Tips på, helst Plug In eller Elbil, med justerbart ( höjd och lutning på sits, svankstöd ) passagersarsäte ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2021 · 17 376 Inlägg

Känner igen det som Torpis skriver. När jag jobbade som bilförsäljare så kunde man köpa till ett prisvärt baspaket till sin Citroën med Klimatanläggning, fina fälgar och metalliclack. Ungefär det som folk vill ha. Men skulle det vara elstolar, skinn eller panoramatak så blev det ett annat paket istället och då fick man köpa till metallic eller alufälgar. Och så höll det på... Tappade många kunder på det. Några enstaka sa väl bara "Ta hela skiten" men de var få.

Nu vet jag att KenthIJ verkligen behöver elstolar av bra kvalitet av olika orsaker, det är ett prekärt läge inför bilköpet.

Eller så bryter du bara ihop KenthIJ och köper en gammal BMW 740/750 med ortopedstolar big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
19 november 2021 · 10 572 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Känner igen det som Torpis skriver. När jag jobbade som bilförsäljare så kunde man köpa till ett prisvärt baspaket till sin Citroën med Klimatanläggning, fina fälgar och metalliclack. Ungefär det som folk vill ha. Men skulle det vara elstolar, skinn eller panoramatak så blev det ett annat paket istället och då fick man köpa till metallic eller alufälgar. Och så höll det på... Tappade många kunder på det. Några enstaka sa väl bara "Ta hela skiten" men de var få.

Nu vet jag att KenthIJ verkligen behöver elstolar av bra kvalitet av olika orsaker, det är ett prekärt läge inför bilköpet.

Eller så bryter du bara ihop KenthIJ och köper en gammal BMW 740/750 med ortopedstolar big_smile

Det är där jag tänker att kanske är det mer prisvärt att köra en Audi Q4 istället för ID4 eller Enyaq om stolarna ingår i ett lägre paket eller tom standard i Audin. Jag vet att Audi har en annan inredning än ID4/Enyaq som liksom är en ID3 bägge två.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
19 november 2021 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Känner igen det som Torpis skriver. När jag jobbade som bilförsäljare så kunde man köpa till ett prisvärt baspaket till sin Citroën med Klimatanläggning, fina fälgar och metalliclack. Ungefär det som folk vill ha. Men skulle det vara elstolar, skinn eller panoramatak så blev det ett annat paket istället och då fick man köpa till metallic eller alufälgar. Och så höll det på... Tappade många kunder på det. Några enstaka sa väl bara "Ta hela skiten" men de var få.

Nu vet jag att KenthIJ verkligen behöver elstolar av bra kvalitet av olika orsaker, det är ett prekärt läge inför bilköpet.

Eller så bryter du bara ihop KenthIJ och köper en gammal BMW 740/750 med ortopedstolar big_smile

Jo fullt justerbar stol på passagerarsidan har hög prioritet då vår dotter har dålig blodcirkulation .

Har dock nördat in på laddbara bilar (har ju väldigt bra möjligheter till "gratis" laddning, iaf i nuläget, vilket talar emot att vänta runt året på ny bil) och det begränsar ju utbudet en del.

Har dock testat med en sådan där "kilkudde" att sitta på, med ganska gott resultat.
Verkar som att dottern sitter bättre om hon sitter lite högre och med rakare ben (ju mindre "på huk" dess bättre).
Däremot är det inte bra för henne om det är för högt (SUV med 20" +) insteg. Framförallt inte om passagerarsätet inte är höj/SÄNK bart (som på RAV4 Plug In).
Ingen av våra bilar har höjdjusterbart passagerarsäte, vilket ju är ett aber.

Har faktisk kollat lite på KIA  e Niro och e Soul (frun gillar Soulen bäst) och deras Advance plus har ju iaf höj/sänkbart passagerarsäte .Tycker även att det känns som att vinkeln på sitsen ändras något (lägre fram/högre bak) om man höjer sätet.

KenthIJ
19 november 2021 · 1 429 Inlägg

Lexus 450+ plug in executive med teknikpaket kommer att ha fullt eljusterade säten fram (minne på förarplats).

De får in en sådan demo den 16 dec i Gbg.
Kostar dock 610.000 innan bonus på 29.000 och skall enl.uppg. kunna levereras månadsskiftet mars/april -22

Verkar ju vara en väldigt fin bil men lite över vår budget (kan isf inte ha mer än en bil)

KenthIJ
20 november 2021 · 1 429 Inlägg

Enyaq 80kW skall tydligen uppdateras (även befintliga bilar) med 175 kW snabbladdning

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … nyhetsbrev

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 november 2021 · 17 376 Inlägg

KenthIJ skrev:
Lexus 450+ plug in executive med teknikpaket kommer att ha fullt eljusterade säten fram (minne på förarplats).

De får in en sådan demo den 16 dec i Gbg.
Kostar dock 610.000 innan bonus på 29.000 och skall enl.uppg. kunna levereras månadsskiftet mars/april -22

Verkar ju vara en väldigt fin bil men lite över vår budget (kan isf inte ha mer än en bil)

Får man bonus vid köp av en demobil? Tveksam där. Den som ägt bilen i 6 månader får bonusen. Kolla det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
20 november 2021 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Lexus 450+ plug in executive med teknikpaket kommer att ha fullt eljusterade säten fram (minne på förarplats).

De får in en sådan demo den 16 dec i Gbg.
Kostar dock 610.000 innan bonus på 29.000 och skall enl.uppg. kunna levereras månadsskiftet mars/april -22

Verkar ju vara en väldigt fin bil men lite över vår budget (kan isf inte ha mer än en bil)

Får man bonus vid köp av en demobil? Tveksam där. Den som ägt bilen i 6 månader får bonusen. Kolla det.

Tackar för tips.

Nej inte bonus på just den demobilen men om man beställer en ny  Lexus 450+ PHEV executive med teknikpaket nu , för 610.000 ("kampanjpris" ordinarie 645) så skulle den tydligen kunna levereras mars/april och då får du själv söka bonusen på 29.000.

Lexus i Gbg får in en demo 16 dec men den stannar bara just den dagen, sedan skall den på turne i Sverige.
Lexus Gbg får in sina "vanliga" demobilar i slutet på januari.

Verkar som sagt vara en riktigt fin bil, med fullt el justerbara framsäten (minne på förarplats) men det blir ju väldigt mycket pengar.
Om vi skulle skaffa såpass dyr bil så fick vi vackert nöja oss med en bil i hushållet, vilket iofs inte skulle vara omöjligt.

Finns ju flera helelbilar i det kostnadsspannet men som det är nu så skulle en plug in passa oss väl så bra.
Känns ju dock inte helt optimalt att åka omkring med två "bränslesystem" och frågan är väl om det inte är risk för att PHEV/plug in bilar kommer att bli lite "ute" och tappa i värde inom några år

torpis Forummoderator
20 november 2021 · 10 572 Inlägg

Men... köper man en så dyr hybrid idag?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
viccoA
21 november 2021 · 3 109 Inlägg

Tror med hybridbilar kommer tappa mycket mer i värde än vettiga hel-elbilar.

KenthIJ
24 november 2021 · 1 429 Inlägg

torpis skrev:
Men... köper man en så dyr hybrid idag?

Nej det är vad jag oxå frågar mig.

saxat från ovan inlägg

"Känns ju dock inte helt optimalt att åka omkring med två "bränslesystem" och frågan är väl om det inte är risk för att PHEV/plug in bilar kommer att bli lite "ute" och tappa i värde inom några år"

KenthIJ
24 november 2021 · 1 429 Inlägg

Såg i dag att KIA e Soul advance plus från 2019 och framåt har fullt eljusterbart passagerarsäte.

Oxå sett att det finns sådana demobilar som säljes för strax under 400.000.

torpis Forummoderator
24 november 2021 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Såg i dag att KIA e Soul advance plus från 2019 och framåt har fullt eljusterbart passagerarsäte.

Oxå sett att det finns sådana demobilar som säljes för strax under 400.000.

Soul är ingen vacker bil men den gör sitt jobb fint. Det är en ganska stor fyrkantig bil som trots detta är relativt effektiv. Var inte dom med på batteribyteskampanjen tro? Om så är fallet kan man ju köpa en med ganska många mil och få ett nytt batteri for free. God affär tänker jag.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 november 2021 · 17 376 Inlägg

Tittade själv lite på en ren Hybid-Niro innan vi bytte.  För 145´000:- kunde man få sig en lagom inkörd 2019. Kan pruta ordentligt på dessa vagnar redan nu! Handlarna är också läskunninga och har baskunskaper i logik. De vill inte ha hyllvärmare i form av rena hybrider.

Men det var just det högst tveksamma andrahandsvärdet som fick mig att tveka. Köra den i 3 år kanske, och sen då? Skänka den till Lions big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cuefa Ain't no place like home...
24 november 2021 · 4 628 Inlägg

torpis skrev:

Hybrid_ skrev:
Känner igen det som Torpis skriver. När jag jobbade som bilförsäljare så kunde man köpa till ett prisvärt baspaket till sin Citroën med Klimatanläggning, fina fälgar och metalliclack. Ungefär det som folk vill ha. Men skulle det vara elstolar, skinn eller panoramatak så blev det ett annat paket istället och då fick man köpa till metallic eller alufälgar. Och så höll det på... Tappade många kunder på det. Några enstaka sa väl bara "Ta hela skiten" men de var få.

Nu vet jag att KenthIJ verkligen behöver elstolar av bra kvalitet av olika orsaker, det är ett prekärt läge inför bilköpet.

Eller så bryter du bara ihop KenthIJ och köper en gammal BMW 740/750 med ortopedstolar big_smile

Det är där jag tänker att kanske är det mer prisvärt att köra en Audi Q4 istället för ID4 eller Enyaq om stolarna ingår i ett lägre paket eller tom standard i Audin. Jag vet att Audi har en annan inredning än ID4/Enyaq som liksom är en ID3 bägge två.

Både ID.4 och Q4 är sämre utrustade från start.
Just inredning är en sån detalj, du får betala ganska mycket extra för bekväma stolar i ID.4.
Audins stolar e rätt bra men bilen kostar också 100000kr till utöver en ID.4/Enyaq.

En av flera anledningar till att det blev Enyaq istället för ID.4 för min del.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
KenthIJ
24 november 2021 · 1 429 Inlägg

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
Såg i dag att KIA e Soul advance plus från 2019 och framåt har fullt eljusterbart passagerarsäte.

Oxå sett att det finns sådana demobilar som säljes för strax under 400.000.

Soul är ingen vacker bil men den gör sitt jobb fint. Det är en ganska stor fyrkantig bil som trots detta är relativt effektiv. Var inte dom med på batteribyteskampanjen tro? Om så är fallet kan man ju köpa en med ganska många mil och få ett nytt batteri for free. God affär tänker jag.

Tror isf att det är den äldre och något mindre Kia Soul EV som har "batteribyteskampanj"

Den vi tittar på och har provkört/lastat rullstol är "nya" e Soul från 2019 och framåt.

Den modellen klarar faktiskt att lasta rullstolen om man fäller två av baksätena och då kan vi ju ändå transportera oss tre pers. även om det inte får plats så mycket mer, inte optimalt men det går. Lite svår dock att ha som endabil men eftersom det börja komma ut begagnade och demobilar nu i rappet (tänker och hoppas att det skall finnas folk som köpt e Soul och som nu vill byta till Ev 6. Verkar dock som att det kan ta ca 7 månader att få en Ev 6 om man beställer nu) så skulle vi nog kunna hålla oss med två bilar iaf.

KenthIJ
24 november 2021 · 1 429 Inlägg

Hoppas att kunna ta en närmare titt på och provköra/lasta rullstol i Enyaq, ID 4, Ioniq5 och Kia Ev 6 nu i veckan.
Ett krav om vi skulle byta till någon av dem är att de lastar rullstolen något så när bekvämt (alla de har ju liksom Kia e Soul , ganska högt upp till lasttröskeln, från marken och upp) och om det skulle vara tänkbart så måste de kunna funka som vår "enda/allroundbil". Har inte råd med två bilar ifall vi skulle köpa en såpass dyr bil.

Om vi bara skall ha en bil i hushållet (vilket kanske faktiskt skulle funka) så skulle vi helst ha en helelbil av "Berlingo family typ" som går ca 40 mil på en laddning och har bra personbilskomfort och justerbart passagerarsäte

Senast redigerat av KenthIJ (24 november 2021)

viccoA
24 november 2021 · 3 109 Inlägg

KenthIJ skrev:
Hoppas att kunna ta en närmare titt på och provköra/lasta rullstol i Enyaq, ID 4, Ioniq5 och Kia Ev 6 nu i veckan.
Ett krav om vi skulle byta till någon av dem är att de lastar rullstolen något så när bekvämt (alla de har ju liksom Kia e Soul , ganska högt upp till lasttröskeln, från marken och upp) och om det skulle vara tänkbart så måste de kunna funka som vår "enda/allroundbil". Har inte råd med två bilar ifall vi skulle köpa en såpass dyr bil.

Om vi bara skall ha en bil i hushållet (vilket kanske faktiskt skulle funka) så skulle vi helst ha en helelbil av "Berlingo family typ" som går ca 40 mil på en laddning och har bra personbilskomfort och justerbart passagerarsäte

Prova Ford Mustang Mach-E också, sätena går att justera elektriskt och för biltypen ok bagage.

Cuefa Ain't no place like home...
24 november 2021 · 4 628 Inlägg

KenthIJ skrev:
Hoppas att kunna ta en närmare titt på och provköra/lasta rullstol i Enyaq, ID 4, Ioniq5 och Kia Ev 6 nu i veckan.
Ett krav om vi skulle byta till någon av dem är att de lastar rullstolen något så när bekvämt (alla de har ju liksom Kia e Soul , ganska högt upp till lasttröskeln, från marken och upp) och om det skulle vara tänkbart så måste de kunna funka som vår "enda/allroundbil". Har inte råd med två bilar ifall vi skulle köpa en såpass dyr bil.

Om vi bara skall ha en bil i hushållet (vilket kanske faktiskt skulle funka) så skulle vi helst ha en helelbil av "Berlingo family typ" som går ca 40 mil på en laddning och har bra personbilskomfort och justerbart passagerarsäte

Kan näst intill garantera att Enyaq är smidigare att lasta rullstol i än ID.4, den sluttande bakluckan stjäl otroligt mycket plats.
Var upp o mätte en av våra ID.4or idag för kunds räkning, tanken var att ha en dubbel hundbur i bagaget.
Det var bara o glömma, om inte hunden är av storlek Chihuahua.
ID.4 må ha en sportigare karossform än Enyaq, men den offrar en del utrymme för den sportigheten.

Ingen av dem är ju som en Berlingo, mig veterligen är det få bilar av den typen som har så lång räckvidd.
Våra ABT E-transporter t.ex har väl typ 20 mil tror jag. 🙄

Det ska i vilket fall bli väldigt spännande att höra Era erfarenheter från testerna av dessa olika fordon!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
KenthIJ
26 november 2021 · 1 429 Inlägg

Provlastade rullstolen i Enyaq och IONIQ 5 i dag och rullstolen gick in i båda (om man fäller två av tre platser bak men det gör vi i vår Prius + sju sits oxå, så det funkar. behöver ju kunna åka tre i bilen). Enyq har fördelen att den har lägre höjd från marken upp till lasttröskeln. Sedan finns det ju flera olika för och nackdelar dem emellan.

Hann dock inte provköra någon av bilarna men skall kolla in dem närmare nu när jag vet att rullstolen går in.

Fick inte tillfälle att provlasta i ID 4 och inte heller i Kia Ev 6 men båda de såg mindre ut i bagagen och hade ganska hög lasttröskel.
Skall dock testa att lasta rullstolen i dem oxå.

Alla fyra ovanstående bilar går att få med fullt eljusterbara passagerarsäten och alla verkar ligga på mellan ca 580 (IONIQ 5)-680. 000 (Ev 6) med den utrustning som vi isf vil ha.
MYCKET PENGAR

KenthIJ
26 november 2021 · 1 429 Inlägg

Cuefa skrev:

KenthIJ skrev:
Hoppas att kunna ta en närmare titt på och provköra/lasta rullstol i Enyaq, ID 4, Ioniq5 och Kia Ev 6 nu i veckan.
Ett krav om vi skulle byta till någon av dem är att de lastar rullstolen något så när bekvämt (alla de har ju liksom Kia e Soul , ganska högt upp till lasttröskeln, från marken och upp) och om det skulle vara tänkbart så måste de kunna funka som vår "enda/allroundbil". Har inte råd med två bilar ifall vi skulle köpa en såpass dyr bil.

Om vi bara skall ha en bil i hushållet (vilket kanske faktiskt skulle funka) så skulle vi helst ha en helelbil av "Berlingo family typ" som går ca 40 mil på en laddning och har bra personbilskomfort och justerbart passagerarsäte

Kan näst intill garantera att Enyaq är smidigare att lasta rullstol i än ID.4, den sluttande bakluckan stjäl otroligt mycket plats.
Var upp o mätte en av våra ID.4or idag för kunds räkning, tanken var att ha en dubbel hundbur i bagaget.
Det var bara o glömma, om inte hunden är av storlek Chihuahua.
ID.4 må ha en sportigare karossform än Enyaq, men den offrar en del utrymme för den sportigheten.

Ingen av dem är ju som en Berlingo, mig veterligen är det få bilar av den typen som har så lång räckvidd.
Våra ABT E-transporter t.ex har väl typ 20 mil tror jag. 🙄


Det ska i vilket fall bli väldigt spännande att höra Era erfarenheter från testerna av dessa olika fordon!

Finns det överhuvud taget elbilar av Berlingo Family ( femsätes personbilsvarianter) på marknaden i dag (även om de bara går typ 20 mil)?

Vet att Nissan Evalia finns men har testat den och den var väl inte så jätterolig och jag tycker att de är dyra sett till vad man får

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang