Atraktor spärrad i ecun. Går den att manipulera?

Grusgrus
7 november 2021 · 2 Inlägg

Hej
Skriver som förälder till en femtonåring som nyss fått sin första atraktor. Jag fick tipset att köpa atraktor som skulle vara spärrad i ecu:n, för att det skulle vara i princip omöjligt att manipulera. Mitt barn säger också att intresset av att manipulera absolut inte finns, för att man absolut inte vill riskera att inte kunna ta körkort sen vid 18 års ålder. Jag har ändå sagt att jag någon gång varje vecka kommer att provköra atraktorn, utan att säga i förväg vilken dag, för att ändå ha stenkoll på att den inte blir trimmad. Nu sa min femtonåring att jag kunde tagga ner för att det inte går att manipulera ecu:n, och som tidigare, att intresset för att riskera körkortet ändå inte finns.
Jag kan inte så mycket om bilar, men är det i princip omöjligt att manipulera? Kan jag tagga ner? Tänker inte vara en clueless förälder som inte håller koll på sitt barn i atraktor.
Femtonåringen kör en v70N 2002, 2,4 t.

Senast redigerat av Grusgrus (7 november 2021)

xXSammy
7 november 2021 · 6 569 Inlägg

Du bör "tagga ner" för att inte skada förtroendet.

Att säga att du/ni ska kolla igenom bilen veckoligen är lite som chefen skulle säga "Eftersom du är anställd hos oss så är vi nöjda och litar på dig, MEN vi kommer kolla igenom alla dina mail och telefon så du *verkligen* sköter ditt jobb"

Bättre att säga att det blir inget bidrag till körkort eller bostad OM det upptäckts att bilen varit trimmad. (Alltså om polisen ringer och förklarar läget)

De/Dem
Grusgrus
7 november 2021 · 2 Inlägg

Nej det är inte ett alternativ. Att vänta på att polisen ringer, då är jag ingen närvarande förälder. Och fortkörning är det jag är MINST orolig över. Så nej. Däremot kan jag tagga ner om jag känner mig trygg med att fordonet inte går att manipulera, och det är det som är min fråga. Kan jag tagga ner för att jag kan vara lugn att fordonet inte går att manipulera eftersom den är strypt i ecu:n?

Mossan1
7 november 2021 · 2 795 Inlägg

Finns inget som inte går att återställa.
Men så himla "bara" är det inte.

Självklart är vågspelet mellan att lita på någon och vara närvarande ansvarsfull förälder en svår balansgång, men eftersom båda föräldrarna både har ett juridiskt OCH moraliskt ansvar för sina barn skulle jag också ta en tur och koll på den emellanåt.
Så kommer det bli när det är Atraktor dags för äldsta. (Om det är tillåtet då, eller förstört av alla oseriösa Atraktorer)

Inte bara för att kolla om den manipulerats, för det är inte så bara eller ens troligt, utan också för skicket i övrigt.  Bilen är gammal hur det än är och framförs av ovan.  Hör och rapporterar dom om misstänkta "klonk" i guppen?
Känner dom om bromspedalen är svampig?
Kollar dom om däcken blir snedslitna?

Senast redigerat av Mossan1 (7 november 2021)

trubbelturbo
7 november 2021 · 1 457 Inlägg

Nu är jag inte förälder själv så ämnet gränsdragningar och förtroendebalans är ingen diskussion jag ger mig in i.

Men att hålla koll på traktorn och ta en oannonserad provtur någon gång med jämna mellanrum tycker jag är rimligt och bör göras (även om en gång i veckan kanske inte är nödvändigt).  Inte bara för hastighetsbegränsningens skull utan också för att tillse att den är i trafiksäkert skick i övrigt.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
EmsAnders
7 november 2021 · 151 Inlägg

Är det H-reg är det mycket enkelt att gå förbi spärren, är bilens original styrbox omprogrammerad så är det Betydligt svårare, i de flesta fall krävs det dator och kunskap för att byta box.
Kan inte Volvo så bra , men borde krävas programmering för att byta box iaf.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 november 2021 · 17 455 Inlägg

Be folk/grannar hålla koll på om A-traktorn plötsligt verkar gå fort, då är det dags att prova. En kompis fick ett samtal för någon vecka sedan där en i deras kvarter mött pojken och fort gick det... Dock inte ECU-spärrad. Men visst går det att lura en ECU-mappning! Så svårt som din son vill framställa det är det inte. Ge mig 10 minuter med traktorn så gör den +200 km/h sen.

Så jag förstår din oro, i synnerhet då den är befogad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
7 november 2021 · 10 276 Inlägg

GPS-puck som lagrar hastigheten...? Chip i nacken på grabben? 1984...?

För att hårddra det, varför har du låtit honom skaffa en A-traktor om du ändå bestämt dig för att inte lita på honom (kontroll varje vecka osv...) och det han säger?

Försök dela hans intresse istället för att övervaka skulle jag säga. Fast vad vet jag, jag har inga barn... Men en gång i tiden var jag det faktiskt. tongue

Senast redigerat av Brådhis (7 november 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
7 november 2021 · 4 385 Inlägg

Har två "ungar" med A-traktorer, på den tiden man fick ha dubbla lådor, som båda torskat, som tur så stog dom själva som ägare,blir ju dagsböter, 1500.- på den tiden,hade jag stått som ägare så hade det blivit dyrare eftersom dagsböter baseras på inkomsten...

panda666
7 november 2021 · 4 250 Inlägg

Brukar se ungdomar vid jobbet som åker sånt och ibland går dom fort, mycket fortare än vad dom ska göra. Skulle inte säga nått till mitt barn utan skulle göra en kontroll då o då utan dens vetskap. Kan bli lite tråkiga följder med lagen och barnets liv ifall annars. Liten kontroll då o då skadar inte, lätt att falla för grupptryck i alla åldrar.

SportPilot Ubåtsingenjör
7 november 2021 · 7 228 Inlägg

Har man tillgång till en handdator för att byta programvara så tar det ca 15 minuter att återställa boxen, eller trimma den så att den går bättre än vad den gjorde innan.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torpis Forummoderator
8 november 2021 · 10 572 Inlägg

Grusgrus skrev:
Hej
Skriver som förälder till en femtonåring som nyss fått sin första atraktor. Jag fick tipset att köpa atraktor som skulle vara spärrad i ecu:n, för att det skulle vara i princip omöjligt att manipulera. Mitt barn säger också att intresset av att manipulera absolut inte finns, för att man absolut inte vill riskera att inte kunna ta körkort sen vid 18 års ålder. Jag har ändå sagt att jag någon gång varje vecka kommer att provköra atraktorn, utan att säga i förväg vilken dag, för att ändå ha stenkoll på att den inte blir trimmad. Nu sa min femtonåring att jag kunde tagga ner för att det inte går att manipulera ecu:n, och som tidigare, att intresset för att riskera körkortet ändå inte finns.
Jag kan inte så mycket om bilar, men är det i princip omöjligt att manipulera? Kan jag tagga ner? Tänker inte vara en clueless förälder som inte håller koll på sitt barn i atraktor.
Femtonåringen kör en v70N 2002, 2,4 t.

Det går att låsa hastigheten på många olika sätt i ECU. Ibland räcker det med att ta bort en säkring eller någon kontakt. Dessa säkringar och kontakter måste då vara plomberade. Inte plomberade som i märkta utan typ ditsatta med ett buntband så att det syns att det är i sin ordning om polisen stoppar traktorn. Det är ju liksom inte gör bart att öppna huven och pilla dit ett nytt straps när polisen redan stoppat traktorn.

Svaret på frågan är alltså att det förmodligen går utmärkt att manipulera om man vill. Bättre ta diskussionen med föraren om hur viktigt det är att följa de regler som finns.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Mossan1
8 november 2021 · 2 795 Inlägg

Alltså, tonåringar har inte konsekventänket klart för sig än.
Så man kan göra dom en otjänst att lita för mycket på dom. Många behöver faktiskt räddas från sig själva ibland.

Men som någon skrev innan, gör A-traktorn till ett slags gemensamt projekt tillsammans.
Fixa,putsa, greja allmänt lite tillsammans med den ibland, så får du ju både koll på den på ALLA vis, ,samt kvalitetstid med sin son/dotter.

Istället för en sträng kontrollant/polisroll med förbud och konsekvensuppmaningar hela tiden.

caromania Forummoderator
16 januari 2022 · 9 296 Inlägg

Tråd rensad. Vi undviker att posta hur man gör dessa förändringar som gör A-traktorer olagliga. Om personen tar reda på det på annat håll kan vi inte påverka, men forumet här ska vara fritt från dylikt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang