Bilen slirar trots nya vinterdäck (vw polo gti 1999)

majajohansson
7 november 2021 · 16 Inlägg

Hej, tänkte kolla om någon här inne har någon aning om varför min bil (vw polo gti 1999) slirar på vägarna trots nya vinterdäck med dubb, är det för att bilen är så liten och lätt eller kan det vara något annat problem med bilen, körde med pappas bil imorse då det var ännu halare på vägarna men då gick det hur bra som helst (volvo v70xc 1998) senare på dagen körde jag min bil och till en början var allt fint, bra grepp, sen börja bilen på och dra mot mötande körfält men gick bra när jag körde ca 60-70km/h på 100km/h väg. Kan man lösa detta på något vis eller är det "bara" för att bilen är liten och lätt? Tacksam för svar om någon vet något om detta.
Och till en annan fråga när jag ändå håller på, kopplingspedalen följer inte med foten upp långsamt när jag ska starta från 1ans växel, går bra på 2-5 då man inte behöver vara lika försiktig, men 1ans känns lite trög och vill inte följa med mjukt upp, har provat smörja kopplingsvajern och lite bättre blev det men nästan lika som förut, behöver man byta ut den eller smörja mer?
Tacksam för svar.
Ha en fin kväll.

Utmarks-Loke
7 november 2021 · 5 833 Inlägg

Det tar ett tag för helt nya dubbdäck att köras in, de kan vara livsfarligt hala i början innan den hårda ytan nöts bort. Sedan har väl en v70xc fyrhjulsdrift? Det gör ganska stor skillnad

majajohansson
7 november 2021 · 16 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det tar ett tag för helt nya dubbdäck att köras in, de kan vara livsfarligt hala i början innan den hårda ytan nöts bort. Sedan har väl en v70xc fyrhjulsdrift? Det gör ganska stor skillnad

Tack, köpte däcken av en kille som använt dom i ca 7 månader glömde jag att tillägga, kan det ta längre än så för däcken att nötas ut lite? Ja det är ju klart det är skillnad på fyrhjulsdriften men man blir ju livrädd när bilen drar mot mötande trafik. Tänkte om det kanske beror på något annat än däcken eller om bilen är liten och lätt, att det är därför den drar mot sidorna när vägen inte är helt torr.

simlar
7 november 2021 · 5 524 Inlägg

Små lätta bilar med relativt mycket effekt, framhjulsdrift och utan antispinn är väldigt sliriga på lösa underlag.

Vad jag lyckas hitta på nätet så har din 99as Polo GTI
123hp vid 6500rpm
152Nm vid 3000rpm
Och väger endast 984kg.

Den kommer slira framhjulen väldigt lätt nu under vintern.
Går inte jämföra med din farsas V70XC som väger ca 1500kg har fyrhjulsdrift och gissningsvis 170hp.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
majajohansson
7 november 2021 · 16 Inlägg

simlar skrev:
Små lätta bilar med relativt mycket effekt, framhjulsdrift och utan antispinn är väldigt sliriga på lösa underlag.

Vad jag lyckas hitta på nätet så har din 99as Polo GTI
123hp vid 6500rpm
152Nm vid 3000rpm
Och väger endast 984kg.

Den kommer slira framhjulen väldigt lätt nu under vintern.
Går inte jämföra med din farsas V70XC som väger ca 1500kg har fyrhjulsdrift och gissningsvis 170hp.

Okej jag förstår hur du menar, jag får ta det försiktigt hela vintern med den bilen alternativt köpa en större tyngre bil med fyrhjulsdrift. Men tack för svar, förstår det bättre nu.

Noobnisse
7 november 2021 · 181 Inlägg

Hej! Är det alltså när du gasar som bilen drar åt sidan? I så fall är det nog inte jättemycket att göra åt förutom att köra på bra vinterdäck och vara försiktig på gasen. Men om den drar mot mötande trafik oavsett om du rör gasen eller inte så kan det ju vara något annat!

majajohansson
7 november 2021 · 16 Inlägg

Noobnisse skrev:
Hej! Är det alltså när du gasar som bilen drar åt sidan? I så fall är det nog inte jättemycket att göra åt förutom att köra på bra vinterdäck och vara försiktig på gasen. Men om den drar mot mötande trafik oavsett om du rör gasen eller inte så kan det ju vara något annat!

Hej, så fort jag släpper gasen så blir det bättre, när jag kommer ner i hastighet, så det måste nog vara när jag gasar mot de högre hastigheterna som den slirar. Tack för svaret.

Brådhis * Voff voff *
7 november 2021 · 10 277 Inlägg

Vad är det för märke på däcken...? Det finns ju en del däck som inte borde ens få säljas som vinterdäck tyvärr...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
majajohansson
7 november 2021 · 16 Inlägg

Brådhis skrev:
Vad är det för märke på däcken...? Det finns ju en del däck som inte borde ens få säljas som vinterdäck tyvärr...

Det är Nordman märke på däcken, ca 8 mm och bra dubb.

xXSammy
8 november 2021 · 6 569 Inlägg

Haft Nordman innan på en av mina tidigare bilar.. aldrig igen smile
Samma bilmodell (Alfa 159) med annan motor körde jag med Vredestein Arctrac dubb som var mycket bättre, högre vägljud dock men

Kört med Pirelli IceZero dubbfria senaste 3 vintrarna, helt okej

De/Dem
Brådhis * Voff voff *
8 november 2021 · 10 277 Inlägg

majajohansson skrev:

Brådhis skrev:
Vad är det för märke på däcken...? Det finns ju en del däck som inte borde ens få säljas som vinterdäck tyvärr...

Det är Nordman märke på däcken, ca 8 mm och bra dubb.

Nordman (Nokian) är bra (märkes-) däck, så då kan du iaf vara lugn på den punkten. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
8 november 2021 · 7 234 Inlägg

Kan det vara felaktiga hjulvinklar?
Då kan bilen uppträda mycket vingligt och osäkert?
Kolla okulärt hjulskränkningen(toe-in/toe-out).

torpis Forummoderator
8 november 2021 · 10 572 Inlägg

Gissar att det handlar om ett väldigt nytt körkort utan någon vana att köra i halka. Det handlar om att köra lugnt och försiktigt när det är halt ute.

En större tyngre bil med fyrhjulsdrift och diverse elektroniska system kan istället mörka att det är halt och istället göra att du åker av i en sväng.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Vansterfilen
8 november 2021 · 95 Inlägg

Ta det lugnt med gasen så kommer du sluta slira!

Noobnisse
8 november 2021 · 181 Inlägg

Har haft Nordman-däck och upplevde dem som riktigt bra tills det blev kallare än -10 och då blev dom istället stenhårda och helt livsfarliga hehe. Köpte till slut nya vinterdäck faktiskt trots att mina Nordman hade minst en vinter kvar i sig. Men så vida du inte bor rätt långt norrut så är det nog inga större fel på däcken, men hur gamla är dem? Även om det är 8mm kvar så kan gamla däck bli rätt tråkiga, men då snackar vi nog minst 5-6 år gamla.

majajohansson
9 november 2021 · 16 Inlägg

torsen skrev:
Kan det vara felaktiga hjulvinklar?
Då kan bilen uppträda mycket vingligt och osäkert?
Kolla okulärt hjulskränkningen(toe-in/toe-out).

Tack så mycket för svar, jag ska absolut kolla upp det, saken är ju den att även på grusvägen där det inte finns varken is eller snö upplever jag bilen lite slirig, kan det kanske vara pga det, ska kolla upp det, tack.

majajohansson
9 november 2021 · 16 Inlägg

torpis skrev:
Gissar att det handlar om ett väldigt nytt körkort utan någon vana att köra i halka. Det handlar om att köra lugnt och försiktigt när det är halt ute.

En större tyngre bil med fyrhjulsdrift och diverse elektroniska system kan istället mörka att det är halt och istället göra att du åker av i en sväng.

Absolut, jag har kört lugnt i kurvorna och även på raksträckorna när jag upplever att bilen drar mot något håll och det har funkat bra. Tack

majajohansson
9 november 2021 · 16 Inlägg

Noobnisse skrev:
Har haft Nordman-däck och upplevde dem som riktigt bra tills det blev kallare än -10 och då blev dom istället stenhårda och helt livsfarliga hehe. Köpte till slut nya vinterdäck faktiskt trots att mina Nordman hade minst en vinter kvar i sig. Men så vida du inte bor rätt långt norrut så är det nog inga större fel på däcken, men hur gamla är dem? Även om det är 8mm kvar så kan gamla däck bli rätt tråkiga, men då snackar vi nog minst 5-6 år gamla.

Okej, jag bor i Jämtland så här är det rätt kallt och mycket snö om vintrarna. De är ca 3 år gamla.

majajohansson
9 november 2021 · 16 Inlägg

Vansterfilen skrev:
Ta det lugnt med gasen så kommer du sluta slira!

Körde till jobbet idag, körde 30-40 km/h och slirade ändå. Får ta och kolla på någon annan bil då denna inte kommer funka i längden om det ska vara på detta vis hela vintern.

Brådhis * Voff voff *
9 november 2021 · 10 277 Inlägg

majajohansson skrev:

Vansterfilen skrev:
Ta det lugnt med gasen så kommer du sluta slira!

Körde till jobbet idag, körde 30-40 km/h och slirade ändå. Får ta och kolla på någon annan bil då denna inte kommer funka i längden om det ska vara på detta vis hela vintern.

"Slirar" är ju att däcken spinner. Är det verkligen det du menar? Och isån´tfall slirar dom helt bara så där när du kör eller är det vid gaspådrag?

Eller är det "sladdar" du menar, att bilen kastar i sidled? Tex att du svänger och bilens bakände kastar ut i sidled?

Eller att du kör genom en snösträng/slask och bilen spårar i sidled?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang