Min Volvo S80 2001 2.4t

Jag köpte denna bil för 5000kr för jag tycker att det är kul med bilar. Jag kommer att göra allt själv på denna bil och försöka få den som jag vill ha den till slut. Jag vill börja med små och lätta modifieringar och sedan gå vidare till att gå mer in på djupet desto längre jag äger bilen och desto mer jag lär mig.
  • 7 Följare
  • 4 194 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 december 2022
EmulFFS
1 november 2021 · 42 Inlägg

Tjenare!
Jag har nyligen köpt en bil som är en Volvo S80 2001 2.4t, det vill säga med motorn B5244t3 och växellådan är M56. I denna tråd så kommer jag att publicera alla förändringar som jag gör på bilen och kommer kanske ha någon fråga som jag publicerar i en annan tråd där väldigt snälla personer kan besvara min fråga. Kommer att publicera bilder på både bilen och alla delar som jag ska skruva fast / byta ut. Mina framtidsplaner är ganska basic men tror att jag kommer lära mig en del via detta. Under tidens gång så kommer jag att försöka mig på större och större jobb med bilen och slutprodukten tror jag att jag kommer att bli väldigt nöjd med.
Hoppas ni kommer att gilla denna tråd!

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
Noobnisse
1 november 2021 · 181 Inlägg

Kul! Följer! Har du några planer på vad som ska göras?

EmulFFS
1 november 2021 · 42 Inlägg

Noobnisse skrev:
Kul! Följer! Har du några planer på vad som ska göras?

Jag har lite som står i bilbeskrivningen och det är ganska basic saker men som jag skrivit så kommer jag att lära mig mer under projektets gång och försöka ge mig in på svårare och svårare reparationer / modifieringar.
Kul att du följer! Hoppas du kommer att gilla det!

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
EmulFFS
1 november 2021 · 42 Inlägg

EmulFFS skrev:

Noobnisse skrev:
Kul! Följer! Har du några planer på vad som ska göras?

Jag har lite som står i bilbeskrivningen och det är ganska basic saker men som jag skrivit så kommer jag att lära mig mer under projektets gång och försöka ge mig in på svårare och svårare reparationer / modifieringar.
Kul att du följer! Hoppas du kommer att gilla det!

Kommer att försöka laga den rost som finns synlig på bilen. Uppgradera ljudsystemet i bilen då jag saknar aux / blåtand och en högtalare skrapar ganska rejält tyvärr (men vad kan man förvänta sig för 5000 besiktigad och påställd), chip steg 1, och ganska mycket mer, kan fortsätta att drömma i all evighet men någon gång så måste man göra det också.

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
zzr94092
2 november 2021 · 4 378 Inlägg

Chippa en bil som gått 45 tusen mil,nja!!

EmulFFS
2 november 2021 · 42 Inlägg

Tjenare igen!
När jag köpte bilen i fredags (29/10 2021) så märkte jag inget stort fel förutom att tomgången var lite osäker, den gick +-300 varv när den var varm men när den var kall så var den helt normal. Detta hoppas jag är ett ganska snabbt och billigt fixat fel men man ver ju aldrig.
Jag märkte dock när jag kom hem att oljetrycket var lite lågt och bilen klagade på detta, jag har tidigare påublicerat en tråd här på forumet som jag har fått väldigt bra svar genom, nämligen att byta oljefilter och rengöra oljesilen. Oljan och oljefiltret byttes igår (1/11 2021) ganska smärtfritt, det var dock lite blött men inget att klaga på jämfört med idag. Idag så bytte jag oljetryckssensorn och jag ska snart ut och provköra och se om det löste något. Idag så kommer jag inte göra mer än det jag redag gjort för det regnar ute och är runt 8 grader, inte perfekt för att skruva på bilen.
Förhoppninsvis så blir det bättre väder senare i veckan eller nästa vecka för jag vill gärna ha en fungerande bil. När det är bättre väder och jag försökt med att rengöra silen så kommer jag lägga upp ett nytt inlägg där jag skriver hur jag gjorde och hur svårt jag tyckte att det var men jag kommer också att lägga upp fler bilder på bilen där man ser lite skavanker som jag ska försöka fixa förhoppningsvis så snart som möjligt.
Jag kommer att publicera ett kalkylblad med alla kostnader som jag har gjort, där kommer finnas en siffra på exakt hur mycket jag hittils har spenderat på bilen.
Hoppas ni gillar detta projekt och hoppas att ni kan få lite hjälp på traven om ni skulle ha liknande problem.

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
zzr94092
2 november 2021 · 4 378 Inlägg

Den ska gå lite högre på tomgång en liten stund efter kallstart..

EmulFFS
3 november 2021 · 42 Inlägg

zzr94092 skrev:
Den ska gå lite högre på tomgång en liten stund efter kallstart..

Kallstart så går den upp i 2k varv i ca 5 sekunder och sedan går ner till ca 1k varv.
Varmstart så är tomgången orolig från början.
Testade att koppla ut lmm och då blev den normal, som jag förstod det då så är lmm trasig?

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
EmulFFS
21 november 2021 · 42 Inlägg

Tjenare igen!
Nu var det dags för en liten uppdatering här på detta projekt.
Jag har idag tagit ned tråget, rengjort med brakleen och sedan satt upp det igen, detta för att tråget hade ungefär 1cm sludge i botten (som ja, rann ut när jag tog loss oljepluggen). När det var sludge i botten på tråget så kunde jag inte varva mer än ca 3k varv för då så började oljetrycksgivaren säga ifrån. Nu är det minimalt med sludge i botten av tråget och oljetrycksgivaren har inte sagt ifrån en enda gång än så länge.
Jag har inte diagnostiserat mer angående den ryckiga tomgången men har genom flitig googling och läsning av detta forum kommit fram till att det kan vara antingen LMM eller gasspjället, antingen en paj LMM eller ett skitigt gasspjäll. Sönder är inte gasspjället för det går fortfarande att gasa.
Gasspjället går leva med men det går lite ryckigt när man kör i stan, så det väntar jag med tills bättre tider.
Nästa projekt som jag ska göra på bilen blir förmodligen att uppgradera allt ljud i bilen, då radion är paj (det kommer lite ljud ibland och displayen bara flimmrar). I och med att det endast finns radio, kassetspelare och cd-spelare så kommer jag att sätta i en helt ny radio men också uppgradera alla högtalare, samt sätta in en baslåda. Idag spelar radion inte speciellt högt för volymreglaget är trasigt (både på ratten och på radion). Vill dock ha lite rekommendationer angående monteringsdjup och monteringshål. Jag har bestämmt mig för märket GAS och därför kommer alla produkter vara GAS, men om ni har en s80 eller liknande så får ni gärna lämna dimentioner på alla hål till högtalare, mått på hål och monteringsdjup, samt om jag behöver ha högtalaradaptrar. Här kommer länk till produkterna som jag tänkte köpa: https://www.brl.se/shop?funk=bestall_st … a0475cd1ec
Om ni har några tips eller sådant från när ni installerade ljud i era bilar så får ni gärna lämna dessa i kommentarerna.

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
EmulFFS
31 december 2021 · 42 Inlägg

Tjenare igen!
Länge sedan uppdatering här men jag löser det problemet nu.

Sedan sist har jag gjort mycket.
Ljud: jag har installerat en baslåda med 2st 8" GAS ALPHA, till det har jag installerat en stereo, här hade jag lite problem med jordfel men det löste sig genom en ny radio då originalradion fungerade felfritt (exklusive de problem med antennen och displayen som redan fanns) det skulle installeras en GAS stereo men den var problem med filtret för jordkabel så det fick bli en ny stereo, en Alpine UTE-201BT.
Fel: fänsterhissarna fungerade knappt fram i bilen (båda sidor samma fel, de såg ut att gå ned snett) i förardörren tog jag endast bort dörrpanelen och smörjde upp alla delar som hörde till fönsterhissen. Däremot på passagerarsidan behövde jag endast sätta i en låspinne som hade lossnat, smörjde även upp allt där för att jag tänkte att det var bäst nu när man ändå hade plockat isär allt. Kan även säga att rengöra oljetråget fungerade felfritt, kan köra bilen helt som normalt nu.
Besiktning: här hade jag större problem. Det började med att jag den 22/12 gjorde en kontrollbesiktning och fick underkänt på 5st punkter, dessa var: oljeläckage, halvljusinställning, positionsljus ur funktion, spindellederna båda sidor fram och en väldigt stor avgasläckage.
Oljeläckage: detta var helt mitt eget fel då jag inte hade satt oljefiltrets packning på rätt ställe och jag hade inte spänt åt oljetrycksgivaren helt, väldigt simpla fel dock, därför väldigt lätt att fixa.
Halvljusinställning: denna kunde bessmannen inte fixa åt mig tyvärr då halvljuset redan var i botten, fixade detta genom att lossa på lykthuset i överkant och vinkla ned samt skruva åt det igen så det inte lossnar, efter detta var halvljusinställningen helt perfekt och inget behövdes justeras.
Positionsljus: höger sida i lyktan var det som behövde bytas, däremot förstod jag på bessmannen att det var sidomarkeringen som behövde bytas, tyvärr var detta fel men det gjorde så jag hade en extra lampa i hanskfacket, bessmannen installerade lyktan och sedan inget fel.
Spindelleder: här blev det lite jobbigt, alla bultar och muttrar satt åt väldigt hårt då spindellederna var så pass gamla att de var sönder (både locktight men också rosttight på allt). Efter mutter och två bultar borta dock så tog man en kil och körde in mellan spindeln och spindelleden och då lossnade den så fint så.
Avgasläckage: då jag har en nära vän som kan svetsa så tog vi loss den andra dämparn på bilen och svetsade på 2.5" rör för att få ut avgaserna på rätt ställe, blev riktigt bra faktiskt och jag gillar hur bilen låter just nu. På grund av avgasläckaget kunde inte en avgasmätning utföras och därför behövde det göras på nästa besiktning tyvärr, det var dock inget att vara orolig för på grund av att avgasvärderna var i princip helt perfekta efter efterkontrollen. HC: 0 CO: 0 CO 2500: 0 och lambda: 1.01.
Efter alla dessa fix gick bilen igenom utan ett enda klagomål på pappret, hoppas bara det håller sig så tills nästa besiktning också.

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
EmulFFS
30 mars 2022 · 42 Inlägg

Tjena igen garaget!
Nu skaffade jag sommarfälgar och tänkte bara göra en snabb uppdatering.
Skaffade ett set sommarfälgar som tidigare suttit på en v60.
Utan att titta på navmåttet köpte jag fälgarna och detta var ett misstag som gjorde så jag behövde spacers.
De nya fälgarna hade navmåttet 63.4 medan bilen har navmåttet 65.1, säkert ett misstag som många volvoägare gjort när de köper begagnade fälgar.
Det blev ju nästan en helt ny bil.
Här kommer två bilder på före (plåt) och efter ("riktiga" fälgar).
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230442/230442-8a0b21f977c80a8f127ae1e6a86d29b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230442/230442-0ba9ce0b2996df912521ad1b97792892.jpg

(jag, jag vet att den är skitig och rostig)

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
EmulFFS
21 december 2022 · 42 Inlägg

Här kommer en uppdatering nu igen.
Bilen hade ABS och antisladd problem för en först osäker anledning. Testade att byta båda givare fram, problemet blev värre. Testade att byta abskransen fram höger, problemet blev ännu värre. Bytte sensorn höger fram igen, problemet borta. Förbannade Feltema.
Aja, det var allt för mig, hörs väl om typ 3-4 månader igen.

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang