EmulFFS
31 december 2021
· 42 Inlägg
Tjenare igen!
Länge sedan uppdatering här men jag löser det problemet nu.
Sedan sist har jag gjort mycket.
Ljud: jag har installerat en baslåda med 2st 8" GAS ALPHA, till det har jag installerat en stereo, här hade jag lite problem med jordfel men det löste sig genom en ny radio då originalradion fungerade felfritt (exklusive de problem med antennen och displayen som redan fanns) det skulle installeras en GAS stereo men den var problem med filtret för jordkabel så det fick bli en ny stereo, en Alpine UTE-201BT.
Fel: fänsterhissarna fungerade knappt fram i bilen (båda sidor samma fel, de såg ut att gå ned snett) i förardörren tog jag endast bort dörrpanelen och smörjde upp alla delar som hörde till fönsterhissen. Däremot på passagerarsidan behövde jag endast sätta i en låspinne som hade lossnat, smörjde även upp allt där för att jag tänkte att det var bäst nu när man ändå hade plockat isär allt. Kan även säga att rengöra oljetråget fungerade felfritt, kan köra bilen helt som normalt nu.
Besiktning: här hade jag större problem. Det började med att jag den 22/12 gjorde en kontrollbesiktning och fick underkänt på 5st punkter, dessa var: oljeläckage, halvljusinställning, positionsljus ur funktion, spindellederna båda sidor fram och en väldigt stor avgasläckage.
Oljeläckage: detta var helt mitt eget fel då jag inte hade satt oljefiltrets packning på rätt ställe och jag hade inte spänt åt oljetrycksgivaren helt, väldigt simpla fel dock, därför väldigt lätt att fixa.
Halvljusinställning: denna kunde bessmannen inte fixa åt mig tyvärr då halvljuset redan var i botten, fixade detta genom att lossa på lykthuset i överkant och vinkla ned samt skruva åt det igen så det inte lossnar, efter detta var halvljusinställningen helt perfekt och inget behövdes justeras.
Positionsljus: höger sida i lyktan var det som behövde bytas, däremot förstod jag på bessmannen att det var sidomarkeringen som behövde bytas, tyvärr var detta fel men det gjorde så jag hade en extra lampa i hanskfacket, bessmannen installerade lyktan och sedan inget fel.
Spindelleder: här blev det lite jobbigt, alla bultar och muttrar satt åt väldigt hårt då spindellederna var så pass gamla att de var sönder (både locktight men också rosttight på allt). Efter mutter och två bultar borta dock så tog man en kil och körde in mellan spindeln och spindelleden och då lossnade den så fint så.
Avgasläckage: då jag har en nära vän som kan svetsa så tog vi loss den andra dämparn på bilen och svetsade på 2.5" rör för att få ut avgaserna på rätt ställe, blev riktigt bra faktiskt och jag gillar hur bilen låter just nu. På grund av avgasläckaget kunde inte en avgasmätning utföras och därför behövde det göras på nästa besiktning tyvärr, det var dock inget att vara orolig för på grund av att avgasvärderna var i princip helt perfekta efter efterkontrollen. HC: 0 CO: 0 CO 2500: 0 och lambda: 1.01.
Efter alla dessa fix gick bilen igenom utan ett enda klagomål på pappret, hoppas bara det håller sig så tills nästa besiktning också.