Volvo 240 rasslar i motorn

Tomppi
28 oktober 2021 · 85 Inlägg

Har en 82:a 240 glt med b23E motorn, och den har börjat rassla/knacka från 2500rpm och uppåt, någon som har nån idé vars man ska börja felsöka? Och någon som vet vad ventilspelet ska vara? Och hur mäter man, ska gummidämparna bort vid mätning? Mätte med gummidämparna på och då fick jag 0,25 på ettans cylinder, resten 0,30-0,35 är det helt galet tro?
Mvh Thomas

Steff240
28 oktober 2021 · 1 005 Inlägg

Är du säker på att det kommer inifrån toppen? På en 240 jag hade så förde värmeskölden på grenröret ett jävla liv vid vissa varvtal.

Ventilspelet verkar ok, ska ligga mellan 030 till 040 med gummihatten har jag för mig.

Tomppi
28 oktober 2021 · 85 Inlägg

Okej då kanske man kan utesluta ventilspelet. Om det inte hänt något med kamaxeln, att den inte skulle stå rätt fast man nollar motorn? Men den går bra annars, skramlar/knackar väldigt obehagligt när man varvar upp den..

Utmarks-Loke
28 oktober 2021 · 5 809 Inlägg

Hur låter ljudet, är det ett dovt och "djupt" knackande så kan det vara ett vevlager som börjar ge sig, eller ett vevstakslager. Det är i såna fall inga enkla grejer att fixa, då brukar man hellre byta motor

Tomppi
28 oktober 2021 · 85 Inlägg

Är som inte riktigt dovt ljud heller, känns lite vasst på nå sätt..
Hur kollar man upp det på lättaste sätt? Har haft dom misstankarna att det kan vara det, men hoppas ju att det är något enklare.

Steff240
28 oktober 2021 · 1 005 Inlägg

Skulle kunna vara en dålig kolvbult som bankar lite också. Svårt att diagnostisera utan att hört ljudet i verkligheten.

Testa att sätt en lång skruvmejsel eller järnpinne mot motorn och lägg sen örat mot pinnen, det blir lite som ett stetoskop. Ganska effektivt för att lokalisera i vilket område som oljudet kommer ifrån.

Undvik att stoppa in fingrarna i remmarna eller fläkten under tiden bara tongue

uhlin
28 oktober 2021 · 2 831 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Hur låter ljudet, är det ett dovt och "djupt" knackande så kan det vara ett vevlager som börjar ge sig, eller ett vevstakslager. Det är i såna fall inga enkla grejer att fixa, då brukar man hellre byta motor

Skulle säga tvärtom jag. Dovt knackande, ramlager. Vasst och ettrigt ljud, vevlager.

Utmarks-Loke
28 oktober 2021 · 5 809 Inlägg

uhlin skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Hur låter ljudet, är det ett dovt och "djupt" knackande så kan det vara ett vevlager som börjar ge sig, eller ett vevstakslager. Det är i såna fall inga enkla grejer att fixa, då brukar man hellre byta motor

Skulle säga tvärtom jag. Dovt knackande, ramlager. Vasst och ettrigt ljud, vevlager.

Ja, någonting inuti motorn i alla fall. En rasslande värmeplåt eller annat på utsidan har ju ett helt annat ljud.

Tomppi
28 oktober 2021 · 85 Inlägg

Hade upp ventilkåpan och allt såg bra ut, så misstankarna far ju längre ner i motorn då, och lite svårt att lyssna med minst 2500rpm, ska pröva det när jag kommer till garaget, kan tilläggas också att jag tycker det rasslar/knackar mycket mindre (nästan inte alls) när den är kall, blir mycket värre då den blir varm. Har precis köpt tillbaka bilen då den varit i andras ägor i några år, så har inte hunnit byta olja än, vet inte när den är bytt sist, tänkte pröva om det blir någon skillnad med fräsch olja

Tomppi
28 oktober 2021 · 85 Inlägg

Blir det inte bättre får jag nog riva motorn och byta alla lager

uhlin
28 oktober 2021 · 2 831 Inlägg

Tomppi skrev:
Hade upp ventilkåpan och allt såg bra ut, så misstankarna far ju längre ner i motorn då, och lite svårt att lyssna med minst 2500rpm, ska pröva det när jag kommer till garaget, kan tilläggas också att jag tycker det rasslar/knackar mycket mindre (nästan inte alls) när den är kall, blir mycket värre då den blir varm. Har precis köpt tillbaka bilen då den varit i andras ägor i några år, så har inte hunnit byta olja än, vet inte när den är bytt sist, tänkte pröva om det blir någon skillnad med fräsch olja

Typiskt vevlager. När oljan är kall är den lite tjockare. När den är varm är den tunnare och dämpar inte lika mycket.

Säger inte definitivt att det är vevlagerras, men gissar på det efter din beskrivning

Tomppi
29 oktober 2021 · 85 Inlägg
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 oktober 2021 · 14 007 Inlägg

Kolvbult eller vevlager skulle jag gissa på.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Tomppi
29 oktober 2021 · 85 Inlägg

Okej, då är det ju lika att byta vevlager och ramlager, kolvringar packningsats. Kolvbult, finns dom att köpa lösa?
Och vad för märke rekommenderar ni att köpa? Volvo original?

Nybergrobin
30 oktober 2021 · 2 377 Inlägg

Tomppi skrev:
Okej, då är det ju lika att byta vevlager och ramlager, kolvringar packningsats. Kolvbult, finns dom att köpa lösa?
Och vad för märke rekommenderar ni att köpa? Volvo original?

Risken är stor att det är mer än byte av lager som behövs.  Är det ett vevlager som låter sådär illa och du har kört mer än 1 sekund med motorn så är risken stor att det blir byte av vev/stake etc. Beroende på hur mkt spån det blivit i oljan kan hela motorn vara i risigt skick.


Börja med att riva isär och bedöm skadan.   Delarna kan du köpa lite överallt, tex kl racing

Tomppi
30 oktober 2021 · 85 Inlägg

Okej, så kanske lika att sikta på en ny motor igentligen? Ska givetvis ta isär och se hur illa det är, men är lite kluven hur jag ska göra, försöka hitta en ny motor eller försöka renovera denna.. någon som har en b23 liggandes? 😁

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang