Tider, priser och löner förändras.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 november 2021 · 14 039 Inlägg

KenthIJ skrev:
Skulle gissa att jag är en av de absolut äldsta, sett till födelsedatum, här på forumet.

Kommer ihåg när farsan ojade sig över att bensinpriset steg över 1kr/l och jag har själv kört och tankat för under 2kr/l.

Köpte min första bil, en SAAB 93a 1960 års modell (rattväxel med frihjul) för 300 kr av en släkting och nu tittar och funderar jag på bilar för dryga halvmiljonen .

När jag var 16 år och gick ur nian så kunde man få jobb direkt, så mitt första jobb som lagerarbetare inbringade en lön på 12 kr/h. Lönen fick jag ut i kontanter varje fredag.

Min första lägenhet var en etta med kök på 40 kvm och var av typen "äldre modern" vilket innebar toalett och varmvatten inne men bad i källaren som delades med övriga hyresgäster i trappuppgången. För den betalade jag 315 kr/mån.

Mitt/vårt första lilla hus på ca 90 kvm och källare under halva huset, köpte vi för 122.000 år 1980. Dock till en ränta av 12% vilket var normalt då

Hmmm Tider, priser och löner förändras

När jag var liten, minns inte ålder exakt men kanske 10-11 år så kostade soppan 1 öre per oktan och om jag kommer ihåg rättså fanns det åtmindstånde 92, 96, 97, 98 och 100 oktan. Innan jag fick körkort 1974 så skrockade vi om att skulle soppan stiga över 2 kr/liter så skulle man inte ha råd att tanka. Men när man fick körkort så nog fan tankade man. När jag började som lärling 1972 har jag för mig att jag tjänade nånstans runt 11-13 kr/timme.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hilmer
21 november 2021 · 1 778 Inlägg

De enda tidiga priset jag minns är när jag tankade EPAn (-89), för 100:- så fick man drygt 11 liter bensin, två paket cigg och en 1½liter Cola, vad får man för en hundring idag...

caromania Forummoderator
22 november 2021 · 9 296 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

caromania skrev:

granadadr skrev:

enligt inflationen så skulle soppan kosta ca 14kr idag så du har fel,, plus att bränslet kommer stiga med en krona vid årsskiftet,, känns mkt tungt för oss pendlare som har urkass lön innan,  måste betala för parkering mm,, nää usch

Som jag påpekade så drar dagens bilar emellertid mindre så för gemene man är bensinkostnaderna lägre per månad idag än de var då. Min Lexus drar ca 50% av vad min amazon drog och det med ganska precis 5ggr så många hästkrafter. Jag har alltså lägre bränslekostnader idag än jag hade med färskt körkort på 80talet. Så enkelt är det faktiskt.

Men det är inte något legitimt argument för att hålla på att höja bränsleskatten hela tiden. Det finns inget som säger att folk måste få det sämre och sämre, utgångspunkten är att vi skall få det bättre.

Jag är inte emot det i princip, jag är helt för en sänkt bränsleskatt men det är ju helt enkelt så att vi har mer pengar i plånboken nu än då trots en högre skatt. Senast för ett par dagar sedan var det någon nationalekonom eller vad det kan ha varit som konstaterade detta.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
granadadr
23 november 2021 · 7 286 Inlägg

caromania skrev:

Utmarks-Loke skrev:

caromania skrev:

Som jag påpekade så drar dagens bilar emellertid mindre så för gemene man är bensinkostnaderna lägre per månad idag än de var då. Min Lexus drar ca 50% av vad min amazon drog och det med ganska precis 5ggr så många hästkrafter. Jag har alltså lägre bränslekostnader idag än jag hade med färskt körkort på 80talet. Så enkelt är det faktiskt.

Men det är inte något legitimt argument för att hålla på att höja bränsleskatten hela tiden. Det finns inget som säger att folk måste få det sämre och sämre, utgångspunkten är att vi skall få det bättre.

Jag är inte emot det i princip, jag är helt för en sänkt bränsleskatt men det är ju helt enkelt så att vi har mer pengar i plånboken nu än då trots en högre skatt. Senast för ett par dagar sedan var det någon nationalekonom eller vad det kan ha varit som konstaterade detta.

å dem går att lita på ?? var det på svt?? media som älskar att hålla sanningen utanför wink och censurera smile jag har tufft med bränslet nu känns ORDENTLIGT,, när soppan gick upp 3-4kr/l  i typ ett svep å lönen ej höjs,,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Brådhis * Voff voff *
23 november 2021 · 10 276 Inlägg

caromania skrev:

Utmarks-Loke skrev:

caromania skrev:

Som jag påpekade så drar dagens bilar emellertid mindre så för gemene man är bensinkostnaderna lägre per månad idag än de var då. Min Lexus drar ca 50% av vad min amazon drog och det med ganska precis 5ggr så många hästkrafter. Jag har alltså lägre bränslekostnader idag än jag hade med färskt körkort på 80talet. Så enkelt är det faktiskt.

Men det är inte något legitimt argument för att hålla på att höja bränsleskatten hela tiden. Det finns inget som säger att folk måste få det sämre och sämre, utgångspunkten är att vi skall få det bättre.

Jag är inte emot det i princip, jag är helt för en sänkt bränsleskatt men det är ju helt enkelt så att vi har mer pengar i plånboken nu än då trots en högre skatt. Senast för ett par dagar sedan var det någon nationalekonom eller vad det kan ha varit som konstaterade detta.

Det är väl ändå en halvsanning...?

Bostadspriserna tex i en storstad, som ju har skenat oproportionerligt mycket, likaså parkeringsavgifterna, och så har vi trängselskatter, mobilabonnemang, internetabonnemang, trafikförsäkringsskatten som inte fanns förr. Jag är inte övertygad om att vi verkligen har mer pengar idag, men vill man försvara höjningar av bränsleskatten så låter det förstås bra... wink

Dessutom blir det snedvridet. Även om folk generellt skulle ha mer pengar idag så drabbar höjningarna av bränsleskatten i princip mest låginkomsttagarna. Dom som kör äldst bilar och som har svårast att spara till en ny(are). För medel- och höginkomsttagarna blir skillnaden mycket liten.

Resultatet blir att dom som redan har det tufft får det ännu tuffare, deras barn får hoppa över fotbollsträningen och sitta hemma och käka ICA Basic och Eldorado istället för ekologiskt medan Prius-familjen reser till Thailand med rent samvete.

Nej, höjda bränsleskatter är fel väg att gå... Bara piska och ingen morot annat än ren överlevnad höjer inte moralen bland invånarna.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
KenthIJ
24 november 2021 · 1 448 Inlägg

Tackar för alla svar och allt engagemang.

Tror oxå att priserna och löner i dag, ligger ganska nära dåtidens ( är född 58 och gick ur grundskolan 74 och tog körkort 76)
Sedan kan det ju vara svårt att jämföra varor, produkter, bilar och bostäder då och nu.

Blev bara lite slagen av tanken på hur lätt (man) jag "villhöver" saker och kan tänka/har möjlighet, även om det kan vara en lurig fälla, att skuldsätta (sig) mig .

spillolja
25 november 2021 · 4 020 Inlägg

Evt. blir det sänkning av skatten för Bensin/Diesel med 50 öre från maj 2022 iom med "blåbrun" budget  https://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/ … t_H901FiU1

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
granadadr
25 november 2021 · 7 286 Inlägg

spillolja skrev:
Evt. blir det sänkning av skatten för Bensin/Diesel med 50 öre från maj 2022 iom med "blåbrun" budget  https://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/ … t_H901FiU1

men dem ska höja den 1 kr i januari så wink

Cuefa Ain't no place like home...
26 november 2021 · 4 628 Inlägg

I början av 2000-talet var jag en del i Östergötland o härjade (ex-frun var från Skänninge), och då kostade 95 oktan 8kr/litern, men man hade så lite pengar så man tankade ändå bara för 20-100kr åt gången.
E nog kanske nånstans mitt emellan i åldersspannet här inne, men nog kommer man ihåg när det var billigare.
Att åka buss till skolan kostade 5kr/resa, man fick 3 Jenka för 1kr...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang