Navara sotar efter motortvätt och kylar byte

VictorNavara
21 november 2021 · 152 Inlägg

Hej allihop har en 08a navara turbo diesel som har fått nått ryck efter verkstaden har pillat på den...

Dem skulle byta kylare då lådan blandade atf med vatten. Det har gått bra men när jag körde från verkstaden så märkte jag att bilen ylade och pös..
Sen sotade den som en gammal sunikg Volvo med en sliten diesel. Å trött var den. Inga felkoder eller likande. Jag tror inte turbon kan ha rasat helt plötsligt utan jag tror den f*cka upp när dem tvätta motorn med en högtryckstvätt.

Några tankar? Har dem spolat sönder en slang eller någon mätare etc?

ottorb
21 november 2021 · 320 Inlägg

du får kolla att alla interncoolerslangar är monterade och korrekt anslutna

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2021 · 17 379 Inlägg

Högtryckat motorn? Det brukar inte vara någon bra idé. Även om det nu är en diesel så, nja...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
VictorNavara
21 november 2021 · 152 Inlägg

ottorb skrev:
du får kolla att alla interncoolerslangar är monterade och korrekt anslutna

Ja du menar dem på verkstaden. Felonomen. Som verkligen inte kan sitt sad men absolut. Troligen dem som glömt nått

VictorNavara
21 november 2021 · 152 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Högtryckat motorn? Det brukar inte vara någon bra idé. Även om det nu är en diesel så, nja...

Ja du de e väldigt dumt tycker jag sad själv tvättar jag bilar ofta med tershine å Sonax saker. Å tar bara apc på en mikoduk. Rör sällan slangar å kopplingar... Fattar inte varför dem gjorde de

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2021 · 17 379 Inlägg

VictorNavara skrev:

Hybrid_ skrev:
Högtryckat motorn? Det brukar inte vara någon bra idé. Även om det nu är en diesel så, nja...

Ja du de e väldigt dumt tycker jag sad själv tvättar jag bilar ofta med tershine å Sonax saker. Å tar bara apc på en mikoduk. Rör sällan slangar å kopplingar... Fattar inte varför dem gjorde de

Precis! Har de gått all in med högtrycken och en slang till insug/turbo har spruckit och fyllt någon sådan med vatten är det inte bra alls. Lite överdrivet förvisso men konstigare saker har hänt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
VictorNavara
21 november 2021 · 152 Inlägg

Hybrid_ skrev:

VictorNavara skrev:

Hybrid_ skrev:
Högtryckat motorn? Det brukar inte vara någon bra idé. Även om det nu är en diesel så, nja...

Ja du de e väldigt dumt tycker jag sad själv tvättar jag bilar ofta med tershine å Sonax saker. Å tar bara apc på en mikoduk. Rör sällan slangar å kopplingar... Fattar inte varför dem gjorde de

Precis! Har de gått all in med högtrycken och en slang till insug/turbo har spruckit och fyllt någon sådan med vatten är det inte bra alls. Lite överdrivet förvisso men konstigare saker har hänt.

Jag är bara så trött på mekonomen att jag snart åker dit å ber om ersättning... Men ja du dem körde så hårt att mina reläer till mina positionsljus som satt fast med en limmad hållare Losnatt. Så väldigt konstigt äre men körde verkligen inte långt med detta. Max 4 km.. Å de e dem som sak stå för detta?

mb_pucken
21 november 2021 · 5 083 Inlägg

Låter precis som dom missat en laddtryckslang. Åk till baka och be dom åtgärda.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2021 · 17 379 Inlägg

mb_pucken skrev:
Låter precis som dom missat en laddtryckslang. Åk till baka och be dom åtgärda.

Vi får väl hoppas det är så enkelt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
VictorNavara
21 november 2021 · 152 Inlägg

mb_pucken skrev:
Låter precis som dom missat en laddtryckslang. Åk till baka och be dom åtgärda.

Troligen... Han vara köra å hämta polarna. Sen raka vägen dit igen... Skämsigt nötsan om dem bara glömt nått sånt. Hoppas att dem löser de

Mossan1
22 november 2021 · 2 752 Inlägg

Kan ju vara missad kontakt också någonstans.  En som man inte pillat på, men som ändå lossnade när man drog i kabelhärvor är också möjligt.
Mänskligt.

Motortvätt är för övrigt inget man skall ägna sig åt. Fuktig svamp och damma plastkåpor och annat möjligen då för den pedantiske.
Undantaget då om det av nån anledning duschat ut olja i hela motorrumnet tilll exempel, men skall då utföras medelst stor försiktighet, eftertanke och kunskap.

Senast redigerat av Mossan1 (22 november 2021)

Brådhis * Voff voff *
22 november 2021 · 10 244 Inlägg

Om dom bytt kylare och bilen nu svartryker och är slö så hade iaf jag kikat på slangarna till/från intercoolern. Den sitter ihop med kylaren och demonterades kanske vid bytet.

Motortvätten lär inte göra så att en diesel blir slö och svartryker...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
VictorNavara
22 november 2021 · 152 Inlägg

Brådhis skrev:
Om dom bytt kylare och bilen nu svartryker och är slö så hade iaf jag kikat på slangarna till/från intercoolern. Den sitter ihop med kylaren och demonterades kanske vid bytet.

Motortvätten lär inte göra så att en diesel blir slö och svartryker...

Haahah nej så dumm e jag då inte. Men menar såklart att dem kommit åt något. Bilen ylade rätt trevligt så troligen nått med en slang eller liknande

VictorNavara
22 november 2021 · 152 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kan ju vara missad kontakt också någonstans.  En som man inte pillat på, men som ändå lossnade när man drog i kabelhärvor är också möjligt.
Mänskligt.

Motortvätt är för övrigt inget man skall ägna sig åt. Fuktig svamp och damma plastkåpor och annat möjligen då för den pedantiske.
Undantaget då om det av nån anledning duschat ut olja i hela motorrumnet tilll exempel, men skall då utföras medelst stor försiktighet, eftertanke och kunskap.

Japp dem får felsöka det och försöka lösa sina misstag...

Jo precis jag brukar köra apc (al purpose cleaning) mikrodukar och sedan en borste/ pensel. Ingte högtrycken... Synd om alla reläer jag har i motor utrymmet som är eftermonterade..

VictorNavara
23 november 2021 · 152 Inlägg

Hej allihop har pratat med felonomen. Helt sjukt vad dem har kommit upp med nu. Dem tror att det är gas spjälet eller dens signal. Och roligast är att dem skyller på mina kopplingar av extraljusen? Eller att det ligger reläer lite här och var. Att det påverkar spjälhusets signal? Vilket jag tycker låter helt sanslöst. Hur kan mina positionsljus som är kopplade med ett eget system till en knapp men säkring och relä störa den? Har haft dessa lmapor LÄNGE nu men helt klart börjat strula nu... Inte deras motortvätt utan mina kopplingar hmm

Brådhis * Voff voff *
23 november 2021 · 10 244 Inlägg

VictorNavara skrev:
Hej allihop har pratat med felonomen. Helt sjukt vad dem har kommit upp med nu. Dem tror att det är gas spjälet eller dens signal. Och roligast är att dem skyller på mina kopplingar av extraljusen? Eller att det ligger reläer lite här och var. Att det påverkar spjälhusets signal? Vilket jag tycker låter helt sanslöst. Hur kan mina positionsljus som är kopplade med ett eget system till en knapp men säkring och relä störa den? Har haft dessa lmapor LÄNGE nu men helt klart börjat strula nu... Inte deras motortvätt utan mina kopplingar hmm

Du verkar ju själv ha insett det, men det stämmer förstås inte det dom säger. big_smile

Har dom kollat så ingen slang till/från intercoolern lossnat/glömts...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
VictorNavara
23 november 2021 · 152 Inlägg

Brådhis skrev:

VictorNavara skrev:
Hej allihop har pratat med felonomen. Helt sjukt vad dem har kommit upp med nu. Dem tror att det är gas spjälet eller dens signal. Och roligast är att dem skyller på mina kopplingar av extraljusen? Eller att det ligger reläer lite här och var. Att det påverkar spjälhusets signal? Vilket jag tycker låter helt sanslöst. Hur kan mina positionsljus som är kopplade med ett eget system till en knapp men säkring och relä störa den? Har haft dessa lmapor LÄNGE nu men helt klart börjat strula nu... Inte deras motortvätt utan mina kopplingar hmm

Du verkar ju själv ha insett det, men det stämmer förstås inte det dom säger. big_smile

Har dom kollat så ingen slang till/från intercoolern lossnat/glömts...?

Ja för inte fan stör min reläer eller trådlösa reläer det? Dem ligger förfan inte nära nått viktigt alls hmm

Nej dem verkar helt bakom flötet på den verkstaden. Dem verkarär knappt vet hur man byter clipps till kylare fästet sad

Brådhis * Voff voff *
23 november 2021 · 10 244 Inlägg

VictorNavara skrev:

Brådhis skrev:

VictorNavara skrev:
Hej allihop har pratat med felonomen. Helt sjukt vad dem har kommit upp med nu. Dem tror att det är gas spjälet eller dens signal. Och roligast är att dem skyller på mina kopplingar av extraljusen? Eller att det ligger reläer lite här och var. Att det påverkar spjälhusets signal? Vilket jag tycker låter helt sanslöst. Hur kan mina positionsljus som är kopplade med ett eget system till en knapp men säkring och relä störa den? Har haft dessa lmapor LÄNGE nu men helt klart börjat strula nu... Inte deras motortvätt utan mina kopplingar hmm

Du verkar ju själv ha insett det, men det stämmer förstås inte det dom säger. big_smile

Har dom kollat så ingen slang till/från intercoolern lossnat/glömts...?

Ja för inte fan stör min reläer eller trådlösa reläer det? Dem ligger förfan inte nära nått viktigt alls hmm

Nej dem verkar helt bakom flötet på den verkstaden. Dem verkarär knappt vet hur man byter clipps till kylare fästet sad

Det är rätt lätt att visa dessutom... Drar du ur säkringarna blir reläerna strömlösa och då kan dom inte störa någonting alls. Och inte kommer bilen gå ett dugg bättre då... tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
VictorNavara
23 november 2021 · 152 Inlägg

Brådhis skrev:

VictorNavara skrev:

Brådhis skrev:

Du verkar ju själv ha insett det, men det stämmer förstås inte det dom säger. big_smile

Har dom kollat så ingen slang till/från intercoolern lossnat/glömts...?

Ja för inte fan stör min reläer eller trådlösa reläer det? Dem ligger förfan inte nära nått viktigt alls hmm

Nej dem verkar helt bakom flötet på den verkstaden. Dem verkarär knappt vet hur man byter clipps till kylare fästet sad

Det är rätt lätt att visa dessutom... Drar du ur säkringarna blir reläerna strömlösa och då kan dom inte störa någonting alls. Och inte kommer bilen gå ett dugg bättre då... tongue

Jo precis.. Hm för när reläerna är avstängd eller inte på så borde det inte påverka nått då när dem är avstängda. Så dum är jag faktiskt inte asså hmm börjar tro att verkstaden inte har en blekaste aning.

Men vad ska jag säga när jag pratar med verkstaden imgorn?

ottorb
23 november 2021 · 320 Inlägg

hur har de konstaterat felet? har dem läst av felkoder? protokoll?
jag hade kontaktat en auktoriserad nissan verkstad och låtit dem undersöka bilen sen med den protokollen återvänt till respektive verkstad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang