Hjälp! Dött batteri Volvo S80 - 2006

Jan9166
22 oktober 2021 · 1 Inlägg

Batteriet på min Volvo S80 årsmodell -06 är stendött, och jag behöver nåt sätt att komma in i bilen alternativt motorhuvuen eller bakluckan.

Att komma in med nyckeldosan är helt verkningslöst, och det fungerar inte heller med nyckeln i förardörrens lås, det är helt stumt och går inte att vrida om.

Är det någon som vet hur man lyckas ta sig in i bilen eller på nåt vis komma åt batteriet? (Går att ge starthjälp både via motorhuv och backluckan.)

zleepy Trucker
22 oktober 2021 · 1 391 Inlägg

bara tömma en flaska wd40/5-56 i låset medans du försiktigt vrider nyckeln i låset fram och tillbaka tills det väl släpper så du kan låsa upp bilen och öppna huven och koppla på starthjälp så du får kräm tillräckligt för att låsa upp med fjärrdosan... been there, done that a few times, funkar men krävs myyyyycket tålamod och inte vrida för hårt så nyckeln går av smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 oktober 2021 · 14 039 Inlägg

Tyvärr så används inte nyckeln alltför mycket i billåsen när man har fjärrkontroll men låsen behöver motioneras lite grann då och då.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Brådhis * Voff voff *
22 oktober 2021 · 10 276 Inlägg

5-56 och låsolja (och tålamod) så kommer du in.

Eller ring en bärgare som går in via dörrkarmen och drar i huvöppnaren.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hilmer
22 oktober 2021 · 1 777 Inlägg

Borde man inte kunna komma åt underifrån så att man kan få ström i bilen via pluskabeln på startmotorn!?

zzr94092
22 oktober 2021 · 4 385 Inlägg

En del har även att nyckellås under/i bakluckehandtaget..

Brådhis * Voff voff *
22 oktober 2021 · 10 276 Inlägg

zzr94092 skrev:
En del har även att nyckellås under/i bakluckehandtaget..

Inte S80, det var ett tillval på V70N och främst då när man satte in extrasätet i bagageutrymmet. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
22 oktober 2021 · 4 385 Inlägg

Hade ett sånt på en S60 -01.

Brådhis * Voff voff *
22 oktober 2021 · 10 276 Inlägg

zzr94092 skrev:
Hade ett sånt på en S60 -01.

Där ser man. Aldrig sett på en S60/S80 vad jag kan minnas. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
22 oktober 2021 · 4 385 Inlägg

Det funkade åxxå...

Mossan1
23 oktober 2021 · 2 796 Inlägg

Aldrig sett lås på annat än förardörr på varken V70N, S60 eller S80.
7sitsiga har väl öppning möjlig innifrån, men nyckellås utifrån=???

Alternativen i detta fallet är:

Smörja loss det försummade dörrlåset
Eller
Krypa under framänden, ta ner ev plast under motorn och sätta ström på startmotorns kabel och hoppas att det inte är fjärrkontrollen som gett sig utan att det är bilen som har slut på ström.

Jag har aldrig förstått hur folk vågar lita så blint på fjärrlås att man struntar i mekaniska låsen.   Några % är nog okunskap, resten är lättja i någon form.

Senast redigerat av Mossan1 (23 oktober 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 oktober 2021 · 17 460 Inlägg

Jag hade nog lite tur häromdagen. Problemet var det samma alltså. Gick inte heller att vrida runt i låset. Hade en liten flaska med CRC låsolja i den andra bilen. Varför vi nu har den I bilen kan man undra... Efter några minuter gick det att öppna bilen igen.

Och gissa var vi förvarar våra extrabatterier till fjärrkontrollerna? Jodå, i bilarna. Har blivit ändring på det nu.

En heads-up inför vintern! Köp extrabatterier och förvara dessa hemma. Smörj Era nyckellås.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
23 oktober 2021 · 7 233 Inlägg

Avråder på det bestämdaste från "låsolja", 5 56, WD 40 till bilarnas cylinderlås om de "fastnat" och inte går att rotera men nyckeln, eller ens går att träda in nyckeln.
Börja med krutlösare tills nyckeln går in och cylindern går att rotera.
Fortsätt därefter med vapenolja "tills skiten runnit ut ur låscylindrarna".
Så gjorde vi på SAAB på kundbilarna.

Och jag själv praktiserat i närtid på en något begagnad Land Rover, där föregående ägare alltid använt "dosan", men där "dosans" batteri tog slut för mig.

Brådhis * Voff voff *
23 oktober 2021 · 10 276 Inlägg

torsen skrev:
Avråder på det bestämdaste från "låsolja", 5 56, WD 40 till bilarnas cylinderlås om de "fastnat"

För att...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
23 oktober 2021 · 2 796 Inlägg

Penetrerande smörjolja (t.e.x rostlösare) är snabbaste och enklaste sättet att få loss något fastrostat.
WD40 eller 5/56 är inte bäst i klassen, men kan funka. Finns dyrare sprayer som är bättre givetvis.

Men som förebyggande underhåll för långtidsskydd är smörjsprayer helt fel produkt.
Då ska det vara en tjockare olja, gärna med grafit.

Men först måste det ju loss, i detta fallet.

Senast redigerat av Mossan1 (23 oktober 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 oktober 2021 · 17 460 Inlägg

Mossan1 skrev:
Penetrerande smörjolja (t.e.x rostlösare) är snabbaste och enklaste sättet att få loss något fastrostat.
WD40 eller 5/56 är inte bäst i klassen, men kan funka. Finns dyrare sprayer som är bättre givetvis.

Men som förebyggande underhåll för långtidsskydd är smörjsprayer helt fel produkt.
Då ska det vara en tjockare olja, gärna med grafit.

Men först måste det ju loss, i detta fallet.

Japp, låsolja o.dyl. löser problemet fort men torkar i längden ur låset. Det behöver fettas in sedan. I synnerhet CRC är aggressiv men fort går det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang