Låt mig börja med att jag i princip inte kan någonting om bilar, motorer eller el. Håll det i tanke när ni kommenterar :D Det stoppade mig dock inte från att importera en halvsliten Lada 2101 (VAZ1200) från Bulgarien efter att jag i flera år, utan lycka, inte hittat en på hemmaplan. I denna tråd får ni följa resan från import till registrering och diverse uppfräschningar av denna ikoniska sovjetiska stridsvagn - väl mött!
Låt mig börja med att jag i princip inte kan någonting om bilar, motorer eller el. Håll det i tanke när ni kommenterar Det stoppade mig dock inte från att importera en halvsliten Lada 2101 (VAZ1200) från Bulgarien efter att jag i flera år, utan lycka, inte hittat en på hemmaplan.
I denna tråd får ni följa resan från import till registrering och diverse uppfräschningar av denna ikoniska sovjetiska stridsvagn - väl mött!
Efter mycket letande bland privatpersoner i Estland, Lettland, Litauen, Finland och Tyskland insåg jag att det blir svårt att hitta en första generationens Lada 2101 (såldes i Sverige under VAZ 1200) som är i bra nog skick för att kunna få igenom de hårda reglerna som finns i Sverige. Dessutom var det svårt att hitta en gammal nog för att slippa besiktning. Ska man dessutom hitta en i bra skick från Tyskland kan man få punga ut upp emot 150,000kr för en bil som samlas på hög i öststaterna.
Tillslut hittade jag en bil från 1976 från en Bulgarisk bilfirma som specialiserar sig på att hyra ut fräschare sovjetiska bilar till filmproduktioner eller för event. Enligt bilderna såg bilen fräsch ut, enligt bilfirman kunde den köras direkt till bilprovningen i Sverige och skulle gå igenom utan anmärkning - Detta tog jag dock med en nypa salt då jag läst på en hel del gällande regler i Slav-land vs Sverige.
Firman var dock väldigt tillmötesgående och professionell och efter mycket tvekande så slog jag till. Jag prutade så gott jag kunde och fick ett paketpris där dom skulle köra hem bilen till mig i Värmland, så slapp jag ta en roadtrip ner till Sofia, Bulgarien och sen köra en bil som jag egentligen inte visste skicket på hela vägen genom Europa.
Här följer bilder från bilfirman och chauffören efter vägen mot Sverige:
eastmotorsport skrev: Vilket härligt projekt! Bilen ser riktigt fin ut. Nyfiken på kostnaden för bil och frakt. Verkar ju väldigt smidigt.
Hej, Tack! Jag fick ge runt 65000 bil plus frakt. Vilket kan låta dyrt för en bil som finns i drivor i östeuropa och som man säkert kan få i ryssland för 10 tusen. Men här kände jag att förtroende och skick fick gå före med tanke på min begränsade kunskap när det gäller skruvande
Börjar gå igenom efter läckage och ser vad som behövs kompletteras med för att få den registreringsbesiktigad. Som jag skrev tidigare är jag inte alls kunnig när det gäller bilar, motorer eller el så det har varit en lång lärokurva innan jag hittat rätt sak som måste bytas/repareras. Utan min kompis Mattias hade det aldrig gått. För att få bilen godkänd i registreringsbesiktning var det främst säkerhetsbälten bak som saknades då det inte krävs i squat-country..
Beställde grejer och började leta upp fästpunkter för att få in 5 platser, fästpunkter för 2 st trepunktsbälten fanns under hatthylla och bakom soffan:
Mittenplatsen blir tight och kommer få ett midjebälte då det saknas fäste för trepunkt, det är då OK enligt transportstyrelsen att ha midjebälte:
Ett par sönderrostade rör till kylaren läcker, och det blev inte bättre när jag bytte packningar och försökte dra åt lite extra. Bultar som gick av och fick gå några turer till en kompis som har verktyg till att fixa det mesta.
Vi passade på att byta alla packningar, slangar, slangklämmor och de rostiga rören till vattenpumpen och efter en del slit så vågade vi fylla på med ny glykol och starta upp bilen igen.
Ett kreativt men livsfarligt batterifäste skruvades dit för att komma igenom registreringsbesiktningen (NEJ det räcker inte med spännband):
Inken skrev: Va kul att se en Ryss jänkare rulle på vägarna min kompis hade en sån för flera år sen samma färg en 77a ,det finns en liten ratt på fördelarn som du kan ställa tändning på den medans bilen är igång & sen finns det en vev så du kan starta den med vev de ä jätte bra det finns inte på nye bilar idag,, kolla om de stämmer ,
Stämmer bra det, har dessvärre inte någon vev men det finns hål i stötfångare fram för det. Vore kul att få tag i original verktygssatsen, den innehöll även däckpump.
Blinkers hade mattats av med åren samt att skyltbelysningen lyste sporadiskt vid körning. Fixat med kontaktspray och lite slipande på stiften för bättre kontakt.
Reservdelar från öststaterna går på 0 och ingenting, så jag köpte in lätt begagnade blinker och bytte:
Efter test av allting så vågade jag boka en registreringsbesiktning:
Vilken gick igenom utan problem. Han kallade mig "Modig" när han bedömde mitt batterifäste. Pga datorproblem så fick jag dock inte något registreringsnummer direkt och kunde därför inte göra en vanlig besiktning samtidigt utan behövde vänta på att skyltarna skulle komma i posten - vilket tog några dagar.
På den vanliga besiktningen fick jag en etta på skev ljusbild höger fram vilket antagligen beror på en sliten reflektor.
Efter besiktning körde vi en längre premiärtur med hela familjen, här uppstod nästa problem - oväsen som var svårt att lokalisera i början. Det uppstod bara vid högre hastigheter och jag upptäckte sedan att hastighetsnålen hoppade fram och tillbaka när ljudet låg på. Det var kanske det krångligaste av allt, för att demontera instrumentet behövde jag ta bort hela instrumentpanelen vilken var fastskruvad med onödigt många skruv:
Efter att ha skruvat isär alla delar av instrumentet så smörjde jag alla kugg och skruvade ihop allting igen. Körde sedan en test med det hängandes ur panelen och ljudet var bort
För att få en förmånlig veteranförsäkring krävdes ett medlemskap i en motorklubb och lite småfix så som batterifrånskiljare på minuspolen och en brandsläckare som jag ursprungligen monterade i bagagen, men som behöve flyttas till under passagerarsätet vid senare tillfälle:
OBS! Se den snygga första-band-lådan som kom med bilen, som innehåller glasampuller med osäkert innehåll - Nastrovje!
Något som stört mig sedan vi fick hem bilen var att alla säten var i så bra skick medan hatthyllan såg ut som skit. Slet loss den, köpte galon som var så lik som möjligt och klädde om den. Solen hade gjort sitt:
Med nytt galon i lite mörkare färg så såg allt fräscht ut igen:
Jag gillade inte de fyrkantiga backspeglarna och investerade i ett par nya runda, kromade speglar:
När de gamla speglarna skruvades bort insåg jag att bulgarerna inte hade behandlat hålet med någon rostätare eller lack när dom monterade dit en extra backspegel på passagerarsidan - två speglar krävdes för registreringen. Fick slipa bort rostskador och behandla innan jag lackade och skruvade dit nya speglar.
Något som besiktningsmannen nämnde och som jag i och för sig även sett var att däcken drar lite åt det torra hållet. Jag väntade ändå fram till våren 2021 med att investera i några snygga whitewalls vilket jag tycker lyfte hela utseendet på bilen. Jobbet utfördes av Lättkrängt i Karlstad som ägs av en gammal arbetskamrat:
Passade då på att inspektera bromsarna som till min förvåning är i toppskick - trummor bak till skillnad från FIAT 124 (som denna bil bygger på) som har skivbromsar runt om:
Cuefa skrev: Riktigt coolt att det finns såna här bilar kvar i gott skick! De flesta ryska och italienska bilar från den här tiden räcker det ju att man visar ett glas vatten för, så rostar de bort framför ögonen på en... Det här måste ju följas!
Tack! Ja det har ju funnits många av denna sorten i Sverige, men tyvärr har nog de flesta körts sönder, skrotats eller rostat sönder. I dag rullar det 4 st av denna modellen i hela Sverige enligt transportstyrelsen.
Något som gjort att bilen är lite tråkig att köra är ljudnivån. Dels att den är dåligt isolerad, något som man kan räkna med på en kommunistbil från 70-talet, samt att den saknar högtalare.
Dock har den originalradion från propagandasovjet i AM. (dock ej fungerande).
Våren/sommaren 2021 tog jag tag i detta. Jag ville ha kvar originalradion i panelen så jag funderade på att sätta en ny blåtandstereo i handsfacket, ha två stycken 6x9-or i hatthyllan och eventuellt en mindre bandpasslåda med rör upp emellan de två 6x9orna.
Dock så höll inte budgeten för detta direkt så jag började med att ljudisolera bilens golv och bakom soffans ryggstöd. Först slets allt ur:
- Asfaltsmattor värmdes fast i golvet under mattorna och i bagagen:
- Jag limmade fast ljudisolering och fyllde hålrum i soffryggen med diverse material:
- Jag passade på att dra allt kablage till högtalare, plus genom torpedväggen på förarsidan. Signalkabel, högtalarkablar på passagerarsidan:
- En ny hatthylla från MDF byggdes och jag körde nibblern hårt för att få in 6x9orna. Hatthyllan blev kilformad för att kunna klämmas mellan ryggstöd och plåt:
Hatthyllan kläddes in och tillslut monterades högtalare, slutsteg och stereo – skivan i bagaget ska såklart kläs in i svart tyg på sikt.
Efter detta var vi med på cruisingen i stan och det var många besökare och bilentusiaster (jänkare) som uppskattade ett sovjetiskt tillskott i bilkön.
För den ljudintresserade så är det två äldre 6x9or av märket Mutant - årtal okänt:
Kabelkitt och förstärkare från trusty old biltema - främst med tanke på pengarna
Diverse småfix innan nästa besiktning (varannat år) var att det klagades på en skev ljudbild på höger fram första gången 2019. Jag beställde därför två nya huvudlyktor för H4 lampor och bytte. De som satt var R2.
Bytte även då halvljuset som på tidigare lykta hade jorden via den gamla "platta-trycker-mot-sockel" funktionen:
Nya fick jordas direkt på med kabel
Efter bild:
Lite annat diverse som behöves fixas var säkringsbyte. Sen hade knappen för hög/låg-nivå på fläkten gått sönder, så jag kunde bara köra högnivå. Som tur är såldes det några miljoner av dessa bilar så det finns gott om reservdelar att få tag på.
Nytt finare batteristag inhandlades för att få det lite snyggare, och framförallt lite säkrare
Och här är vi nu. Bilen är vinterförvarad och jag fortsätter att hålla den fräsch genom lite småfix varje år. Något som vore lite fränt, men som min sambo inte håller med om, vore att få på coils på den för att kunna sänka den något. Kom gärna med tips och kommentarer på saker som jag kan göra, göra annorlunda eller borde fixa
Chrille_Svensson skrev: Min far och kusin hade en del sånna bilar för ungefär 10år sen. Farsan hade en kombimodel som han fick sälja till kusinen för 1000kr då jag o min syrra vägrade o åka med i den
haha, 1000 spänn, vilket kap! Hade köpt den utan att titta.