Överdragna bultar

palle33
19 november 2021 · 3 Inlägg

Låter som ett skämt men har precis hänt:
Är ny ägare till lätt lastbil

Jag lämnade in för däckskifte/hotell på en av dessa som står på köpcentrumparkeringar.

De kämpade med vänster fram, använde milwaukee 18V okänd modell och körde länge på alla bultar, sedan tog de fram ca 1m hävarm och bröt av den i infästningen till hylsan efter ett tag. Sen gav de upp.

Tänkte nu får kolla bultarna själv för att hitta lösning, tog fram 2m stålrör, men räckte titta på bultarna så såg jag att de är vänstergängade.

Däcket är bytt men speciellt muttrarna har grova skador på gängorna,  drog på dem åt fel håll för att reparera gängorna något,  men hade inga gängverktyg. Var väldigt svårt få dit, en mutter skar hårt.

Till min fråga vågar man köra efter behandlingen med mutterdragaren/hävarm? Är rädd allt försvagat och bara kan ramla av?

Har beställt nya bultar/muttrar men lång leveranstid.

Steff240
19 november 2021 · 1 005 Inlägg

Har skruvarna blivit så hårt dragna finns det en risk att dom sträckt sig och blivit försvagade.
Jag råkade ut för det på lastbilen en gång efter att däckfirman dragit åt muttrarna för kung och fosterland. Några skruvar gick av en efter en dagarna efter däckbytet så det blev byte av samtliga skruvar på verkstad.

Hade jag varit du så hade jag hållit stenkoll på muttrarna den närmsta tiden, och känt på muttrarna dagligen så ingen börjar bli lös.

palle33
19 november 2021 · 3 Inlägg

Tack så mycket för svar,  ja,  tror jag låter den stå just eftersom alla bultar misshandlade. Största oron alla går av samtidigt...

torsen
20 november 2021 · 7 198 Inlägg

Vad är det för bil som har vänstergängade MUTTRAR nu för tiden.
Har haft ett par FIAT som hade vänstergäng på vänster sida.
På renhållningen hyrde vi in en Bedford sopbil för sommarhämtningen.
Grabbarna såg inte att bilen hade vänstergäng på vänster framhjul, när det skulle skifta till reservhjulet efter punktering.

Men du - ALLA MUTTRARNA är väl inte är väl inte vänstergängade?

Och det är väl inte MUTTRARNA som tar mest stryk - det är väl pinnskruvarna som sträcks  över brottgränsen(kanske).

zzr94092
20 november 2021 · 4 378 Inlägg

Är vänstergängat på vänstersidan i vissa fall ,höger är som normalt högergängat.

palle33
20 november 2021 · 3 Inlägg

Främst muttrarna är det som uppvisar skador kunde ej se bultarna sträckta(inget jämföra med) men säkert X00Nm de utsatts för så som du säger kan vara försvagade.

Fattar lätt missa, men man borde pausa tänka lite när det ej går och ej fortsätta förstöra alla bultar. Blev stort problem för mig

Exakt -  högergäng höger sida, vänstergäng vänster sida.

Det är en Toyota Dyna

Mew
20 november 2021 · 2 152 Inlägg

Detta borde självklart verkstaden stå för om det är de som förstört dem? Det är en självklarhet. Kanske svårt att hävda sträckta bultar (=svårt att lägga fram bevis som är övertygande nog för några som vill slippa betala), men det som man ser skada på är det ju inget snack om.

torsen
21 november 2021 · 7 198 Inlägg

Hur gick det att lossa högersidans muttrar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang