Mazda 323 låter illa vid kallstart.

Simonn89
4 november 2021 · 9 Inlägg

Hej!
Som rubriken lyder. Det är något som låter vid kallstart, det kommer inte när jag står på tomgången utan först när jag börjat rulla iväg. Händer ingen skillnad vid mer gas eller om jag släpper på kopplingen. Det kommer och går lite men blir tyst när bilen blir varm. Om jag stannar bilen när det låter blir det tyst..
Är en Mazda 323f sport 02.
Har ett litet videoklipp hur det låter när jag kör efter bilen stått.

https://youtu.be/hRmowWnVm3M

Utmarks-Loke
4 november 2021 · 5 813 Inlägg

Vad händer om du parkerar i en backe och rullar nerför utan att motorn är igång, kommer ljudet då? Om jag förstår dig rätt påverkas inte ljudet av motorn och då borde det ha med växellådan att göra, men jag har aldrig hört en växellåda låta så

Jesper328
4 november 2021 · 2 333 Inlägg

Tycker faktist att det låter som en pump som suger luft..
Abs-pump?..men då bör bromsarna vara mindre bra.

…spolarvätskepump som ballar ur? lol

Du kan inte ta någon kompis som kan sitta framtill och lyssna medans du rullar lite försiktigt?

Senast redigerat av Jesper328 (4 november 2021)

Up the RA
Simonn89
4 november 2021 · 9 Inlägg

Jesper328 skrev:
Tycker faktist att det låter som en pump som suger luft..
Abs-pump?..men då bör bromsarna vara mindre bra.

…spolarvätskepump som ballar ur? lol

Du kan inte ta någon kompis som kan sitta framtill och lyssna medans du rullar lite försiktigt?

Bromsarna är väl inte å skryta över men har knappt nå belägg kvar 😅 annars tycker jag dom e ganska bra 🙈
Man måste rulla ganska fort för att de ska börja låta. Går inte å smyga på kopplingen för att höra 🙈

Simonn89
4 november 2021 · 9 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Vad händer om du parkerar i en backe och rullar nerför utan att motorn är igång, kommer ljudet då? Om jag förstår dig rätt påverkas inte ljudet av motorn och då borde det ha med växellådan att göra, men jag har aldrig hört en växellåda låta så

Har inte testat det faktiskt.

Mossan1
5 november 2021 · 2 752 Inlägg

Skulle ju kunna vara en sekundärluftpump som låter illa.

Alla bilar har inte en sådan, och jag vet inte om denna bilen har det.

Dom brukar gå i 1.5 min eller så efter kallstart för att tända katalysatorn så snabbt som möjligt.

Borde dock inte stanna när bilen stannar, men inte uteslutet heller.

ABS pumpen kan det vara också, men det skulle du känna i bromspedalen om du bromsar lätt.  Den gör en självtest när farten först når ca 20/30km/h. Men då bara typ 1 sek.
Här skulle den ha ballat ur helt i så fall.
Eller om antispinn triggas av dålig ABS sensor, men den skulle sätta felkod på orimlighet ganska snabbt och lysande ABS lampa. I båda fallen ang ABS.


Framförallt bilar med antisladd och/eller panikbromsassistans har en vakuumhjälppump för att hålla vakuumet till bromsarna konstant.
En dålig sådan är inte uteslutet heller.
Sådan pump kan kanske finnas utan dessa hjälpmedel också.
Kan inte alla bilar utantill.

Vore det växellådan skulle ljudet ändras med farten eller belastningen.
Hjullager likaså, och det låter verkligen inte som dålifg hjullager.

Skulle det vara något drivet av multiremmen skulle ljudet ändras med motorvarvet. Heller inte sluta stillastående.

Senast redigerat av Mossan1 (5 november 2021)

Simonn89
5 november 2021 · 9 Inlägg

Simonn89 skrev:

Mossan1 skrev:
Skulle ju kunna vara en sekundärluftpump som låter illa.

Alla bilar har inte en sådan, och jag vet inte om denna bilen har det.

Dom brukar gå i 1.5 min eller så efter kallstart för att tända katalysatorn så snabbt som möjligt.

Borde dock inte stanna när bilen stannar, men inte uteslutet heller.

ABS pumpen kan det vara också, men det skulle du känna i bromspedalen om du bromsar lätt.  Den gör en självtest när farten först når ca 20/30km/h. Men då bara typ 1 sek.
Här skulle den ha ballat ur helt i så fall.
Eller om antispinn triggas av dålig ABS sensor, men den skulle sätta felkod på orimlighet ganska snabbt och lysande ABS lampa. I båda fallen ang ABS.


Framförallt bilar med antisladd och/eller panikbromsassistans har en vakuumhjälppump för att hålla vakuumet till bromsarna konstant.
En dålig sådan är inte uteslutet heller.
Sådan pump kan kanske finnas utan dessa hjälpmedel också.
Kan inte alla bilar utantill.

Vore det växellådan skulle ljudet ändras med farten eller belastningen.
Hjullager likaså, och det låter verkligen inte som dålifg hjullager.

Skulle det vara något drivet av multiremmen skulle ljudet ändras med motorvarvet. Heller inte sluta stillastående.

Jo någon pump tror jag nog de e.
Körde bilen imorse när den va kall en bit utan att trycka ner bromspedalen motorbromsade endast. Då lät den inget. 🤔

Kopplade ur ABS säkringen å körde iväg. Då lät de ingenting även fast jag använde bromsarna.. dock började alla dessa lampor lysa men dom går väl på säkringen antar jag 😁https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241598/241598-eb350fadb6889ed60fcd8f2c95fe118b.jpg

Mossan1
5 november 2021 · 2 752 Inlägg

Ja, du får flera lampor lysande om du rycker säkringen. Normalt.

Du har nu också flera felkoder loggade i systemen.  Gör inget egentligen, men dom kan luras vid ev felsökning i framtiden.

Der är fortfarande möjligt att det är en vakuumpump som låter och inte själva ABS pumpen.  Faktumet att du hittils inte fått lysande ABS lampa talar för det.

Att den lyser nu är ju pga säkringen.

Simonn89
5 november 2021 · 9 Inlägg

Mossan1 skrev:
Ja, du får flera lampor lysande om du rycker säkringen. Normalt.

Du har nu också flera felkoder loggade i systemen.  Gör inget egentligen, men dom kan luras vid ev felsökning i framtiden.

Der är fortfarande möjligt att det är en vakuumpump som låter och inte själva ABS pumpen.  Faktumet att du hittils inte fått lysande ABS lampa talar för det.

Att den lyser nu är ju pga säkringen.

Ja precis. Ska försöka kolla efter något vid vakumpumpar tex om jag ser något läkage. Antar att det är något som drar luft då de blir tyst när motorn blir varm

Simonn89
2 december 2021 · 9 Inlägg

Mossan1 skrev:
Skulle ju kunna vara en sekundärluftpump som låter illa.

Alla bilar har inte en sådan, och jag vet inte om denna bilen har det.

Dom brukar gå i 1.5 min eller så efter kallstart för att tända katalysatorn så snabbt som möjligt.

Borde dock inte stanna när bilen stannar, men inte uteslutet heller.

ABS pumpen kan det vara också, men det skulle du känna i bromspedalen om du bromsar lätt.  Den gör en självtest när farten först når ca 20/30km/h. Men då bara typ 1 sek.
Här skulle den ha ballat ur helt i så fall.
Eller om antispinn triggas av dålig ABS sensor, men den skulle sätta felkod på orimlighet ganska snabbt och lysande ABS lampa. I båda fallen ang ABS.


Framförallt bilar med antisladd och/eller panikbromsassistans har en vakuumhjälppump för att hålla vakuumet till bromsarna konstant.
En dålig sådan är inte uteslutet heller.
Sådan pump kan kanske finnas utan dessa hjälpmedel också.
Kan inte alla bilar utantill.

Vore det växellådan skulle ljudet ändras med farten eller belastningen.
Hjullager likaså, och det låter verkligen inte som dålifg hjullager.

Skulle det vara något drivet av multiremmen skulle ljudet ändras med motorvarvet. Heller inte sluta stillastående.

Hahah när jag bytte bromsbeläggen så såg jag att bromskölden i fram låg emot bromsskivan. Tog bort de så efter det är det tyst haha 😅😂 enkelt fixat iaf 😜

Mossan1
2 december 2021 · 2 752 Inlägg

Mycket märkligt att det bara lät med kall motor...

Simonn89
7 december 2021 · 9 Inlägg

Mossan1 skrev:
Mycket märkligt att det bara lät med kall motor...

Skivan blev väl varm där de tog i ungefär samtidigt som motorn då? 🤷🏻‍♀️😅

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang