in två högtalare framtill och två baktill. Det är inga värstinggrejer utan det är 4" och 5.25" från biltema. Jag köpte också en fyrkanaligt slutsteg för att driva systemet ordentligt.

Men så visade det sig att det finns något som heter RCA. Min stereo har ingen sådan anslutning.

Så hur kopplar jag in detta? Såhär tänkte jag:

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241469/241469-3552b8e769d2e8faff0b43e7d03f9105.jpg

Jag drar kablar från högtalarna från instrumentpanelen, bak i bilen där jag tänkt ha slutsteget. Jag drar ytterligare två kablar från stereon, eftersom att manualen till stereon har anslutningar för fram- och bakhögtalare. Vad är det för kablar? Gärna biltema. Då har jag kablar för respektive höger- och vänster högtalare, och jag har Rear R/L samt Front R/L (B1-B8) från stereon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241469/241469-5103dee8203841c5cc49dbbbe9828401.jpg

Jag drar kablar från högtalarna i hatthyllan till slutsteget.

Detta projektet blev jäkligt omständigt i och med att det nuvarande kablaget inte är ISO.

Det som inte är med på min skiss är givetvis strömförsörjning. Förslag och hjälp uppskattas!

Lucif3r
22 oktober 2021 · 2 182 Inlägg

Du behöver en hög- till lågnivå adapter. Du kan inte bara koppla högtalarkablarna till ett slutsteg's lågnivåingångar...

johanZ
22 oktober 2021 · 26 Inlägg

Lucif3r skrev:
Du behöver en hög- till lågnivå adapter. Du kan inte bara koppla högtalarkablarna till ett slutsteg's lågnivåingångar...

En sån här? Det ser ut som att den har fyra mindre kablar på input

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 oktober 2021 · 13 669 Inlägg

https://www.tme.eu/se/details/zrs-iso-3 … C0QAvD_BwE

jag hade testat en sån här först och främst..   jag tror den har rca men att du inte har sladden bara. 

så är det på blaupunkt och grundig när jag höll på förr i tiden med den här typen av enheter.   man pluggade i den på baksidan och vips hade man rca ut.   men jag garanterar inget för självklart har inte alla det stödet.     men det är inga stora pengar det handlar om.  och slipper man en omvanlare eller köra med högnivån in i slutsteget så är ökar ju chansen att det låter bättre.  sen med det valet av högtalare så antar jag att väljud är lågt prioriterat.

jag ser ju att du har någon form av plugg i den utaget men du kan mest troligen köra en rca iallfall ut från stereon. 


har diskuteras detta..   
https://www.r3vlimited.com/board/forum/ … -questions

Senast redigerat av Growe (22 oktober 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Pininfarina406
22 oktober 2021 · 535 Inlägg

johanZ skrev:
Hej!

Har bestämt mig för att byta ut OEM stereon i min MB 190E, men det är betydligt svårare än vad jag tänkt mig...

Jag köpte en Continental TR7412UB-OR för att jag tyckte den passade någorlunda tidsmässigt med bilens +30 år på nacken. Men detta var innan jag visste hur komplext bilstereo-världen är.

Jag tänkte koppla in två högtalare framtill och två baktill. Det är inga värstinggrejer utan det är 4" och 5.25" från biltema. Jag köpte också en fyrkanaligt slutsteg för att driva systemet ordentligt.

Men så visade det sig att det finns något som heter RCA. Min stereo har ingen sådan anslutning.

Så hur kopplar jag in detta? Såhär tänkte jag:

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241469/241469-3552b8e769d2e8faff0b43e7d03f9105.jpg

Jag drar kablar från högtalarna från instrumentpanelen, bak i bilen där jag tänkt ha slutsteget. Jag drar ytterligare två kablar från stereon, eftersom att manualen till stereon har anslutningar för fram- och bakhögtalare. Vad är det för kablar? Gärna biltema. Då har jag kablar för respektive höger- och vänster högtalare, och jag har Rear R/L samt Front R/L (B1-B8) från stereon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241469/241469-5103dee8203841c5cc49dbbbe9828401.jpg

Jag drar kablar från högtalarna i hatthyllan till slutsteget.

Detta projektet blev jäkligt omständigt i och med att det nuvarande kablaget inte är ISO.

Det som inte är med på min skiss är givetvis strömförsörjning. Förslag och hjälp uppskattas!

Hej, om det var jag som hade det här problemet så skulle jag antingen koppla högtalarna direkt på stereon eller byta stereo.
Att använda en hög/låg-nivå omvandlare blir inte bra med tanke på att stereon ändå lämnar 40w/kanal.
Och nej, man ser på kopplingsschemat att den inte har lågnivåutgångar, precis som du skriver. Så den är inte gjord för att koppla slutsteg på.
Men jag förstår att du vill ha den, den ser ut som Mercedes original från den tiden.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 oktober 2021 · 13 669 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

johanZ skrev:
Hej!

Har bestämt mig för att byta ut OEM stereon i min MB 190E, men det är betydligt svårare än vad jag tänkt mig...

Jag köpte en Continental TR7412UB-OR för att jag tyckte den passade någorlunda tidsmässigt med bilens +30 år på nacken. Men detta var innan jag visste hur komplext bilstereo-världen är.

Jag tänkte koppla in två högtalare framtill och två baktill. Det är inga värstinggrejer utan det är 4" och 5.25" från biltema. Jag köpte också en fyrkanaligt slutsteg för att driva systemet ordentligt.

Men så visade det sig att det finns något som heter RCA. Min stereo har ingen sådan anslutning.

Så hur kopplar jag in detta? Såhär tänkte jag:

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241469/241469-3552b8e769d2e8faff0b43e7d03f9105.jpg

Jag drar kablar från högtalarna från instrumentpanelen, bak i bilen där jag tänkt ha slutsteget. Jag drar ytterligare två kablar från stereon, eftersom att manualen till stereon har anslutningar för fram- och bakhögtalare. Vad är det för kablar? Gärna biltema. Då har jag kablar för respektive höger- och vänster högtalare, och jag har Rear R/L samt Front R/L (B1-B8) från stereon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241469/241469-5103dee8203841c5cc49dbbbe9828401.jpg

Jag drar kablar från högtalarna i hatthyllan till slutsteget.

Detta projektet blev jäkligt omständigt i och med att det nuvarande kablaget inte är ISO.

Det som inte är med på min skiss är givetvis strömförsörjning. Förslag och hjälp uppskattas!

Hej, om det var jag som hade det här problemet så skulle jag antingen koppla högtalarna direkt på stereon eller byta stereo.
Att använda en hög/låg-nivå omvandlare blir inte bra med tanke på att stereon ändå lämnar 40w/kanal.
Och nej, man ser på kopplingsschemat att den inte har lågnivåutgångar, precis som du skriver. Så den är inte gjord för att koppla slutsteg på.
Men jag förstår att du vill ha den, den ser ut som Mercedes original från den tiden.

jag skulle aldrig nöja mig med att titta på den bristfälliga informationen som dom lämnar på den där stereon..  det skulle inte förvåna mig om det finns en vanlig rca och en subwoofer utgång   antar utan att hitta något stöd för det men inget som motsätter det att det är subwoofer utgång på c kontakten dom menar    aldrig sätt så bristfällig information om en stereo förut..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hilmer
22 oktober 2021 · 1 776 Inlägg

Jag hade skippat slutsteget, det räcker gått och väl med stereons egna uteffekt till dom högtalarna.

Senast redigerat av Hilmer (22 oktober 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 oktober 2021 · 13 669 Inlägg

Growe skrev:

Pininfarina406 skrev:

johanZ skrev:
Hej!

Har bestämt mig för att byta ut OEM stereon i min MB 190E, men det är betydligt svårare än vad jag tänkt mig...

Jag köpte en Continental TR7412UB-OR för att jag tyckte den passade någorlunda tidsmässigt med bilens +30 år på nacken. Men detta var innan jag visste hur komplext bilstereo-världen är.

Jag tänkte koppla in två högtalare framtill och två baktill. Det är inga värstinggrejer utan det är 4" och 5.25" från biltema. Jag köpte också en fyrkanaligt slutsteg för att driva systemet ordentligt.

Men så visade det sig att det finns något som heter RCA. Min stereo har ingen sådan anslutning.

Så hur kopplar jag in detta? Såhär tänkte jag:

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241469/241469-3552b8e769d2e8faff0b43e7d03f9105.jpg

Jag drar kablar från högtalarna från instrumentpanelen, bak i bilen där jag tänkt ha slutsteget. Jag drar ytterligare två kablar från stereon, eftersom att manualen till stereon har anslutningar för fram- och bakhögtalare. Vad är det för kablar? Gärna biltema. Då har jag kablar för respektive höger- och vänster högtalare, och jag har Rear R/L samt Front R/L (B1-B8) från stereon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241469/241469-5103dee8203841c5cc49dbbbe9828401.jpg

Jag drar kablar från högtalarna i hatthyllan till slutsteget.

Detta projektet blev jäkligt omständigt i och med att det nuvarande kablaget inte är ISO.

Det som inte är med på min skiss är givetvis strömförsörjning. Förslag och hjälp uppskattas!

Hej, om det var jag som hade det här problemet så skulle jag antingen koppla högtalarna direkt på stereon eller byta stereo.
Att använda en hög/låg-nivå omvandlare blir inte bra med tanke på att stereon ändå lämnar 40w/kanal.
Och nej, man ser på kopplingsschemat att den inte har lågnivåutgångar, precis som du skriver. Så den är inte gjord för att koppla slutsteg på.
Men jag förstår att du vill ha den, den ser ut som Mercedes original från den tiden.

jag skulle aldrig nöja mig med att titta på den bristfälliga informationen som dom lämnar på den där stereon..  det skulle inte förvåna mig om det finns en vanlig rca och en subwoofer utgång   antar utan att hitta något stöd för det men inget som motsätter det att det är subwoofer utgång på c kontakten dom menar    aldrig sätt så bristfällig information om en stereo förut..

med lite närmare eftertanke är nog den kontakten på c till rattfjärr som den verkar ha..   varför dom inte skriver vad allt är till i klartext är för mig obegripligt..     men skulle iallfall testa att stifta i lågnvå på den kontakten och se vad som händer.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 oktober 2021 · 13 669 Inlägg

Hilmer skrev:
Jag hade skippat slutsteget, det räcker gått och väl med stereons egna uteffekt till dom högtalarna.

det tror jag oxå..    jag spelar rejält högt med mina orginal 6.5" i min audi a2 med en eftermarknads stereo..   ingen som tror det sitter orginal dörrhögtalare som drivs direkt från stereon..    förvisso delade vid 80hz  sen hjälper det ju till att man har 2st 12" basar som hjälper till bak  för dom spelar sjukt snärtigt  men bara fram låter bättre än vad man någonsin kan tro.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
johanZ
22 oktober 2021 · 26 Inlägg

Tack alla som svarat!

Verkar som att jag lämnar tillbaka slutsteget då 😅 40w i stereon är tillräckligt menar ni. Men hur får jag ner 2,5mm kablar i ISO adaptern? Eller räcker de där mini-kablarna som redan sitter i bilen?

Lucif3r
23 oktober 2021 · 2 182 Inlägg

Dom räcker säkert. 2.5mm2 högtalarkablar behöver man inte före man går upp duktigt mycket i effekt.

johanZ
26 oktober 2021 · 26 Inlägg

Har rivit fram alla kablar för inkopplingen till stereon. Dock är jag lite osäker på vilken kabel som är vilken.
Kommer givetvis att mäta med multimeter, men tänkte kolla med er om vilka resultat jag kan vänta mig på multimetern.

Jag tror att den "GUL/SVARTA"-kabeln med gröna fläckar på är jorden, A8.
Jag tror att den "RÖDA" kabeln är konstant ström, A7.
Jag tror att den "GRÅ/GRÖNA" är tändning, A4.

Men vad kan de två bruna vara för något?

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241469/241469-e22424677aebb1f923e163b078cc7ac8.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang