Tider, priser och löner förändras.

KenthIJ
20 november 2021 · 1 429 Inlägg

Skulle gissa att jag är en av de absolut äldsta, sett till födelsedatum, här på forumet.

Kommer ihåg när farsan ojade sig över att bensinpriset steg över 1kr/l och jag har själv kört och tankat för under 2kr/l.

Köpte min första bil, en SAAB 93a 1960 års modell (rattväxel med frihjul) för 300 kr av en släkting och nu tittar och funderar jag på bilar för dryga halvmiljonen .

När jag var 16 år och gick ur nian så kunde man få jobb direkt, så mitt första jobb som lagerarbetare inbringade en lön på 12 kr/h. Lönen fick jag ut i kontanter varje fredag.

Min första lägenhet var en etta med kök på 40 kvm och var av typen "äldre modern" vilket innebar toalett och varmvatten inne men bad i källaren som delades med övriga hyresgäster i trappuppgången. För den betalade jag 315 kr/mån.

Mitt/vårt första lilla hus på ca 90 kvm och källare under halva huset, köpte vi för 122.000 år 1980. Dock till en ränta av 12% vilket var normalt då

Hmmm Tider, priser och löner förändras

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 november 2021 · 13 669 Inlägg

största problemet idag mot förr är detta skräp lånandet hela tiden.. ingen äger nått idag.  dom kan inte ens köpa en tv kontant utan det är på avbetalning..   det blir ju inte bättre när staten tvingar oss till korkade beslut

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
20 november 2021 · 4 014 Inlägg

När räntorna går upp kan man välja och vraka hos Kronkalle

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
granadadr
20 november 2021 · 7 268 Inlägg

spillolja skrev:
När räntorna går upp kan man välja och vraka hos Kronkalle

wink

därför jag bor billigt,, har ej miljonlån på hus eller bilar smile dock så har jag dåligt betalt jobb sad

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Utmarks-Loke
20 november 2021 · 5 809 Inlägg

granadadr skrev:

spillolja skrev:
När räntorna går upp kan man välja och vraka hos Kronkalle

wink

därför jag bor billigt,, har ej miljonlån på hus eller bilar smile dock så har jag dåligt betalt jobb sad

Men mer än 12kr i timmen i alla fall

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 november 2021 · 14 007 Inlägg

KenthIJ skrev:
Skulle gissa att jag är en av de absolut äldsta, sett till födelsedatum, här på forumet.

Kommer ihåg när farsan ojade sig över att bensinpriset steg över 1kr/l och jag har själv kört och tankat för under 2kr/l.

Köpte min första bil, en SAAB 93a 1960 års modell (rattväxel med frihjul) för 300 kr av en släkting och nu tittar och funderar jag på bilar för dryga halvmiljonen .

När jag var 16 år och gick ur nian så kunde man få jobb direkt, så mitt första jobb som lagerarbetare inbringade en lön på 12 kr/h. Lönen fick jag ut i kontanter varje fredag.

Min första lägenhet var en etta med kök på 40 kvm och var av typen "äldre modern" vilket innebar toalett och varmvatten inne men bad i källaren som delades med övriga hyresgäster i trappuppgången. För den betalade jag 315 kr/mån.

Mitt/vårt första lilla hus på ca 90 kvm och källare under halva huset, köpte vi för 122.000 år 1980. Dock till en ränta av 12% vilket var normalt då

Hmmm Tider, priser och löner förändras

Haha! När är du född då? Jag är född 1956.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Utmarks-Loke
20 november 2021 · 5 809 Inlägg

Vettemannen skrev:
Haha! När är du född då? Jag är född 1956.

/Benny

yikes Har dom inte ringt från Historiska muséet och bett att få ha dig där?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 november 2021 · 14 007 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Vettemannen skrev:
Haha! När är du född då? Jag är född 1956.

/Benny

yikes Har dom inte ringt från Historiska muséet och bett att få ha dig där?

Dom har nog inte mitt nummer men jag kanske kan ringa! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
candyweiss
20 november 2021 · 863 Inlägg

KenthIJ skrev:
Kommer ihåg när farsan ojade sig över att bensinpriset steg över 1kr/l och jag har själv kört och tankat för under 2kr/l.

1982 tankade jag 98 oktan för 2.50:-/litern, var iofs "bensinkrig" då smile
Gissar på att du är född ungefär 1960 om du tankat för 2:-/litern, så äldst här är du isåfall långt ifrån.

Senast redigerat av candyweiss (20 november 2021)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2021 · 17 376 Inlägg

Jag är yngre men ligger nog med i russin-toppen här. Min första lön var 12000:- /månad vilket var riktigt bra pga facket kom på besök på jobbet och chefen ville bara få ut de igen. Hyran för min stora 2:a inkl. el och värme var 2500:- och soppan? Ja, runt 7-8 kr/l kanske. Så levde gott på det. Gick en del pengar på stora, törstiga bilar... Ung & dum! Men kul hade vi!

Begagnade bilar har ju dragit iväg rejält. Eller är det bara jag som tycker det? Förr kunde man köpa en 10 år gammal bil utan att det kändes alltför mycket på kontot. Nu går det väl förvisso men när jag tittade på en japansk bil med automat från -12 och uppåt så blev jag trött...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
21 november 2021 · 4 014 Inlägg

Internet gör att utlänska köpare dammsuger marknaden på godbitarna, kvar blir bottensedimentet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
candyweiss
21 november 2021 · 863 Inlägg

spillolja skrev:
Internet gör att utlänska köpare dammsuger marknaden på godbitarna, kvar blir bottensedimentet

Om du tänker på Clios så blir dom kvar ändå big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
spillolja
21 november 2021 · 4 014 Inlägg

Nu ska du inte vara spydig, dom är ändå inte gratis  wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
21 november 2021 · 9 296 Inlägg

Ni köper fel bilar. Mitt senaste inköp gick på 1500, är skattebefriad och får majoriteten av bilar från -10talet att skämmas vid rödljusen. Att det sedan finns färre än 5 kvar i världen av den specifika modellen och att den enda som finns till salu av liknande sort ligger ute i Tyskland för 10.000 euro gör ju inte det hela tråkigare, även om den iofs är finare än min.

Jag minns inte vad soppan kostade förr men utifrån lön och pengars värde så är det betydligt trevligare att tanka idag än då. Att min dåvarande bil, en amazon med automat dessutom drog 1.2-1.6l/mil gjorde ju inte saken bättre.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zzr94092
21 november 2021 · 4 378 Inlägg

Fick körkortet -72,då kostade soppan 1.- litern,är född -54..Köpte hus -88,räntan var då 15%..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 november 2021 · 13 669 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag är yngre men ligger nog med i russin-toppen här. Min första lön var 12000:- /månad vilket var riktigt bra pga facket kom på besök på jobbet och chefen ville bara få ut de igen. Hyran för min stora 2:a inkl. el och värme var 2500:- och soppan? Ja, runt 7-8 kr/l kanske. Så levde gott på det. Gick en del pengar på stora, törstiga bilar... Ung & dum! Men kul hade vi!

Begagnade bilar har ju dragit iväg rejält. Eller är det bara jag som tycker det? Förr kunde man köpa en 10 år gammal bil utan att det kändes alltför mycket på kontot. Nu går det väl förvisso men när jag tittade på en japansk bil med automat från -12 och uppåt så blev jag trött...

så mycket... tror min första lön var 1200kr men då var jag ganska ung..  jag och min kusin delade reklam.. när jag sen gick i gymnasiet så delade jag tidningar varje fredag..

man blev inte rik på det kan jag säga

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
granadadr
21 november 2021 · 7 268 Inlägg

caromania skrev:
Ni köper fel bilar. Mitt senaste inköp gick på 1500, är skattebefriad och får majoriteten av bilar från -10talet att skämmas vid rödljusen. Att det sedan finns färre än 5 kvar i världen av den specifika modellen och att den enda som finns till salu av liknande sort ligger ute i Tyskland för 10.000 euro gör ju inte det hela tråkigare, även om den iofs är finare än min.

Jag minns inte vad soppan kostade förr men utifrån lön och pengars värde så är det betydligt trevligare att tanka idag än då. Att min dåvarande bil, en amazon med automat dessutom drog 1.2-1.6l/mil gjorde ju inte saken bättre.

enligt inflationen så skulle soppan kosta ca 14kr idag så du har fel,, plus att bränslet kommer stiga med en krona vid årsskiftet,, känns mkt tungt för oss pendlare som har urkass lön innan,  måste betala för parkering mm,, nää usch

Senast redigerat av granadadr (21 november 2021)

spillolja
21 november 2021 · 4 014 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
21 november 2021 · 9 296 Inlägg

granadadr skrev:

caromania skrev:
Ni köper fel bilar. Mitt senaste inköp gick på 1500, är skattebefriad och får majoriteten av bilar från -10talet att skämmas vid rödljusen. Att det sedan finns färre än 5 kvar i världen av den specifika modellen och att den enda som finns till salu av liknande sort ligger ute i Tyskland för 10.000 euro gör ju inte det hela tråkigare, även om den iofs är finare än min.

Jag minns inte vad soppan kostade förr men utifrån lön och pengars värde så är det betydligt trevligare att tanka idag än då. Att min dåvarande bil, en amazon med automat dessutom drog 1.2-1.6l/mil gjorde ju inte saken bättre.

enligt inflationen så skulle soppan kosta ca 14kr idag så du har fel,, plus att bränslet kommer stiga med en krona vid årsskiftet,, känns mkt tungt för oss pendlare som har urkass lön innan,  måste betala för parkering mm,, nää usch

Som jag påpekade så drar dagens bilar emellertid mindre så för gemene man är bensinkostnaderna lägre per månad idag än de var då. Min Lexus drar ca 50% av vad min amazon drog och det med ganska precis 5ggr så många hästkrafter. Jag har alltså lägre bränslekostnader idag än jag hade med färskt körkort på 80talet. Så enkelt är det faktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
21 november 2021 · 5 809 Inlägg

caromania skrev:

granadadr skrev:

caromania skrev:
Ni köper fel bilar. Mitt senaste inköp gick på 1500, är skattebefriad och får majoriteten av bilar från -10talet att skämmas vid rödljusen. Att det sedan finns färre än 5 kvar i världen av den specifika modellen och att den enda som finns till salu av liknande sort ligger ute i Tyskland för 10.000 euro gör ju inte det hela tråkigare, även om den iofs är finare än min.

Jag minns inte vad soppan kostade förr men utifrån lön och pengars värde så är det betydligt trevligare att tanka idag än då. Att min dåvarande bil, en amazon med automat dessutom drog 1.2-1.6l/mil gjorde ju inte saken bättre.

enligt inflationen så skulle soppan kosta ca 14kr idag så du har fel,, plus att bränslet kommer stiga med en krona vid årsskiftet,, känns mkt tungt för oss pendlare som har urkass lön innan,  måste betala för parkering mm,, nää usch

Som jag påpekade så drar dagens bilar emellertid mindre så för gemene man är bensinkostnaderna lägre per månad idag än de var då. Min Lexus drar ca 50% av vad min amazon drog och det med ganska precis 5ggr så många hästkrafter. Jag har alltså lägre bränslekostnader idag än jag hade med färskt körkort på 80talet. Så enkelt är det faktiskt.

Men det är inte något legitimt argument för att hålla på att höja bränsleskatten hela tiden. Det finns inget som säger att folk måste få det sämre och sämre, utgångspunkten är att vi skall få det bättre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang