Tips på, helst Plug In eller Elbil, med justerbart ( höjd och lutning på sits, svankstöd ) passagersarsäte ?

KenthIJ
22 januari 2022 · 1 429 Inlägg

viccoA skrev:

KenthIJ skrev:
Var ute på en kort , ca 20 min tur med en Superb iV i dag.
Fin bil och skön att köra tyckte jag. Bra inställningsmöjligheter på säte och ratt.
Lite ovant att köra dess automat när jag är van vid CVT låda.

Däremot så visste inte säljaren säkert om man kunde "förklimatisera" på el när sladden är i eller om den bara går på bensinvärmaren.
Jag har iofs för mig , precis som "Cuefa", att jag sett att det skall gå.

Tycker det känns oerhört omodernt att ens leverera en bränslevärmare i en bil med som även har en batteridrivlina...

Kan nog hålla med dig där, även om det är ganska praktiskt om du inte har tillgång till el men ... som sagt, litet aber är det all. spec. om det inte går att förvärma på el även om bilen är sladdladdad.
Skulle vara synd för Superb iV skulle faktiskt passa oss riktigt bra.
Skall dock fortsätta att kolla upp detta och även provköra och kolla ev inbytespriser

Cuefa Ain't no place like home...
22 januari 2022 · 4 628 Inlägg

KenthIJ skrev:
Var ute på en kort , ca 20 min tur med en Superb iV i dag.
Fin bil och skön att köra tyckte jag. Bra inställningsmöjligheter på säte och ratt.
Lite ovant att köra dess automat när jag är van vid CVT låda.

Däremot så visste inte säljaren säkert om man kunde "förklimatisera" på el när sladden är i eller om den bara går på bensinvärmaren.
Jag har iofs för mig , precis som "Cuefa", att jag sett att det skall gå.

Man åker riktigt bra i Superb, ja.
Kul ni gillade den!

Vi får se vad vi kan få fram för info ang förklimatiseringen 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
KenthIJ
23 januari 2022 · 1 429 Inlägg

Hittade en Bruksanvisning för Skoda Superb iV och där står, på sid. 54 "För uppvärmning förbrukar systemet bränsle från
bränsletanken eller elektrisk energi från högvoltsbat-
teriet"
och på sid 61 att det finns en inställning för "Användning av högvoltsbatteriets energi för kupé-
kylning/-uppvärmning.
Om funktionen inte är påslagen, startas kupékyl-
ning/-uppvärmning endast vid laddning"

Detta tolkar jag som att det borde gå att "förklimatisera" även på el/batteri.

Däremot så verkar det inte gå att "förklimatisera" med varken bensin eller el/batteri genom app. i telefon utan man får, antingen programera in förinställd tid eller trycka igång "förklimatiseringen" genom knapptryck på nyckeln. Täckningen på den skall vara "några hundra meter"

torpis Forummoderator
23 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Många elbilar kräver att dom skall vara inpluggade för att kunna värme kupén. Kan kanske vara så för hybrider också?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KenthIJ
23 januari 2022 · 1 429 Inlägg

torpis skrev:
Många elbilar kräver att dom skall vara inpluggade för att kunna värme kupén. Kan kanske vara så för hybrider också?

Kan säkert vara så.
Det viktigaste är ju att det går att för värma/kyla på el oxå och inte enbart bensin.
Verkar som sagt däremot inte som att det går med app. över tel. utan genom förprogrammering eller nyckel

torpis Forummoderator
23 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Att värma på bensin är ganska praktiskt i teknisk synvinkel eftersom de varma avgaserna från brännaren leds ut under motorn och alltså värmer upp olja/växellåda också. Svårt att kyla kupén på det sättet dock :-P

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KenthIJ
23 januari 2022 · 1 429 Inlägg

torpis skrev:
Att värma på bensin är ganska praktiskt i teknisk synvinkel eftersom de varma avgaserna från brännaren leds ut under motorn och alltså värmer upp olja/växellåda också. Svårt att kyla kupén på det sättet dock :-P

Jo det verkar ju väldigt praktisk. Speciellt om man inte har tillgång till el/ laddning men... kanske inte så miljövänligt, mer miljöovänligt.
Tänker att det kanske kommer att bli förbjudet att använda bensinvärmare.

torpis Forummoderator
23 januari 2022 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:

torpis skrev:
Att värma på bensin är ganska praktiskt i teknisk synvinkel eftersom de varma avgaserna från brännaren leds ut under motorn och alltså värmer upp olja/växellåda också. Svårt att kyla kupén på det sättet dock :-P

Jo det verkar ju väldigt praktisk. Speciellt om man inte har tillgång till el/ laddning men... kanske inte så miljövänligt, mer miljöovänligt.
Tänker att det kanske kommer att bli förbjudet att använda bensinvärmare.

När jag körde dieselbilen så körde jag alltid brännaren även på sommaren. Tänkte att den soppan jag eldade där har jag igen eftersom motorn slipper gå på "choke" lika länge vid start, att oljorna är varma osv(mindre friktion). Bilen hade gått ganska långt och växellådan var mjukare att växla när den var varm. Så jag har svårt att avgöra vad som är sämst för miljön där. Som vanligt svårt att egentligen bevisa någonting utan riktiga studier.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 januari 2022 · 17 379 Inlägg

Dagens värmare är ju mycket effektiva. Vet att jag körde en Eber 5kW i 12-13 minuter en dag i nollgradigt med frost på rutan på en Optima. Det räckte och motorn gav värme vid start. Det sitter ett smart relä som kallas ipcu som bestämmer hur mycket kupéfläkten ska jobba vid användning av värmare. Detta går att justera av en som har tillgång till utrustning. Det är grundinställt från leverantören och man ska känna om blåset är lagom eller för mycket/för lite.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
23 januari 2022 · 1 429 Inlägg

torpis skrev:

KenthIJ skrev:

torpis skrev:
Att värma på bensin är ganska praktiskt i teknisk synvinkel eftersom de varma avgaserna från brännaren leds ut under motorn och alltså värmer upp olja/växellåda också. Svårt att kyla kupén på det sättet dock :-P

Jo det verkar ju väldigt praktisk. Speciellt om man inte har tillgång till el/ laddning men... kanske inte så miljövänligt, mer miljöovänligt.
Tänker att det kanske kommer att bli förbjudet att använda bensinvärmare.

När jag körde dieselbilen så körde jag alltid brännaren även på sommaren. Tänkte att den soppan jag eldade där har jag igen eftersom motorn slipper gå på "choke" lika länge vid start, att oljorna är varma osv(mindre friktion). Bilen hade gått ganska långt och växellådan var mjukare att växla när den var varm. Så jag har svårt att avgöra vad som är sämst för miljön där. Som vanligt svårt att egentligen bevisa någonting utan riktiga studier.

Hybrid_ skrev:
Dagens värmare är ju mycket effektiva. Vet att jag körde en Eber 5kW i 12-13 minuter en dag i nollgradigt med frost på rutan på en Optima. Det räckte och motorn gav värme vid start. Det sitter ett smart relä som kallas ipcu som bestämmer hur mycket kupéfläkten ska jobba vid användning av värmare. Detta går att justera av en som har tillgång till utrustning. Det är grundinställt från leverantören och man ska känna om blåset är lagom eller för mycket/för lite.

Tackar för info. och input.

Låter jättebra.

Det jag tänker är att vi kommer att kunna köra även en Superb iV Plug In en hel del på bara el/batteri direkt från start, även på vintern och då tänker jag att det vore bra att förvärma bilen på bara el/batteri

torpis Forummoderator
23 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Framför allt så är det ju alltid bra att veta om vilja möjligheter som finns innan man köper bil. Vissa saker är sjukt svårt att få svar på.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
24 januari 2022 · 4 628 Inlägg

KenthIJ skrev:

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
Jo det verkar ju väldigt praktisk. Speciellt om man inte har tillgång till el/ laddning men... kanske inte så miljövänligt, mer miljöovänligt.
Tänker att det kanske kommer att bli förbjudet att använda bensinvärmare.

När jag körde dieselbilen så körde jag alltid brännaren även på sommaren. Tänkte att den soppan jag eldade där har jag igen eftersom motorn slipper gå på "choke" lika länge vid start, att oljorna är varma osv(mindre friktion). Bilen hade gått ganska långt och växellådan var mjukare att växla när den var varm. Så jag har svårt att avgöra vad som är sämst för miljön där. Som vanligt svårt att egentligen bevisa någonting utan riktiga studier.

Hybrid_ skrev:
Dagens värmare är ju mycket effektiva. Vet att jag körde en Eber 5kW i 12-13 minuter en dag i nollgradigt med frost på rutan på en Optima. Det räckte och motorn gav värme vid start. Det sitter ett smart relä som kallas ipcu som bestämmer hur mycket kupéfläkten ska jobba vid användning av värmare. Detta går att justera av en som har tillgång till utrustning. Det är grundinställt från leverantören och man ska känna om blåset är lagom eller för mycket/för lite.

Tackar för info. och input.

Låter jättebra.

Det jag tänker är att vi kommer att kunna köra även en Superb iV Plug In en hel del på bara el/batteri direkt från start, även på vintern och då tänker jag att det vore bra att förvärma bilen på bara el/batteri

Jag hittar bara info på VW Passat GTE, men den har ju exakt samma drivlina så borde stämma även för Superb IV;

"Bilen måste vara ansluten till elnätet för att kunna starta parkeringsvärmaren om man vill kunna värma bilen utan att dra ström från högvoltsbatteriet."

Så då ska det gå att förklimatisera på el, med sladden ansluten. Så tolkar i alla fall jag det.

Sen hittar jag även följande info, också den för GTE;

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c1161b1d38af40d5eba5c4fb31c26e43.jpg

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
KenthIJ
24 januari 2022 · 1 429 Inlägg

Cuefa skrev:

KenthIJ skrev:

torpis skrev:

När jag körde dieselbilen så körde jag alltid brännaren även på sommaren. Tänkte att den soppan jag eldade där har jag igen eftersom motorn slipper gå på "choke" lika länge vid start, att oljorna är varma osv(mindre friktion). Bilen hade gått ganska långt och växellådan var mjukare att växla när den var varm. Så jag har svårt att avgöra vad som är sämst för miljön där. Som vanligt svårt att egentligen bevisa någonting utan riktiga studier.

Hybrid_ skrev:
Dagens värmare är ju mycket effektiva. Vet att jag körde en Eber 5kW i 12-13 minuter en dag i nollgradigt med frost på rutan på en Optima. Det räckte och motorn gav värme vid start. Det sitter ett smart relä som kallas ipcu som bestämmer hur mycket kupéfläkten ska jobba vid användning av värmare. Detta går att justera av en som har tillgång till utrustning. Det är grundinställt från leverantören och man ska känna om blåset är lagom eller för mycket/för lite.

Tackar för info. och input.

Låter jättebra.

Det jag tänker är att vi kommer att kunna köra även en Superb iV Plug In en hel del på bara el/batteri direkt från start, även på vintern och då tänker jag att det vore bra att förvärma bilen på bara el/batteri

Jag hittar bara info på VW Passat GTE, men den har ju exakt samma drivlina så borde stämma även för Superb IV;

"Bilen måste vara ansluten till elnätet för att kunna starta parkeringsvärmaren om man vill kunna värma bilen utan att dra ström från högvoltsbatteriet."

Så då ska det gå att förklimatisera på el, med sladden ansluten. Så tolkar i alla fall jag det.

Sen hittar jag även följande info, också den för GTE;

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c1161b1d38af40d5eba5c4fb31c26e43.jpg

Tackar återigen för info. och engagemang.

Då verkar det ju faktiskt som att det skall gå att förklimatisera på el.

Skall absolut kolla upp Superb iV mer och hålla utkik efter bättre begagnade här i närheten.

Finns en sprillans ny några mil härifrån men det blir ju väldigt mycket pengar och en av fördelarna med Superb iV är ju att det börjar komma en del begagnat.

Vi tittar främst efter L&K modellen eftersom den har fullt justerbart passagerarsäte.

Har sett i olika annonser att en del skriver att Superb iV är 1.46 hög och att en del skriver 1.51 hög. Vet du om och isf vad det är för skillnad i modell (beror det t.ex på hjuldimension), eller är det bara felskrivningar?

Köper och byter helst in hos auktoriserad MRF ansluten handlare.
Är inte förtjust i att varken köpa eller sälja privat
( sist jag sålde bil privat fick jag hjälp av Hybrid_ här på forumet. Tackar för det)

Cuefa Ain't no place like home...
24 januari 2022 · 4 628 Inlägg

KenthIJ skrev:

Cuefa skrev:

KenthIJ skrev:

torpis skrev:
När jag körde dieselbilen så körde jag alltid brännaren även på sommaren. Tänkte att den soppan jag eldade där har jag igen eftersom motorn slipper gå på "choke" lika länge vid start, att oljorna är varma osv(mindre friktion). Bilen hade gått ganska långt och växellådan var mjukare att växla när den var varm. Så jag har svårt att avgöra vad som är sämst för miljön där. Som vanligt svårt att egentligen bevisa någonting utan riktiga studier.

Tackar för info. och input.

Låter jättebra.

Det jag tänker är att vi kommer att kunna köra även en Superb iV Plug In en hel del på bara el/batteri direkt från start, även på vintern och då tänker jag att det vore bra att förvärma bilen på bara el/batteri

Jag hittar bara info på VW Passat GTE, men den har ju exakt samma drivlina så borde stämma även för Superb IV;

"Bilen måste vara ansluten till elnätet för att kunna starta parkeringsvärmaren om man vill kunna värma bilen utan att dra ström från högvoltsbatteriet."

Så då ska det gå att förklimatisera på el, med sladden ansluten. Så tolkar i alla fall jag det.

Sen hittar jag även följande info, också den för GTE;

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c1161b1d38af40d5eba5c4fb31c26e43.jpg

Tackar återigen för info. och engagemang.

Då verkar det ju faktiskt som att det skall gå att förklimatisera på el.

Skall absolut kolla upp Superb iV mer och hålla utkik efter bättre begagnade här i närheten.

Finns en sprillans ny några mil härifrån men det blir ju väldigt mycket pengar och en av fördelarna med Superb iV är ju att det börjar komma en del begagnat.

Vi tittar främst efter L&K modellen eftersom den har fullt justerbart passagerarsäte.

Har sett i olika annonser att en del skriver att Superb iV är 1.46 hög och att en del skriver 1.51 hög. Vet du om och isf vad det är för skillnad i modell (beror det t.ex på hjuldimension), eller är det bara felskrivningar?

Köper och byter helst in hos auktoriserad MRF ansluten handlare.
Är inte förtjust i att varken köpa eller sälja privat
( sist jag sålde bil privat fick jag hjälp av Hybrid_ här på forumet. Tackar för det)

Lugnt det, det är ju en del av mitt jobb ändå smile

Spontant skulle jag gissa att höjden beror på om det är ne Style, L&K eller Scout, där scouten såklart är högst.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
KenthIJ
31 januari 2022 · 1 429 Inlägg

Har sett att det finns en del bättre begagnade  Skoda Superb iV L&K modell hos handlare i Stockholms, Södertälje och Uppsalaområdet men väldigt tunnsått med begagnade L&K här på västkusten.
Finns några "sportline" begagnade här men de har ju inte fullt el justerbart passagerarsäte ,enbart manuellt höjdjusterbara. Dessutom verkar "sportline" lite dyrare tycker jag. Tror även "sportline" är lite lägre och "hårdare/stötigare" att köra.

Tänker och hoppas att det kanske finns Superb iV L&K ägare som byter in sina bilar mot Enyaq nu i rappet

Senast redigerat av KenthIJ (31 januari 2022)

KenthIJ
11 februari 2022 · 1 429 Inlägg

xXSammy skrev:
Viktigaste just nu är väl ändå att hitta en bil (Plug-In eller BEV) som har bäst komfort och lastutrymme.
Hälsan ska alltid gå först.

Hade möjligheten själv att införskaffa en Mach-E men vinkeln på stolarna är inte bra för mig då jag antingen är välsignad eller fördömd med långa ben så sitter jag en längre tid blir det kramp i låren.

Kollade även stolarna i Kuga, har justerbart svankstöd i St-Line och Vignale i passagerarstolarna (manuellt) men bara reglerbar vinkel på förarstolens sittdyna

Edit: svankstöd kuga

Funderar lite på Kuga Plug In igen. Har ju testat (precis när den kom) att lasta rullstol i den och det funkade.

Hur var det nu... går det att förvärma Kuga med app/telefon ?

Går det att höjdjustera passagerarsätet ?

Är dessvärre kanonförkyld igen så jag kan inte åka och kolla/testa själv

KenthIJ
11 februari 2022 · 1 429 Inlägg

torpis skrev:
Volvo har väl alltid haft bra stolar.

Såg nu att Volvo XC 60 Plug In faktiskt har även (manuelt) justerbar vinkel på sitsen på passagerarstolen.

Har dock inte testat att lasta rullstolen i dem

xXSammy
11 februari 2022 · 6 566 Inlägg

KenthIJ skrev:

xXSammy skrev:
Viktigaste just nu är väl ändå att hitta en bil (Plug-In eller BEV) som har bäst komfort och lastutrymme.
Hälsan ska alltid gå först.

Hade möjligheten själv att införskaffa en Mach-E men vinkeln på stolarna är inte bra för mig då jag antingen är välsignad eller fördömd med långa ben så sitter jag en längre tid blir det kramp i låren.

Kollade även stolarna i Kuga, har justerbart svankstöd i St-Line och Vignale i passagerarstolarna (manuellt) men bara reglerbar vinkel på förarstolens sittdyna

Edit: svankstöd kuga

Funderar lite på Kuga Plug In igen. Har ju testat (precis när den kom) att lasta rullstol i den och det funkade.

Hur var det nu... går det att förvärma Kuga med app/telefon ?

Går det att höjdjustera passagerarsätet ?

Är dessvärre kanonförkyld igen så jag kan inte åka och kolla/testa själv

Det går att förklimatisera via FordPass så antingen värme eller kyla i 5, 10 eller 15min. Lite beroende på yttertemperatur och luftfuktighet gör den antingen bara via batteridrift eller hybrid.

Min startar inte värme på passagerarsätet men det går att välja "senaste inställning" så om den lämnas på så bör det i praktiken vara igång vid nästa fjärrstart.
Däremot så startar värmen i bägge stolar om bilen kallstartas utan app

Passagerarsätet är justerbart i höjd, rygg och svank. Verkar gälla alla modeller (Jämförts idag mellan min och en Titanium utrustad)

Edit: Går även att ställa in avresetider så bilen är både varm/kall och uppladdad, så länge den är kopplad till laddstation

Senast redigerat av xXSammy (11 februari 2022)

De/Dem
KenthIJ
11 februari 2022 · 1 429 Inlägg

xXSammy skrev:

KenthIJ skrev:

xXSammy skrev:
Viktigaste just nu är väl ändå att hitta en bil (Plug-In eller BEV) som har bäst komfort och lastutrymme.
Hälsan ska alltid gå först.

Hade möjligheten själv att införskaffa en Mach-E men vinkeln på stolarna är inte bra för mig då jag antingen är välsignad eller fördömd med långa ben så sitter jag en längre tid blir det kramp i låren.

Kollade även stolarna i Kuga, har justerbart svankstöd i St-Line och Vignale i passagerarstolarna (manuellt) men bara reglerbar vinkel på förarstolens sittdyna

Edit: svankstöd kuga

Funderar lite på Kuga Plug In igen. Har ju testat (precis när den kom) att lasta rullstol i den och det funkade.

Hur var det nu... går det att förvärma Kuga med app/telefon ?

Går det att höjdjustera passagerarsätet ?

Är dessvärre kanonförkyld igen så jag kan inte åka och kolla/testa själv

Det går att förklimatisera via FordPass så antingen värme eller kyla i 5, 10 eller 15min. Lite beroende på yttertemperatur och luftfuktighet gör den antingen bara via batteridrift eller hybrid.

Min startar inte värme på passagerarsätet men det går att välja "senaste inställning" så om den lämnas på så bör det i praktiken vara igång vid nästa fjärrstart.
Däremot så startar värmen i bägge stolar om bilen kallstartas utan app

Passagerarsätet är justerbart i höjd, rygg och svank. Verkar gälla alla modeller (Jämförts idag mellan min och en Titanium utrustad)

Edit: Går även att ställa in avresetider så bilen är både varm/kall och uppladdad, så länge den är kopplad till laddstation

Tackar åter igen för info. och engagemang.

Vet ju inte riktigt hur dina körvanor ser ut, vi kör ganska försiktigt och ganska blandad körning,sällan över 110 km/h men... har du koll på hur långt din går på en laddning på vinter respektive sommar ?

xXSammy
11 februari 2022 · 6 566 Inlägg

KenthIJ skrev:

xXSammy skrev:
Det går att förklimatisera via FordPass så antingen värme eller kyla i 5, 10 eller 15min. Lite beroende på yttertemperatur och luftfuktighet gör den antingen bara via batteridrift eller hybrid.

Min startar inte värme på passagerarsätet men det går att välja "senaste inställning" så om den lämnas på så bör det i praktiken vara igång vid nästa fjärrstart.
Däremot så startar värmen i bägge stolar om bilen kallstartas utan app

Passagerarsätet är justerbart i höjd, rygg och svank. Verkar gälla alla modeller (Jämförts idag mellan min och en Titanium utrustad)

Edit: Går även att ställa in avresetider så bilen är både varm/kall och uppladdad, så länge den är kopplad till laddstation

Tackar åter igen för info. och engagemang.

Vet ju inte riktigt hur dina körvanor ser ut, vi kör ganska försiktigt och ganska blandad körning,sällan över 110 km/h men... har du koll på hur långt din går på en laddning på vinter respektive sommar ?

Har aldrig kört den helt "tom" på batteriet utan brukar ladda dagligen utom gångerna jag vet att jag inte kommer kunna ladda. Kör istället då på "EV-senare" så den fungerar som en FHEV/Vanlig hybrid
Kör typ aldrig över 100, utom nedför kanske.. ; ) Snittar 5.3/100km då

Sommartid är räckvidden ungefär 6 mil och 4 på vintern, men kör på "Auto" då så förbränningsmotorn går ju igång under 5 grader.
Prick en mil till jobbet, snittar 18 kWh/100 km på sommartid utan fjärrstart
22-24 kWh/100 km vintertid, med fjärrstart och hybriddrift - 3.8/100 km

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang