Varför ser dubbarna ut så här?

gowire
22 oktober 2021 · 3 Inlägg

Hej

För en tid sedan köpte jag mig ett några begagnade vinterdäck. Det var väl inget jättebra köp om jag ska vara ärlig, men mönsterdjupet var bra tyckte jag. Det som jag har grubblat en del över är varför alla dubbar i däcket är liksom "nedsänkta/nedslitna" långt under gummits nivå (se bild). Det var de redan när jag köpte dem. Så jag har betraktat dem som dubbfria, eftersom dubben inte har någon praktisk effekt.

Men vad kan det bero på att dubbarna är så nedslitna/nedsänkta? Jag är inte helt kunnig kring sånt här. Är däcken regummerade eller nåt?

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241475/241475-cd26575f86bb07c8b69ef48e984e1d15.jpg

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 oktober 2021 · 14 007 Inlägg

gowire skrev:
Hej

För en tid sedan köpte jag mig ett några begagnade vinterdäck. Det var väl inget jättebra köp om jag ska vara ärlig, men mönsterdjupet var bra tyckte jag. Det som jag har grubblat en del över är varför alla dubbar i däcket är liksom "nedsänkta/nedslitna" långt under gummits nivå (se bild). Det var de redan när jag köpte dem. Så jag har betraktat dem som dubbfria, eftersom dubben inte har någon praktisk effekt.

Men vad kan det bero på att dubbarna är så nedslitna/nedsänkta? Jag är inte helt kunnig kring sånt här. Är däcken regummerade eller nåt?

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241475/241475-cd26575f86bb07c8b69ef48e984e1d15.jpg

Förra ägaren kanske bara kört på torr asfalt så dubbarna slitits ut. Inte mycket till dubb detta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
jaka54
22 oktober 2021 · 5 680 Inlägg

Har antagligen körts på torr asfalt!
Såg två bilar idag i Upplands Väsby centrum som redan hade dubbdäck...

gowire
22 oktober 2021 · 3 Inlägg

Vettemannen skrev:

gowire skrev:
Hej

För en tid sedan köpte jag mig ett några begagnade vinterdäck. Det var väl inget jättebra köp om jag ska vara ärlig, men mönsterdjupet var bra tyckte jag. Det som jag har grubblat en del över är varför alla dubbar i däcket är liksom "nedsänkta/nedslitna" långt under gummits nivå (se bild). Det var de redan när jag köpte dem. Så jag har betraktat dem som dubbfria, eftersom dubben inte har någon praktisk effekt.

Men vad kan det bero på att dubbarna är så nedslitna/nedsänkta? Jag är inte helt kunnig kring sånt här. Är däcken regummerade eller nåt?

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241475/241475-cd26575f86bb07c8b69ef48e984e1d15.jpg

Förra ägaren kanske bara kört på torr asfalt så dubbarna slitits ut. Inte mycket till dubb detta.

/Benny

Okej... Men borde inte gummit slitas ner i samma takt då? Eller tänker jag fel?

Brådhis * Voff voff *
22 oktober 2021 · 10 244 Inlägg

gowire skrev:

Vettemannen skrev:

gowire skrev:
Hej

För en tid sedan köpte jag mig ett några begagnade vinterdäck. Det var väl inget jättebra köp om jag ska vara ärlig, men mönsterdjupet var bra tyckte jag. Det som jag har grubblat en del över är varför alla dubbar i däcket är liksom "nedsänkta/nedslitna" långt under gummits nivå (se bild). Det var de redan när jag köpte dem. Så jag har betraktat dem som dubbfria, eftersom dubben inte har någon praktisk effekt.

Men vad kan det bero på att dubbarna är så nedslitna/nedsänkta? Jag är inte helt kunnig kring sånt här. Är däcken regummerade eller nåt?

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241475/241475-cd26575f86bb07c8b69ef48e984e1d15.jpg

Förra ägaren kanske bara kört på torr asfalt så dubbarna slitits ut. Inte mycket till dubb detta.

/Benny

Okej... Men borde inte gummit slitas ner i samma takt då? Eller tänker jag fel?

Centrifugalkraften påverkar dubbarna mer än den påverkar mönstret.

Däcken ser för övrigt rejält torrspruckna ut. Sannolikt stenhårda. Jag hade inte kört med dessa på vintern... Hala och risk för punktering.

Senast redigerat av Brådhis (22 oktober 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
22 oktober 2021 · 2 182 Inlägg

Gummit är så mjukt att det "sjunker in" en del med vikt på sig, vilket gör att dubbarna slits "längre in" än gummit utan vikt. Med vikt på sig är det fullt möjligt att dubbarna får lite kontakt med vägbanan, men det är nog försumbart....

I vilket fall håller jag nog med, däcken ser duktigt slitna ut. Åldersslitna och/eller kasst förvarade.
Mönsterdjup är bara en liten liten del av hur slitna framförallt vinterdäck egentligen är.
Risk för punktering tror jag inte det är, inte mer än normalt iaf. Men prestandan är säkerligen inte direkt mycket att lita på...

Senast redigerat av Lucif3r (22 oktober 2021)

spillolja
22 oktober 2021 · 4 014 Inlägg

Ni nämner inte vad dom kostade i inköp, men kör annars med dom som sommardäck, dom resterande dubbarna flyger snart bort

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
22 oktober 2021 · 5 809 Inlägg

Dubbarna består av en liten spets med stenhård metall, typ wolfram eller liknande. Men den är ju så dyr så den sitter inbäddad i en större bit av mjukare och billigare metall. När hårdmetallspetsen lossnar och försvinner slits den mjukare metallen ned och det ser ut som på bilden.

Brådhis * Voff voff *
22 oktober 2021 · 10 244 Inlägg

Lucif3r skrev:
Gummit är så mjukt att det "sjunker in" en del med vikt på sig, vilket gör att dubbarna slits "längre in" än gummit utan vikt. Med vikt på sig är det fullt möjligt att dubbarna får lite kontakt med vägbanan, men det är nog försumbart....

I vilket fall håller jag nog med, däcken ser duktigt slitna ut. Åldersslitna och/eller kasst förvarade.
Mönsterdjup är bara en liten liten del av hur slitna framförallt vinterdäck egentligen är.
Risk för punktering tror jag inte det är, inte mer än normalt iaf. Men prestandan är säkerligen inte direkt mycket att lita på...

Dom längsgående torrsprickorna är inget jag skulle ge mig ut på långresa med... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
22 oktober 2021 · 5 809 Inlägg

Det är ju bara att kolla åldersmärkningen. Jag gissar att däcken är 10+ år gamla och gummit är torrt och hårt och har väldigt dåligt grepp i vinterväglag.

Brådhis * Voff voff *
22 oktober 2021 · 10 244 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det är ju bara att kolla åldersmärkningen. Jag gissar att däcken är 10+ år gamla och gummit är torrt och hårt och har väldigt dåligt grepp i vinterväglag.

Med tanke på dom små och glest placerade dubbarna och det "klossiga" mönstret med stora klackar (för att kompensera mönstret) så gissar jag dessutom på asien-däck med uselt grepp redan från fabrik (för 10+ år sedan). Vad ska jag gissa på? Kumho hade ju ett mönster som liknade detta förut, så det får bli min gissning.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
22 oktober 2021 · 5 809 Inlägg

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det är ju bara att kolla åldersmärkningen. Jag gissar att däcken är 10+ år gamla och gummit är torrt och hårt och har väldigt dåligt grepp i vinterväglag.

Med tanke på dom små och glest placerade dubbarna och det "klossiga" mönstret med stora klackar (för att kompensera mönstret) så gissar jag dessutom på asien-däck med uselt grepp redan från fabrik (för 10+ år sedan). Vad ska jag gissa på? Kumho hade ju ett mönster som liknade detta förut, så det får bli min gissning.

Googlade lite och det ser ut som Cooper Discoverer M+S som fortfarande säljs

https://www.bythjul.com/dack/cooper/coo … K4QAvD_BwE

Brådhis * Voff voff *
22 oktober 2021 · 10 244 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det är ju bara att kolla åldersmärkningen. Jag gissar att däcken är 10+ år gamla och gummit är torrt och hårt och har väldigt dåligt grepp i vinterväglag.

Med tanke på dom små och glest placerade dubbarna och det "klossiga" mönstret med stora klackar (för att kompensera mönstret) så gissar jag dessutom på asien-däck med uselt grepp redan från fabrik (för 10+ år sedan). Vad ska jag gissa på? Kumho hade ju ett mönster som liknade detta förut, så det får bli min gissning.

Googlade lite och det ser ut som Cooper Discoverer M+S som fortfarande säljs

https://www.bythjul.com/dack/cooper/coo … K4QAvD_BwE

Där ser man. Fel av mig då. Men ett tämligen uselt däck från början då som vi misstänkte... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Christian S
23 oktober 2021 · 4 815 Inlägg

jaka54 skrev:
Har antagligen körts på torr asfalt!
Såg två bilar idag i Upplands Väsby centrum som redan hade dubbdäck...

det var sent, jag såg några redan för några veckor sedan här i Göteborg och dubbfria för flera månades sedan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
torsen
23 oktober 2021 · 7 198 Inlägg
Mossan1
23 oktober 2021 · 2 751 Inlägg

Dubbarna är typiskt slitna dubbdäck.
Dom gör ingen direkt nytta nu, men är ändå dubbdäck i lagens mening.

Sprickorna ser man också ofta på däck med lite ålder.  Det är nog ingen överhängande risk för punktering anser jag.

Ska du nyttja dom?
Det vet bara du. Hur och var kör du?
Dom är avsevärt bättre än sommardäck, men främst vinterdäck är färskvara. Men man frestas lätt att köpa dom biilligaste vinterdäcken på gamla bilar, och då kan faktsisk slitna märkesdäck vara bättre.  Men valet är pest eller kolera.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang