Tips på, helst Plug In eller Elbil, med justerbart ( höjd och lutning på sits, svankstöd ) passagersarsäte ?

Cuefa Ain't no place like home...
18 januari 2022 · 4 628 Inlägg

KenthIJ skrev:

Cuefa skrev:

KenthIJ skrev:

Höjden från mark till lasttröskel är ju bättre ju lägre den är när man skall lasta rullstolen och där är ju Superb iV bättre än de flesta SUV och Crossowers.
Superb iV verka ha samma höjd som en Toyota Auris TS HSD som vi hade tidigare och där kunde man vinkla in rullstolen med bakhjulen stående på marken och de små framhjulen på lasttröskeln. Smidigt att slippa lyfta eller ha lösa ramper.

Vet du om den Faceliften kom med första iV eller har den kommit senare?

IV kom efter facelift, så alla IV är facelift smile

Får se om Du hittar en lämplig kandidat där då! 👍🏼

Tackar igen.
Pratade med en iV säljare tre mil härifrån och de har en som jag förhoppningsvis kan testa i slutet på veckan.

Hur gick det, blev det nån Enyaq i dag ?

Jajamän, premiärturen avklarades igår kväll!
Med sjuk motvind landade förbrukningen på 21kWh/100km.
Resan till jobbet i morse var snällare, 18,9kWh.

Efter 26.5 körda mil hade jag forfarande 143km/30% kvar i batteriet. Imponerande tycker jag, för motvind o minusgrader!

Måste säga att det känns att jag inte har det ställbara chassit, bilen e hård, men mina ballongdäck väger upp det än så länge.
Annars är jag sinnessjukt nöjd faktiskt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
KenthIJ
18 januari 2022 · 1 445 Inlägg

Cuefa skrev:

KenthIJ skrev:

Cuefa skrev:

IV kom efter facelift, så alla IV är facelift smile

Får se om Du hittar en lämplig kandidat där då! 👍🏼

Tackar igen.
Pratade med en iV säljare tre mil härifrån och de har en som jag förhoppningsvis kan testa i slutet på veckan.

Hur gick det, blev det nån Enyaq i dag ?

Jajamän, premiärturen avklarades igår kväll!
Med sjuk motvind landade förbrukningen på 21kWh/100km.
Resan till jobbet i morse var snällare, 18,9kWh.

Efter 26.5 körda mil hade jag forfarande 143km/30% kvar i batteriet. Imponerande tycker jag, för motvind o minusgrader!

Måste säga att det känns att jag inte har det ställbara chassit, bilen e hård, men mina ballongdäck väger upp det än så länge.
Annars är jag sinnessjukt nöjd faktiskt!

Va kul.
Röd och fin.
Skall bli spännande att följa dina erfarenheter.

Såga att en fullutrustad Skoda Superb iV Showroom bil 2021 går lös på ca 525. 000 och har fått för mig att en fullutrustad Enyaq 80kW går på ca 100.000 till. Då får man ju , förutom hel el driften , även AWD vilket väl inte går att få på Superb iV

viccoA
19 januari 2022 · 3 109 Inlägg

KenthIJ skrev:

Cuefa skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar igen.
Pratade med en iV säljare tre mil härifrån och de har en som jag förhoppningsvis kan testa i slutet på veckan.

Hur gick det, blev det nån Enyaq i dag ?

Jajamän, premiärturen avklarades igår kväll!
Med sjuk motvind landade förbrukningen på 21kWh/100km.
Resan till jobbet i morse var snällare, 18,9kWh.

Efter 26.5 körda mil hade jag forfarande 143km/30% kvar i batteriet. Imponerande tycker jag, för motvind o minusgrader!

Måste säga att det känns att jag inte har det ställbara chassit, bilen e hård, men mina ballongdäck väger upp det än så länge.
Annars är jag sinnessjukt nöjd faktiskt!

Va kul.
Röd och fin.
Skall bli spännande att följa dina erfarenheter.

Såga att en fullutrustad Skoda Superb iV Showroom bil 2021 går lös på ca 525. 000 och har fått för mig att en fullutrustad Enyaq 80kW går på ca 100.000 till. Då får man ju , förutom hel el driften , även AWD vilket väl inte går att få på Superb iV

Glöm inte bidraget med, 70.000kr (efter 1 april) äter upp en del av skillnaden i pris till laddhybriden (vars bonus skiljer sig från bil till bil beroende på utsläpp/batteristorlek).

Senast redigerat av viccoA (19 januari 2022)

Cuefa Ain't no place like home...
19 januari 2022 · 4 628 Inlägg

KenthIJ skrev:

Cuefa skrev:

KenthIJ skrev:

Tackar igen.
Pratade med en iV säljare tre mil härifrån och de har en som jag förhoppningsvis kan testa i slutet på veckan.

Hur gick det, blev det nån Enyaq i dag ?

Jajamän, premiärturen avklarades igår kväll!
Med sjuk motvind landade förbrukningen på 21kWh/100km.
Resan till jobbet i morse var snällare, 18,9kWh.

Efter 26.5 körda mil hade jag forfarande 143km/30% kvar i batteriet. Imponerande tycker jag, för motvind o minusgrader!

Måste säga att det känns att jag inte har det ställbara chassit, bilen e hård, men mina ballongdäck väger upp det än så länge.
Annars är jag sinnessjukt nöjd faktiskt!

Va kul.
Röd och fin.
Skall bli spännande att följa dina erfarenheter.

Såga att en fullutrustad Skoda Superb iV Showroom bil 2021 går lös på ca 525. 000 och har fått för mig att en fullutrustad Enyaq 80kW går på ca 100.000 till. Då får man ju , förutom hel el driften , även AWD vilket väl inte går att få på Superb iV

Stämmer bra det, IV finns inte med fyrhjulsdrift, vilket Enyaq 80x gör.
Jag har hittills inte saknad 4wd på de få dagar jag kört bilen, inte ens i vår branta isiga garage-nedfart.

Dessutom tycker i alla fall jag att bilar med bakhjulsdrift känns stabilare på vägen än framhjulsdrivna dito (med undantaget Ford Sierra - Gud så vingliga de var med lite sidvind!)

Ska skapa en projekttråd/topic på bilen och redogöra för mina upplevelser så småningom.

Ska bli intressant att höra din erfarenhet av Superb IV sen! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Mangisen
19 januari 2022 · 1 034 Inlägg

Jag som jobbar på en skoda anläggning och gjort många (60+) Enyaq leveransklara, har aldrig sett plåtfälgar monterade på dem så det ska du ha cred för hehe 😃😃

Senast redigerat av Mangisen (19 januari 2022)

Cuefa Ain't no place like home...
19 januari 2022 · 4 628 Inlägg

Mangisen skrev:
Jag som jobbar på en skoda anläggning och gjort många (60+) Enyaq leveransklara, har aldrig sett plåtfälgar monterade på dem så det ska du ha cred för hehe 😃😃

Det finns en anledning till detta... men den behöver vi inte ta här 🙈🙉🙊

Men bilen går sinnessjukt skönt på 60-profil i alla fall! 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
KenthIJ
19 januari 2022 · 1 445 Inlägg

viccoA skrev:

KenthIJ skrev:

Cuefa skrev:
Jajamän, premiärturen avklarades igår kväll!
Med sjuk motvind landade förbrukningen på 21kWh/100km.
Resan till jobbet i morse var snällare, 18,9kWh.

Efter 26.5 körda mil hade jag forfarande 143km/30% kvar i batteriet. Imponerande tycker jag, för motvind o minusgrader!

Måste säga att det känns att jag inte har det ställbara chassit, bilen e hård, men mina ballongdäck väger upp det än så länge.
Annars är jag sinnessjukt nöjd faktiskt!

Va kul.
Röd och fin.
Skall bli spännande att följa dina erfarenheter.

Såga att en fullutrustad Skoda Superb iV Showroom bil 2021 går lös på ca 525. 000 och har fått för mig att en fullutrustad Enyaq 80kW går på ca 100.000 till. Då får man ju , förutom hel el driften , även AWD vilket väl inte går att få på Superb iV

Glöm inte bidraget med, 70.000kr (efter 1 april) äter upp en del av skillnaden i pris till laddhybriden (vars bonus skiljer sig från bil till bil beroende på utsläpp/batteristorlek).

Det är ju en viktig tanke men....

Det går ju att hitta bättre begagnade, Fullutrustade Superb iV plug in ca 2020 med 3-5000 på mätaren, för knappa 400.000 hos MRF anslutna handlare och det finns ju inga begagnade Enyaq ännu.

Jag är dock ändå inte helt säker på att det bästa är att skaffa Plug In nu.
Vill ändå provlasta dotterns rullstol (för att se om det överhuvud taget går) och provköra Skoda Superb iV

Som det är just nu så har vi ju en Prius PHV 2018 (plug In) som går ungefär lika långt som Skoda Superb iV på enbart el och den har vi , med vårt nuvarande körmönster, inte tankat sedan 21-10-19 och kört 140 mil sedan dess och har halva tanken kvar så som det är nu så funkar Plug In ganska bra för vår del men ...
(vår Prius har dessvärre inte fullt justerbart passagerarsäte vilket blivit viktigt för oss då vår dotter fått mer problem med dålig blodcirkulation och skulle behöva kunna justera sätet mer)

Vi kommer dock snart att behöva köra en 17 mila tur i veckan där vi inte kommer att kunna ladda (då går ju plug in bara ca 5 av de milen på ren el och resten som "vanlig" hybrid, vilket förmodligen kommer att göra en del på totala el/bensin förbrukningen.
men.... igen...

Vi kommer oxå att snart behöva åka en tripp på ca 22mil enkel väg , 44 tur och retur
( ca 10% 40 km/h  -  30% 80 km/h  -  30% 100 km/h  och  30% 110 km/h)
ca en gång i månaden då vi bara kan stanna och snabbladda i ca fyrtio minuter , efter ca 15 mils körning.
När vi åker tillbaka kan vi stanna och snabbladda ytterligare ca fyrtio minuter, efter ca 7 mils körning.

Så då kanske det blir "räckvidsångest" med en el bil som går 45 mil (och det på sommartid) på en laddning.

Kanske "tryggare" med en Plug in då trots allt.

Många funderingar blir det

Senast redigerat av KenthIJ (20 januari 2022)

xXSammy
20 januari 2022 · 6 569 Inlägg

Viktigaste just nu är väl ändå att hitta en bil (Plug-In eller BEV) som har bäst komfort och lastutrymme.
Hälsan ska alltid gå först.

Hade möjligheten själv att införskaffa en Mach-E men vinkeln på stolarna är inte bra för mig då jag antingen är välsignad eller fördömd med långa ben så sitter jag en längre tid blir det kramp i låren.

Kollade även stolarna i Kuga, har justerbart svankstöd i St-Line och Vignale i passagerarstolarna (manuellt) men bara reglerbar vinkel på förarstolens sittdyna

Edit: svankstöd kuga

Senast redigerat av xXSammy (20 januari 2022)

De/Dem
KenthIJ
20 januari 2022 · 1 445 Inlägg

Var in en snabbsväng på Skoda och provlastade rullstolen i en Superb iV (Plug In )och rullstolen fick plats om man fäller två av baksätena , vilket man även måste göra i vår nuvarande rullstolsfraktare Prius + sju sits, och i Enyaq, Hyundai 5 och Kia e-Soul , som jag oxå testat.
En ganska stor fördel med Superb iV är att den är lägre från mark till lasttröskel än alla de andra (ca 8cm lägre än Enyaq som är näst lägst av ovanstående) ovanstående (även vår Prius) och det är ju bra när man skall lasta rullstolen. Går då att vinkla in med stora bakhjulen på marken och de små framhjulen på lasttröskeln. Slipper lyfta eller använda våra lösa ramper.
Även lättare för dottern att gå in lägre bil då hon kan sätta sig med ändan in först.

Han dock inte provköra men jag räknar med att göra det i början på nästa vecka.


En stund senare...

Såg nu att det står att Superb iV har bensinvärmare med fjärrkontroll.

Är det en sån där "gammaldags" värmare som drivs av/på bensin.

Går det inte att förvärma Superb iV på el ?

Någon här som vet?

Senast redigerat av KenthIJ (21 januari 2022)

torpis Forummoderator
21 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Är en rullstol så stor? Är den ihopfällbar? Låter ju märkligt om en kombi inte kan ta en rullstol utan att avverka sittplatserna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KenthIJ
21 januari 2022 · 1 445 Inlägg

torpis skrev:
Är en rullstol så stor? Är den ihopfällbar? Låter ju märkligt om en kombi inte kan ta en rullstol utan att avverka sittplatserna.

Jo så stor är den. Ser ut som nedan.

Just den här modellen går inte att fälla ihop. Går dock att plocka av hjulen men det är ju lite meckigt.

Vi behöver inte kunna åka fler än tre i bilen så att fälla två av baksätena är ok.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-00f7296b7fe44934b1d7be6e5e5b90b8.jpg


Man får lägga rullstolen "på rygg" så här (stolen på bilden är en annan stol men den kunde dottern inte ha kvar)

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-e71f7bca5bda11390810112787df340e.jpg

Går ju även att sänka handtagen och då skulle man nog få in den utan att fälla sätena men även det är ju meckigt och vi vill ha lastningen så smidig som möjligt, spec, för assistenter

Senast redigerat av KenthIJ (21 januari 2022)

torpis Forummoderator
21 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Det är ju intressanta problem som skulle gå att lösa väldigt enkelt om jag nu var ingenjör på en rullstolstillverkare. Jag gissar att det redan finns fällbara modeller och handtag med snabblåsning efter man bestämt läge men att det är andra anledningar som begränsar utbudet.

Så fort man var tvungen att ta av hjulen på barnvagnen så vart det ju genast oerhört jobbigt.

Känns på något vis som att man inte borde lyfta upp och lägga rullstolen på golvet bak heller utan nästan bara klicka dit den ungefär som en sopbil tömmer tunnor och att den automatiska bakluckan lyfta in stolen själv. Ett sådant lyft kan ju orsaka skada hos den som lastar stolen.  Nu är vi ju inte där, men det finns ju utv-potential.... (jag tänker inte på speciallösningar med robotarmar osv utan en standard typ ISO-fix fast för rullstolar.)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
21 januari 2022 · 4 628 Inlägg

KenthIJ skrev:
Var in en snabbsväng på Skoda och provlastade rullstolen i en Superb iV (Plug In )och rullstolen fick plats om man fäller två av baksätena , vilket man även måste göra i vår nuvarande rullstolsfraktare Prius + sju sits, och i Enyaq, Hyundai 5 och Kia e-Soul , som jag oxå testat.
En ganska stor fördel med Superb iV är att den är lägre från mark till lasttröskel än alla de andra (ca 8cm lägre än Enyaq som är näst lägst av ovanstående) ovanstående (även vår Prius) och det är ju bra när man skall lasta rullstolen. Går då att vinkla in med stora bakhjulen på marken och de små framhjulen på lasttröskeln. Slipper lyfta eller använda våra lösa ramper.
Även lättare för dottern att gå in lägre bil då hon kan sätta sig med ändan in först.

Han dock inte provköra men jag räknar med att göra det i början på nästa vecka.


En stund senare...

Såg nu att det står att Superb iV har bensinvärmare med fjärrkontroll.

Är det en sån där "gammaldags" värmare som drivs av/på bensin.

Går det inte att förvärma Superb iV på el ?

Någon här som vet?

Om jag minns rätt så ska du kunna förklimatisera bilen via el om sladden är inkopplad, men hittar inte info på det just nu.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
torpis Forummoderator
21 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Cuefa skrev:
Om jag minns rätt så ska du kunna förklimatisera bilen via el om sladden är inkopplad, men hittar inte info på det just nu.

Här är vi ju betydligt längre fram idag där bilarna har OTA, Wifi och kanske även LTE. Då finns det ju alla möjligheter för funktioner att tillkomma. Äldre bilar så som min Ioniq kan man ju bara drömma om uppdateringar, om man nu inte bygger in dem själv.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
21 januari 2022 · 1 445 Inlägg

Cuefa skrev:

KenthIJ skrev:
En stund senare...

Såg nu att det står att Superb iV har bensinvärmare med fjärrkontroll.

Är det en sån där "gammaldags" värmare som drivs av/på bensin.

Går det inte att förvärma Superb iV på el ?

Någon här som vet?

Om jag minns rätt så ska du kunna förklimatisera bilen via el om sladden är inkopplad, men hittar inte info på det just nu.

Låter ju som att det skulle kunna vara så.
Skall se om jag får tag i säljaren

KenthIJ
21 januari 2022 · 1 445 Inlägg

torpis skrev:
Det är ju intressanta problem som skulle gå att lösa väldigt enkelt om jag nu var ingenjör på en rullstolstillverkare. Jag gissar att det redan finns fällbara modeller och handtag med snabblåsning efter man bestämt läge men att det är andra anledningar som begränsar utbudet.

Så fort man var tvungen att ta av hjulen på barnvagnen så vart det ju genast oerhört jobbigt.

Känns på något vis som att man inte borde lyfta upp och lägga rullstolen på golvet bak heller utan nästan bara klicka dit den ungefär som en sopbil tömmer tunnor och att den automatiska bakluckan lyfta in stolen själv. Ett sådant lyft kan ju orsaka skada hos den som lastar stolen.  Nu är vi ju inte där, men det finns ju utv-potential.... (jag tänker inte på speciallösningar med robotarmar osv utan en standard typ ISO-fix fast för rullstolar.)

Tror att det är lite för liten marknad.
Finns ju en del ihopfällbara rullstolar men då skall de ju ändå lyftas in i bilen.
Rullstolstillverkarna borde ju dock kunna utveckla det här mer, som du påpekar. Har sett att det finns en del varianter på "snabbfattning" mellan trehjulig cyckel oh rullstol men så fort man skall anpassa en bil så kostar det både skjorta och jacka.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 januari 2022 · 17 460 Inlägg

KenthIJ skrev:
Var in en snabbsväng på Skoda och provlastade rullstolen i en Superb iV (Plug In )och rullstolen fick plats om man fäller två av baksätena , vilket man även måste göra i vår nuvarande rullstolsfraktare Prius + sju sits, och i Enyaq, Hyundai 5 och Kia e-Soul , som jag oxå testat.
En ganska stor fördel med Superb iV är att den är lägre från mark till lasttröskel än alla de andra (ca 8cm lägre än Enyaq som är näst lägst av ovanstående) ovanstående (även vår Prius) och det är ju bra när man skall lasta rullstolen. Går då att vinkla in med stora bakhjulen på marken och de små framhjulen på lasttröskeln. Slipper lyfta eller använda våra lösa ramper.
Även lättare för dottern att gå in lägre bil då hon kan sätta sig med ändan in först.

Han dock inte provköra men jag räknar med att göra det i början på nästa vecka.


En stund senare...

Såg nu att det står att Superb iV har bensinvärmare med fjärrkontroll.

Är det en sån där "gammaldags" värmare som drivs av/på bensin.

Går det inte att förvärma Superb iV på el ?

Någon här som vet?

Har den det som standard? Det är ju inte så dumt. Det är säkert en vanlig Eberspächer/webasto. Praktiskt tillbehör. När jag stod och monterade Eberspächer i KIA Optima PHEV när den kom för några år sedan var det nästan 1 bil av 3 som fick detta tillbehör. Monterade nog 80-100 stycken...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
21 januari 2022 · 1 445 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Var in en snabbsväng på Skoda och provlastade rullstolen i en Superb iV (Plug In )och rullstolen fick plats om man fäller två av baksätena , vilket man även måste göra i vår nuvarande rullstolsfraktare Prius + sju sits, och i Enyaq, Hyundai 5 och Kia e-Soul , som jag oxå testat.
En ganska stor fördel med Superb iV är att den är lägre från mark till lasttröskel än alla de andra (ca 8cm lägre än Enyaq som är näst lägst av ovanstående) ovanstående (även vår Prius) och det är ju bra när man skall lasta rullstolen. Går då att vinkla in med stora bakhjulen på marken och de små framhjulen på lasttröskeln. Slipper lyfta eller använda våra lösa ramper.
Även lättare för dottern att gå in lägre bil då hon kan sätta sig med ändan in först.

Han dock inte provköra men jag räknar med att göra det i början på nästa vecka.


En stund senare...

Såg nu att det står att Superb iV har bensinvärmare med fjärrkontroll.

Är det en sån där "gammaldags" värmare som drivs av/på bensin.

Går det inte att förvärma Superb iV på el ?

Någon här som vet?

Har den det som standard? Det är ju inte så dumt. Det är säkert en vanlig Eberspächer/webasto. Praktiskt tillbehör. När jag stod och monterade Eberspächer i KIA Optima PHEV när den kom för några år sedan var det nästan 1 bil av 3 som fick detta tillbehör. Monterade nog 80-100 stycken...

jo det verkar vara standard i den utrustningsnivån och det kan ju vara bra om man inte har tillgång till laddare men jag skulle ju gärna kunna förvärma bilen på enbart el oxå .
Tänker mig att det mycket väl kan bli så att man inte kommer att få använda bensindriven värmare

KenthIJ
22 januari 2022 · 1 445 Inlägg

Var ute på en kort , ca 20 min tur med en Superb iV i dag.
Fin bil och skön att köra tyckte jag. Bra inställningsmöjligheter på säte och ratt.
Lite ovant att köra dess automat när jag är van vid CVT låda.

Däremot så visste inte säljaren säkert om man kunde "förklimatisera" på el när sladden är i eller om den bara går på bensinvärmaren.
Jag har iofs för mig , precis som "Cuefa", att jag sett att det skall gå.

viccoA
22 januari 2022 · 3 109 Inlägg

KenthIJ skrev:
Var ute på en kort , ca 20 min tur med en Superb iV i dag.
Fin bil och skön att köra tyckte jag. Bra inställningsmöjligheter på säte och ratt.
Lite ovant att köra dess automat när jag är van vid CVT låda.

Däremot så visste inte säljaren säkert om man kunde "förklimatisera" på el när sladden är i eller om den bara går på bensinvärmaren.
Jag har iofs för mig , precis som "Cuefa", att jag sett att det skall gå.

Tycker det känns oerhört omodernt att ens leverera en bränslevärmare i en bil med som även har en batteridrivlina...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang